Yngel fra lombardoi

Hei! I dag har jeg plutselig fått 15 yngel fra ei Lombardoi hue. De går nå aleine i et fødekar. Hva skal jeg fore dem med? Jeg visste ikke at fisken gikk og tygde engang, så jeg blei litt overraska i dag. Hva gjør jeg nå?
Gratulerer med yngel.
De kan få f.eks finknust flakfòr eller annen malawimat.
Artemia er også digg
Tusen takk for svar!

Tusen takk, dette var litt spennende. Første gangen for meg at dette skjer med malawi. Så hvis jeg knuser vanlig flakfòr som de andre fiskene får, så spiser de dette?

Jeg har egentlig aldri skjønt hva artemia er for noe,så kan du gi meg et svar? hvor får jeg tak i det?
Ja, det er artig med yngel. Og malawi-yngel får en god start i mors munn, så de er selvstendige, små kopier av mor når de blir "spyttet".
Jeg gir de mat som er beregnet på malawi-ciklider, men i finknust tilstand.
Flakfòr er enkelt å begynne med.
Pellets kan du ha på en pepperkvern, men det sveller så det er lurt å la det ligge i litt vann noen minutter. Ellers kan større biter sette seg fast i svelget.
En bit hjemmelaget rekemiks er bra, og en bit "malletablett" går også. Spesielt til de herbivore malawiene. Sikkert lurt å variere litt, og unngå proteiner fra pattedyr.
Artemia er små krepsdyr som du klekker frem selv i f.eks en flaske med saltvann. Det er festmåltid, og fiskene blir helt vill etter å ta disse. Krepsdyr har proteiner som er naturlig for malawiene, og de vokser fort av det. Du kjøper artemiaegg i dyrebutikk.
Se artikkel om det her:
Artemia fra A til Å, men det er sikkert annen info å hente her hvis du søker på Artemia.
Lykke til
har selv lombardoi som ruger på 4 kullet nå og har fòret dem opp på knust flakfòr 2 ganger daglig og de vokser godt.
Tusen takk for svar! Det blir gøy å se dem vokse
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap