Golden malawi

Hei. Kan jeg ha en gruppe Golden i en 110l.

Og hva trives de med?

TAKKERFOR SVAR!
Hei.
Jeg vil ikke være gledesdreper, men vil ikke anbefale golden, eller annen malawi, i en 110-liter. Det kan gå bra en stund, men når de blir kjønnsmodne så kan det gå på livet løs. Hunner kommer ikke langt nok unna territoriet som hannen har ordnet seg.
Selv en 250-liter kan bli i det knappeste laget. Det er min erfaring. Har hatt noen haleløse malawi etter hvert (også golden).
Vet at noen er uenig så jeg legger ved en link:
Hvornår er et akvarium for lille til Malawicichlider?.
Dette er også en nettside med en del nyttige artikler angående
f.eks innredning til malawiene.
De første bud: Fin sand, stein som danner hulrom, PH 8, og rent vann (sånn ca).
Det går an å fylle akvariet med stein slik at mindre akvarier blir mer brukbare. Altså fylle opp 1/2 eller 2/3 slik at nærmest hele akvariet er huler. Har ikke prøvd selv. Men 110 liter er vel lite uansett, noen stor gruppe kan det jo ikke bli.
Hvor mange liter kan jeg ha de i da?
Jo, større jo bedre. 200 liter eller mer, er vel oftest oppgitt som minimum. Har en kompis som har et par golden og fire juvelciklider sammen i et 110 liters. (!) Det har gått fint i et års tid, men det er jo heller ingen som yngler da... Det beste er jo selvfølgelig å prøve å gjøre det optimalt, ikke minimalt.
hei, jeg har hatt 4 malawi i en 120 liter, et lekspar på 3 hunner og en hann,
det som er veldig viktig da er og ha MAAANGe kokosnøtter til og hjemme seg, i, huler, og ikke minst, bygge høyt torn med lavastein i den ene enden av akvariet, dette gjør susen, da komme jentene seg unna
Ja, det er jo stor forskjell på artene også da. F.eks Cynotilapia afra kan trives i mindre kar. Den er kanskje litt mer agressiv enn golden, så de burde få være alene i et så lite kar. Mens Petrotilapia og enkelte melanochromis og andre vil være helt håpløse å holde i et lite kar.
Glemte forresten å tilføye at leksparet jeg hadde i 120 literen var golden, men som sakt er du da nødt å bruke en del tid og penger på go innredning
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap