Eplesnegler i malawikar?

Ja, går det an? Sneglene liker jo høy Gh og sånt, men går de greit sammen med malawi? (golden, rød zebra, white tail stort sett)
Ser behovet for litt rengjørere.
Det har jeg prøvd selv, uten særlig hell Malawiene vil plage eplesneglene så mye at de ikke kommer ut av skallet sitt etter hvert. Mine eplesnegler flyttet ut igjen etter noen få dager.... Vil du ha rengjørere, så sats på ancistrus av litt størrelse. Husk bare å tilvenne dem malawivann sakte over flere dager om de ikke allerede går i sånne vannverdier.
Vil dette gjelde for tanganyikas arter også, som prinsessen av burundi, eller er malawien mer aggressiv?

Satt også og lurte på dette, på hva jeg skulle ha som algespiser i et kar jeg skal sette opp til prinsessene...
Jeg har eplesnegler i alle mine Tanganyika kar, og den eneste fisken jeg har sett har tatt dem, er faktisk prinsessene.

Ellers har jeg prøvd med ancistrus, men måtte fjerne den, da prinsessene plaget den hele tiden.
Erfaringsmessig har jeg lært at ancistrus og snegler som skal gå med malawiciklider bør settes inn i karet noen dager før malawiene settes inn. Alternativt kan de være i en yngelboks flytende i karet sånn at malawiene kan studere dem uten å bli for nærgående. Etterhvert mister de gjerne interessen for malla eller sneglen, men ikke alltid. Ikke glem at snegler er snacks for denne typen fisk.

Her er ingen fasit, mange forskjellige erfaringer på denne kombinasjonen.
Eplesnegler er følsomme for tilsetningsstoffer, som GH+ og PH/TH+ og lignende.
Pulveret må være helt oppløst før det tilsettes akvariet.
Jeg tok livet av snegla mi på den måten
Shiramor
Eplesnegler er følsomme for tilsetningsstoffer, som GH+ og PH/TH+ og lignende. Pulveret må være helt oppløst før det tilsettes akvariet. Jeg tok livet av snegla mi på den måten :-(

Oj, dette visste jeg ikke! Kanskje det er derfor ingen av sneglene mine blir stort mer enn ett år gamle? Bruker Norad sin GH+ når jeg bytter vann, men innimellom har jeg drysset litt pulver bak hjørnefilteret istedet.

Finnes det noe annet middel som er bedre for å øke GH til eplesnegler?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap