Introdusere nye fisk i eksisterende malawikar?

Hei

Er det noen som har tips når det gjelder introduksjon av nye fisk til et Malawikar?

Jeg skal gjøre dette om et par dager eller over helgen, og lurer på om noen har gode tips.

Tenker å
1. fore litt godt først.
2. Slå av lyset for dagen.
3. Foreta vannbytte
4. introdusere fiskene når vannstanden er på det laveste og forvirringen størst.
5. Fore litt ekstra i noen dager.

Har forstått det slik at unge fisk som er for store til å bli spist og for små til å bli betraktet som rivaler er de greieste å introdusere.

Men hva om det er bare to hanner av den typen(golden) og de introduserte vil være en mix av unge hanner og hunner?
Idag er det en dominerende golden-hann som jager på den andre. Lurer også litt på hvilken av de to som er best å fjerne.
Er det slik at du har to golden hanner og vil ha oppi flere golden?
Da burde det jo i utgangspunktet ikke bli noe særlig problem i det hele tatt. De er jo av de fredeligere mbuna, flere i den situasjonen kan jo bare være positivt. Men foring etc er nok greit.. men om jeg forsto det riktig er det nok lite å bekymre seg for. Litt kniving i begynnelsen, kanskje..

Det viktigste, selvfølgelig, er at karet har fine gjemmeplasser når det blir litt hett.
Høres bra ut. Idag driver den store og jager ganske mye på den små. Håpet er at hunner vil endre fokus og at flere fisk vil føre til at presset blir mindre på den enkelte.

Golden skal jo være ganske fredelige, så får håpe hannen roer seg.
Du skriver ikke noe om hvor stort karet ditt er, og det vil ha betydning for hvor bra det går med flere Generelt blir malawi-grupper mer harmoniske (om man kan si det om malawi!) jo flere de er.
Eller så er planene dine som du skriver over greie. Det jeg vil anbefale deg i tillegg, er å "ommøblere" steinrøyser og gjemmeplasser før du slipper de nye oppi. Da er forvirringen enda større og gamle territorier borte. Lykke til!
Glemte visst i farten å fortelle at det er snakk om en 350l Det er litt fisk i den, men den er ikke "overstocked".

Håper på å gjøre det med minst mulig omøblering av selve karet, men noe blir det nok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap