- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Prinsesse av burundi jager rivalen "speilbildet" i glasset...skadelig stress?
Prinsesse av burundi jager rivalen "speilbildet" i glasset...skadelig stress?
Når kvelden kommer, og alt blir litt mørkere i karret slik at speilbildet til fiskene kommer tydeligere frem, blir den ene prinsessen besatt av å jage vekk "rivalen" sin som trår frem i speilbildet.
Hann(?) er så sint på denne inntrengeren, og ser ingen grunn til å slutte å jage.
Jeg lurer på om denne adferden er (over normalt) stressende for fisken, og om jeg må forhindre det på noen måter?
Jeg satte noen planter på den ene kortveggen som en test, med da oppdaget han rivalen i front av akvariumet, og vi var da like langt...
Er redd han(?) snart skal stresse hjerteinfarkt på seg, om han ikke skjønner det er seg selv han jager...
Hann(?) er så sint på denne inntrengeren, og ser ingen grunn til å slutte å jage.
Jeg lurer på om denne adferden er (over normalt) stressende for fisken, og om jeg må forhindre det på noen måter?
Jeg satte noen planter på den ene kortveggen som en test, med da oppdaget han rivalen i front av akvariumet, og vi var da like langt...
Er redd han(?) snart skal stresse hjerteinfarkt på seg, om han ikke skjønner det er seg selv han jager...
Postet 13.05.10 kl 22:06
Postet 13.05.10 kl 22:15
Postet 13.05.10 kl 22:26
Jo, blir jo speilbilder inni karret? Har jo sett f.eks paletthannen min (som jeg hadde tidligere), gå til angrep på speilrivalen sin.
Har ikke glasset i akvariet samme effekt som et vindu, der kan man se speilbildet sitt, særlig når det er mørkere ute enn inne.
Karret er 540 liter, og har mest åler, så det er ikke trangt om plassen
Har sett kuhliiålene mine svømme opp og ned glasset i samme område tidligere, da de var ny i karret....kan det være noe med elektrisk "energi" i akkuart det området?
Skal se om jeg får film med mobilen, om det blir noen god kvalitet
Har ikke glasset i akvariet samme effekt som et vindu, der kan man se speilbildet sitt, særlig når det er mørkere ute enn inne.
Karret er 540 liter, og har mest åler, så det er ikke trangt om plassen
Har sett kuhliiålene mine svømme opp og ned glasset i samme område tidligere, da de var ny i karret....kan det være noe med elektrisk "energi" i akkuart det området?
Skal se om jeg får film med mobilen, om det blir noen god kvalitet
Postet 13.05.10 kl 22:57
Fikk ikke filmet med mobilkamera, da det var for mørkt til at det visstes på skjermen (dårlig kamera). Slår jeg på lyset i karret, så stopper han å jage den andre...."merkelig" potet.
Kan jo ikke ha på lys hele døgnet heller....
B. Andresen :
Er problemet at jeg har for få prinsesser i karret?
Du skriver at du har flere som tøffer seg for hverandre, "trenger" de bråkekamerater??
Har to stk i mitt kar.
Kan jo ikke ha på lys hele døgnet heller....
B. Andresen :
Er problemet at jeg har for få prinsesser i karret?
Du skriver at du har flere som tøffer seg for hverandre, "trenger" de bråkekamerater??
Har to stk i mitt kar.
Postet 14.05.10 kl 13:43
Postet 14.05.10 kl 13:56
Postet 14.05.10 kl 14:00
Dette med verdiene tar jeg ikke så nøye jeg heller, untatt amoniakk og nitrit for disse er viktig at ligger helst på 0.
Der bruker jeg JBL og prodac dråpetester.
ellers bruker jeg stics
mine verdier er
Nitraten alt fra 2-10
ph alt fra 6,4-7,6 av og til litt høyere
gh alt fra 4-14
kh alt fra 0-6
Resten bruker jeg stics til. Dette vet jeg de fleste akvarister hater.
Men det er opp til hver og en når det kommer til hva folk velger ut fra pris og om det er lett og få tak i på dyrebutikken din. Rundt her jeg bor er er det bare enten tetra stics som virker sånn passe eller dyre dråpe tester som ikke måler rett.
Der bruker jeg JBL og prodac dråpetester.
ellers bruker jeg stics
mine verdier er
Nitraten alt fra 2-10
ph alt fra 6,4-7,6 av og til litt høyere
gh alt fra 4-14
kh alt fra 0-6
Resten bruker jeg stics til. Dette vet jeg de fleste akvarister hater.
Men det er opp til hver og en når det kommer til hva folk velger ut fra pris og om det er lett og få tak i på dyrebutikken din. Rundt her jeg bor er er det bare enten tetra stics som virker sånn passe eller dyre dråpe tester som ikke måler rett.
Postet 14.05.10 kl 15:56
julnilMen vet ikke om jeg bør kjøpe flere, da blir jeg nok headhunted og skutt av forumfolk, siden jeg ikke har korrekte vannverdier i karret mitt :s
Som sagt så tviler jeg på at noen kommer på døra di og trekker med seg dyrevernet.
Jeg ville også bli ganske overrasket hvis noen kom og skjøt deg.
Men andre må jo få lov til å si sin mening på forumet, i hvert fall når du spør, i all offentlighet. Det gjelder også når andre mener noe du kanskje misliker.
Hvis du skal være kresen på hvilke svar du skal få, bør du også være kresen med hvem du spør. "Som man spør får man svar" er det et ordtak som heter.
Postet 14.05.10 kl 16:01
Postet 14.05.10 kl 19:04
Postet 14.05.10 kl 19:31
akvafil[QUOTE=julnil][QUOTE=B. Andresen]ville anbefale deg og kjøpe 3 til.
Såpass.
Må spørre hvorfor, da de ikke er betegnet som en gruppefisk i basen?
Hvis du leter litt på nett om denne arten vil du finne ut at de lever i store kolonier i tanganyikasjøen.
Ja, har lest det, men tenkte at flere slike krevde større plass enn 540 liter....
Ikke misforstå, jeg kunne gjerne tenke meg flere av disse.
Hva skjer den dagen de begynner å yngle? Blodig kamp på liv og død?
Postet 14.05.10 kl 20:20
Postet 14.05.10 kl 20:23
Ta en titt på denne linken.
Postet 14.05.10 kl 23:56