- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kan noen komme med tips til hvilke arter jeg kan ha sammen?
Kan noen komme med tips til hvilke arter jeg kan ha sammen?
Har en 375 L som jeg driver og pusser opp nå i disse dager.
Men før jeg går og kjøper flere fisk, vil jeg gjerne ha noen synspunkter på hvilke fisk jeg kan ha/ bør ha sammen.
De jeg har nå er som følger:
1 Golden
1 Hongi
2 Melanochromis cyaneorhabdos
1 Frontosa
1 Livingstonii
Livingstonii'en vil jeg levere inn i butikken, da den er forferdelig glupsk når det kommer til mindre fisk. Tar ikke risikoen på at den spiser opp alle de nye!
Planen er å kjøpe inn følgende:
4 Golden
3 Hongi
1-2 Frontosa (hunner, såfremt det går an å se kjønnet)
Høres dette OK ut, antallmessig?
Når jeg tar ut Livingstonii'en, vil jeg kunne ha plass til en art til? Kan dere isåfall komme med forslag til en type som kan passe inn med de jeg har?
Vil gjerne ha en som ikke er for agressiv, men samtidig er fin å se på
Eller ville dere heller hatt flere av de jeg allerede har?
Og et spørsmål til, jeg pleier noen ganger å få prute litt på prisen når jeg kjøper flere, hvis jeg er heldig. Men hva er normalt at prisen på Golden, Hongi, Frontosa og Melanochromis cyaneorhabdos ligger på i de fleste dyrebutikker?
Karet mitt i dag:
Men før jeg går og kjøper flere fisk, vil jeg gjerne ha noen synspunkter på hvilke fisk jeg kan ha/ bør ha sammen.
De jeg har nå er som følger:
1 Golden
1 Hongi
1 Frontosa
1 Livingstonii
Livingstonii'en vil jeg levere inn i butikken, da den er forferdelig glupsk når det kommer til mindre fisk. Tar ikke risikoen på at den spiser opp alle de nye!
Planen er å kjøpe inn følgende:
4 Golden
3 Hongi
1-2 Frontosa (hunner, såfremt det går an å se kjønnet)
Høres dette OK ut, antallmessig?
Når jeg tar ut Livingstonii'en, vil jeg kunne ha plass til en art til? Kan dere isåfall komme med forslag til en type som kan passe inn med de jeg har?
Vil gjerne ha en som ikke er for agressiv, men samtidig er fin å se på
Eller ville dere heller hatt flere av de jeg allerede har?
Og et spørsmål til, jeg pleier noen ganger å få prute litt på prisen når jeg kjøper flere, hvis jeg er heldig. Men hva er normalt at prisen på Golden, Hongi, Frontosa og Melanochromis cyaneorhabdos ligger på i de fleste dyrebutikker?
Karet mitt i dag:
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/27887_100901090756_1.jpg)
Postet 01.09.10 kl 09:08
Endret: 01.09.10 kl 09:09
Inaktiv bruker

Jeg er nybegynner på ciklider selv, så jeg kan dessverre ikke gi gode råd om sammensetting... men til det siste spørsmålet ditt angående pris.... så kjøpte jeg en liten frontosa på ca 6 cm og betalte 289 kr på Tam dyrebutikk i Fredrikstad.
Postet 23.09.10 kl 08:53
Postet 23.09.10 kl 09:46
hei!
de frontosaene blir veldig store etterhvert, og et 375-liters blir nok litt lite etterhvert. men du ser jo selv hvor store de blir etterhvert, og det er ikke noe problem å få solgt de videre når de blir for store for ditt kar.
ellers syns jeg det er lurt av deg å fylle på de gruppene du allerede har med hongi og golden og mel. cyn.
kanskje en gruppe med socolofi hadde vært noe? fine lyseblå fisker, eller kansje en gruppe med acei (marygold eller ngara)
ville satt ut en annonse her på forumet, og sett om noen hadde de artene i nærheten av deg før jeg handlet i dyrebutikk.
ofte får du da veldig fin fisk til en hyggelig pris. men skal du i dyrebutikk varierer prisene fra 50 pr stk, til over 100 pr. stk. kommer an på størrelsen på fisken, og hva butikken har gitt for de selv. noen ganger er det salg på malawi i enkelte butikker, da de vil kvitte seg med det.
men som sagt så er det lurt å ha flere av samme type fisk, og større grupper. og i tillegg til de du nevnte du hadde syns jeg en lys blå fisk av malawi(helst mbuna da det er det du har fra før) hadde gjort seg i ditt kar, men det blir jo en smakssak, og det er helt sikkert andre som har andre tips til deg.
lykke til!
de frontosaene blir veldig store etterhvert, og et 375-liters blir nok litt lite etterhvert. men du ser jo selv hvor store de blir etterhvert, og det er ikke noe problem å få solgt de videre når de blir for store for ditt kar.
ellers syns jeg det er lurt av deg å fylle på de gruppene du allerede har med hongi og golden og mel. cyn.
kanskje en gruppe med socolofi hadde vært noe? fine lyseblå fisker, eller kansje en gruppe med acei (marygold eller ngara)
ville satt ut en annonse her på forumet, og sett om noen hadde de artene i nærheten av deg før jeg handlet i dyrebutikk.
ofte får du da veldig fin fisk til en hyggelig pris. men skal du i dyrebutikk varierer prisene fra 50 pr stk, til over 100 pr. stk. kommer an på størrelsen på fisken, og hva butikken har gitt for de selv. noen ganger er det salg på malawi i enkelte butikker, da de vil kvitte seg med det.
men som sagt så er det lurt å ha flere av samme type fisk, og større grupper. og i tillegg til de du nevnte du hadde syns jeg en lys blå fisk av malawi(helst mbuna da det er det du har fra før) hadde gjort seg i ditt kar, men det blir jo en smakssak, og det er helt sikkert andre som har andre tips til deg.
lykke til!
Postet 23.09.10 kl 12:17
Inaktiv bruker

Fiske-Linn289??! Er ikke det himla dyrt? Jeg betalte 130 ca pr stykk for mine, og de var om lag 5 cm..
JOA. DET ER ILLE DYRT!!!! Jeg fikk litt sjokk igrunn... hun dama sa at det var normal pris... men jeg viste jo ikke hva du kostet andre steder.... Hun som solgte meg fisken sa først at det var en zebraciklide... til 99 kr... da vi kom til kassa og skulle betale sa en annen ansatt at det var en frontosa og at den kostet 289kr... og de sa den var perfekt til min 240l !!! det stemte jo ikke fant jeg ut da jeg kom hjem. De blir jo stoooore og trenger større kar....
Postet 23.09.10 kl 15:33