- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Må man ha malawi biotop?
Må man ha malawi biotop?
Er sikkert ett dumt spørsmål, men må man prøve og ha tilnermet lik dens opprinnelige naturomgivelser i ett akvarium med malawi? Altså skjønner at fisken vil trives bedre, men så lenge vannverdiene stemmer så behøver jeg ikke ominnrede hele karret mitt, det er ikke sånn veldig godt beplantet og har finn sandbunn, men det er ikke typisk malawikar heller. Er ikke sikker på hva malawi'n heter, sto bare latinsk navn i butikken, men noen er knall gule og noen er svart og brun stripete, rundt 5-7cm store
Postet 23.05.10 kl 14:59
De gule fiskene dine er antaglivis Golden. Usikker på den andre, men kan være Crabro. Så lenge du har riktige vannverdier så har fisken det bra. Fisken bryr seg ikke hvordan det ser ut, men er fint om man har nok huler og lekeplasser. Malawi er ganske territoriel så er greit å ha det i bakhodet når man innreder. Er bare et fåtall planter som ikke blir spist av Malawifisk.
Postet 23.05.10 kl 15:29
Endret: 23.05.10 kl 15:30
Postet 23.05.10 kl 18:28
Man kan bruke nesten hvilken stein man vil. Man kan kjøpe i dyrebutikken et hagesenter eller plukke i naturen. De vanligste typene som blir brukt er Lavastein,Skifer,Kalkstein,Kullstein og rulle/kulestein. Lavastein er lett, men kan være skarp så fisk kan skade seg. Skifer er det lett å bygge huler og gjemmesteder, men kan se unaturlig og menneskelagd ut. Kalkstein er veldig flott og hjelper å holde riktige vannverdier, men ser også unaturlig ut. Kullstein kan være litt kostbart, men er lett og kan brukes i kombinasjon med sort lavastein. Min favoritt er rulle/kulestein fordi det ser naturlig ut og ser veldig bra ut med Valisneria som er en av de få plantene man kan ha i et riftsjøakvarium. Bakdelen med rullestein er at den er veldig tung. Kan være fristende å kombinere forskjelige steintyper, men min egen erfaring er å holde seg til en maks to steintyper.
Legger ved et bilde av mitt Tanganyika akvarium der jeg har brukt rullestein.
Legger ved et bilde av mitt Tanganyika akvarium der jeg har brukt rullestein.
Postet 23.05.10 kl 19:19
Endret: 23.05.10 kl 19:33
Ville bare rette på kommentaren til Skywalker om at skifer kan se unaturlig ut. Det finnes "foskjellig" skifer. Den ene er flate som er skjært ut, den andre typen er den som ser naturlig ut og er hakket ut, ikke skjært i skiver.
Postet 23.05.10 kl 19:42
SkywalkerMan kan bruke nesten hvilken stein man vil. Man kan kjøpe i dyrebutikken et hagesenter eller plukke i naturen. De vanligste typene som blir brukt er Lavastein,Skifer,Kalkstein,Kullstein og rulle/kulestein. Lavastein er lett, men kan være skarp så fisk kan skade seg. Skifer er det lett å bygge huler og gjemmesteder, men kan se unaturlig og menneskelagd ut. Kalkstein er veldig flott og hjelper å holde riktige vannverdier, men ser også unaturlig ut. Kullstein kan være litt kostbart, men er lett og kan brukes i kombinasjon med sort lavastein. Min favoritt er rulle/kulestein fordi det ser naturlig ut og ser veldig bra ut med Valisneria som er en av de få plantene man kan ha i et [B]riftsjøakvarium[/B]. Bakdelen med rullestein er at den er veldig tung. Kan være fristende å kombinere forskjelige steintyper, men min egen erfaring er å holde seg til en maks to steintyper. Legger ved et bilde av mitt Tanganyika akvarium der jeg har brukt rullestein.
Hva legger du i ordet "riftsjø"?
Har sett deg bruke det er par ganger, men vet ikke hva du mener sånn 100%
Postet 23.05.10 kl 20:04
Kine KristineVille bare rette på kommentaren til Skywalker om at skifer kan se unaturlig ut. Det finnes "foskjellig" skifer. Den ene er flate som er skjært ut, den andre typen er den [URLBLOCK1] og er hakket ut, ikke skjært i skiver.
Enig i det Kine. Den som er hakket ut ser veldig flott ut og passer utmerket i et Riftsjøakvarium.
Postet 23.05.10 kl 20:08
Endret: 23.05.10 kl 20:09
Postet 23.05.10 kl 20:13
Endret: 23.05.10 kl 20:18
Postet 24.05.10 kl 00:05
Postet 24.05.10 kl 00:25
Inaktiv bruker
ShiramorFin sand er vel et "must" for malawi-ciklider. Sand blir silt gjennom gjellene, og de graver mye i sanden generelt.
Jeg spurte i dyrebutikken der jeg handler, og de skal liksom være profesjonelle, og sjefen selv sa til meg senest for et par dager siden at malawi ikke trenger fin sand, men skal ha grus på bunnen. Jeg spurte flere ganger og han sa det helt klart og tydelig; malawi skal ha grus og ikke sand på bunnen.
Forstår jo at man aldri kan styre på noen som helst i noen dyrebutikker. Er ikke vits i å spørre om noe der engang!
Vel, uansett så spurte jeg etter sand til malawi, og de hadde ikke noe annet enn vanlig grus, og hevdet bestemt at jeg kun trengte det. Men, hvor fin sand trenger de og trenger de den fra de er yngel/små? Mine malawi er ca 3-4 cm store. ( Pseudotropheus Socolofi ) Ser ikke ut til at de spiser særlig mye heller, jeg kjøpte malawifor som de ikke har rørt, men så lagde jeg rekemiks av erter og reker i en foodprocessor, og dette spiste de ihvertfall litt av. Hva lager dere til fiskene deres?
Og jeg spør igjen; er det bra å ha skjell i karret? Jeg har store skjell, fra stranden her, som jeg har kokt i minst 30 min, og hatt dem i karret...
Postet 29.05.10 kl 22:40
Vel, hvis ikke dyrebutikken vil hjelpe deg med sand til malawiene, så kan du gå på Biltema og spørre etter sand til akvarium. Den var først beregnet til sandblåsing, men nå har de visst en egen type til akvarium. Mye sand for pengene, og velg den groveste typen. Den avgir ikke kalk til vannet, så da må du kanskje bruke tilsetningsstoffer eller kalkstein for å heve GH i vannet.
Legger ved et bilde av en Maylandia callainos som stupdykker i sanden for å lete etter godbiter. Om morgenen er sanden full av fordypninger laget av fiskene som leter etter mat på denne måten.
I tillegg så graver hannene ut store mengder sand når de har funnet seg en "leke-plass".
De klarer seg sikkert helt fint med grus i stedet for sand, men jeg er overbevist om at sand øker trivselen betraktelig. Sand blir også anbefalt på andre fora der innredning til malawi-ciklider blir tatt opp.
Noen hele skjell vil nok ikke påvirke vannet noe særlig, men kan brukes som pynt eller gjemmested. Så det blir vel mest en smakssak...
Legger ved et bilde av en Maylandia callainos som stupdykker i sanden for å lete etter godbiter. Om morgenen er sanden full av fordypninger laget av fiskene som leter etter mat på denne måten.
I tillegg så graver hannene ut store mengder sand når de har funnet seg en "leke-plass".
De klarer seg sikkert helt fint med grus i stedet for sand, men jeg er overbevist om at sand øker trivselen betraktelig. Sand blir også anbefalt på andre fora der innredning til malawi-ciklider blir tatt opp.
Noen hele skjell vil nok ikke påvirke vannet noe særlig, men kan brukes som pynt eller gjemmested. Så det blir vel mest en smakssak...
Postet 30.05.10 kl 00:53
Endret: 30.05.10 kl 00:57
Inaktiv bruker
Ok, ja jeg får vel gå på Biltema og kjøpe sand tenker jeg
Hvor tykt sandlag har du i akvariet? Jeg har nå litt sand og grus i akvariet og lurer på om jeg kan legge ny sand oppå den gamle, er ikke det bra å ha et tykt lag for å få gode bakterier nede i sanden der? Eller bør jeg fjerne all den gamle sanden/gruset først?
Hvor tykt sandlag har du i akvariet? Jeg har nå litt sand og grus i akvariet og lurer på om jeg kan legge ny sand oppå den gamle, er ikke det bra å ha et tykt lag for å få gode bakterier nede i sanden der? Eller bør jeg fjerne all den gamle sanden/gruset først?
Postet 30.05.10 kl 01:03
Embla OfeliaOk, ja jeg får vel gå på Biltema og kjøpe sand tenker jeg :-) Hvor tykt sandlag har du i akvariet? Jeg har nå litt sand og grus i akvariet og lurer på om jeg kan legge ny sand oppå den gamle, er ikke det bra å ha et tykt lag for å få gode bakterier nede i sanden der? Eller bør jeg fjerne all den gamle sanden/gruset først?
Ta ut grusen i alle fall. Sanda kommer etter en liten stund til å synke til bunn, og grusen blir liggende på toppen. Forøvrig høres det ut til at du har blitt utsatt for en klassisk dårlig selger. Han ville selge deg grus i stedet for sand, siden han ikke hadde sand. Han bryr seg mer om egen fortjeneste enn dine fiskers velvære
3-5 cm sand burde holde for at fiskene skal ha noe i grave i.
Postet 30.05.10 kl 09:16
Inaktiv bruker
Ja, takk for godt råd. Jeg må nok ha ut grusen skjønner jeg.
Jeg er litt skuffet over at en "seriøs" butikk kan gi så feil råd, men jeg skulle visst bedre for dette var jo ikke første gang jeg handlet der og fikk feil informasjon. Klok av skade, endelig, så vet jeg nå at de bare er ute etter å selge og gir blaffen i alt annet. Merkelig at de ikke har såpass vett at de vil fremstilles som mer pålitelige. Man vinner jo ikke akkurat kunder på denne måten. Jeg har handlet en god del der, men nå skal jeg begynne å handle andre steder.
Jeg er litt skuffet over at en "seriøs" butikk kan gi så feil råd, men jeg skulle visst bedre for dette var jo ikke første gang jeg handlet der og fikk feil informasjon. Klok av skade, endelig, så vet jeg nå at de bare er ute etter å selge og gir blaffen i alt annet. Merkelig at de ikke har såpass vett at de vil fremstilles som mer pålitelige. Man vinner jo ikke akkurat kunder på denne måten. Jeg har handlet en god del der, men nå skal jeg begynne å handle andre steder.
Postet 31.05.10 kl 22:14