Ocellatus og calvus sammen?

Hei, jeg har fire unge Lamprologus ocellatus (sneglehuslekere) og fire unge Altolamprologus calvus "Black Pearl" (foreløpig bare litt større enn ocellatusene) i et et 128 l akvarium. Fikk forslag i butikk om å innrede en ende av akvariet med sand og snegler og en annen med stein for å legge opp til adskilte leveområder.

Så langt virker ikke dette så vellykket. Ocellatusene lar seg jage av calvusene, og viser ingen evne/vilje til å forsvare territorium overfor dem. De unge calvusene opererer i flokk og er aktive over hele karet. Det virker som de stadig forstyrrer ocellatusene i deres forsøk på graving, nabokrangling osv. Jeg mistenker dessuten at størrelsesforskjellen til slutt vil bli så stor at ocellatusene kan bli fiskemat, og at yngel i hvert fall vil ha vanskelig for å greie seg? I butikken fikk jeg inntrykk av at det var snakk om en variant av calvus som ikke ville bli så stor, men finner ikke støtte for dette når jeg leser på nett.

Spørsmålet er om jeg bør gi opp først som sist og selge calvusene? Eller er det verdt å forsøke å få de to artene til å leve sammen i en 128-l uten for mye konflikt? Noen tips i så fall?

Heisann!

Hvor store er calvusene?
Lamprologus Ocellatus vokser mye fortere enn det Calvusene gjør, og etter hvert som Ocellatusene blir vant med omgivelsene så vil de ta igjen med calvusene.
Altolamprologus Calvus og Compressiceps er egentlig veldig pinglete fisker, så fort de møter fisk som tør å ta igjen med de så vil de underkaste seg, og Ocellatusene er vanligvis en liten tøffing som kommer til å ta igjen bare de får dannet ett revir.

Flytt all stein over i den ene enden av akvarie, og sneglehusene over på andre siden.
Hvis ikke det hjelper, så har det hjulpet for meg og legge en middels stor sten litt foran sneglehusene, så Calvusene ikke direkte kan se Ocellatusene når de går ut av sneglehusene. Stenen fungerer også som en revir grense for begge fisker!

Legg gjerne ut ett bilde så vi kan få se hvordan du har innredet akvarie!

Mvh
Calvusene er vel 3-4 cm, ocellatusene ca 3. Får ikke tatt bilde av innredningen nå, men har altså prøvd både sand/snegler i den ene enden og stein i den andre, og en variant med litt stein mellom sneglehusene også.

En annen ting forresten - calvusene vil vel gjøre at man helt kan glemme å la ungfisk av ocellatus vokse opp i karet sammen med foreldrene?
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap