- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Sykdomm?
Sykdomm?
har fått et problem i karet mitt som jeg ikke helt vett hva er, har fått masse svarte prikker på en firefishen, rødzebra og et par andre fisker å lurte på om noen vett hva dette kan komme av? den ene firefishen har en stor flekk på halen mens resten av fiskene har fra 1 prikk opp til mange over hele kroppen, en ting som og er felles til alle av disse er at "magesekken" har blitt helt mørk???
Noen som kan hjelpe meg med dette?
Noen som kan hjelpe meg med dette?
Postet 22.09.10 kl 04:28
Postet 22.09.10 kl 18:11
Spirulina-flekker er en mulighet ja, men det kan også være arr etter parasitter, ammoniakk mm.
Se tråd om dette, og les spesielt de siste innleggene
Svarte flekker
Se tråd om dette, og les spesielt de siste innleggene
Svarte flekker
Postet 22.09.10 kl 18:37
Sykdomm?
hva kan jeg gjøre med dette da?
Postet 23.09.10 kl 22:51
Postet 23.09.10 kl 22:56
Sykdomm?
okei, noe forslag til hvilken type mat jeg burde bruke da?^^
Postet 24.09.10 kl 01:19
Postet 24.09.10 kl 02:54
Sykdomm?
men er så ekstremt her, den ene fisken er så å sei dekket av prikker, mens noen av di andre har flekker på halen å sånne ting?
Postet 24.09.10 kl 11:34
Ligner de på fiskene i tråden jeg linket til? I tilfelle er det ikke spirulia-flekker.
Det kan være arr etter parasittangrep eller ammoniakk (e.l.). Blir du kvitt årsaken så hindrer du i hvertfall at flere fisker får det.
Skifter du f.eks 30% vann i uka?
Hatt annen sykdom i det siste, eller filterkrasj?
Klør fiskene seg?
Får du til å ta bilde og legge inn her?
Det kan være arr etter parasittangrep eller ammoniakk (e.l.). Blir du kvitt årsaken så hindrer du i hvertfall at flere fisker får det.
Skifter du f.eks 30% vann i uka?
Hatt annen sykdom i det siste, eller filterkrasj?
Klør fiskene seg?
Får du til å ta bilde og legge inn her?
Postet 24.09.10 kl 16:50
Postet 24.09.10 kl 18:09
Det var ikke så lett å se flekkene på bildene akkurat.
Så du side 2 i den tråden?
Når fiskene klør seg så "spretter" de sidelengs mot bunnen, eller mot en stein e.l.
Det er normalt at fiskene gjør dette noen ganger om dagen, men hvis de gjør det veldig ofte (og hvis mange gjør det) så er det noe ille som irriterer. F.eks parasitter eller feil vannverdier. Derfor spør jeg om f.eks vannskifte.
Hvis det er dette som er problemet for dem så kan det føre til svarte prikker / flekker.
Hvis de oppfører seg normalt og ser helt friske og raske ut ellers så er de ikke syke, og da er ikke prikkene noe å bekymre seg over.
Malawi som er friske og trives svømmer gjerne rundt med utspilte finner og viser seg frem, mens fisk som plages med noe er mer apatisk og klemmer gjerne finnene mere sammen
Jeg også har fisk med prikker og flekker, men det er gjerne fisk som har fått skader i finner etter biting, og en fisk som får en del juling og har sikkert lavt immunforsvar.
Så du side 2 i den tråden?
Når fiskene klør seg så "spretter" de sidelengs mot bunnen, eller mot en stein e.l.
Det er normalt at fiskene gjør dette noen ganger om dagen, men hvis de gjør det veldig ofte (og hvis mange gjør det) så er det noe ille som irriterer. F.eks parasitter eller feil vannverdier. Derfor spør jeg om f.eks vannskifte.
Hvis det er dette som er problemet for dem så kan det føre til svarte prikker / flekker.
Hvis de oppfører seg normalt og ser helt friske og raske ut ellers så er de ikke syke, og da er ikke prikkene noe å bekymre seg over.
Malawi som er friske og trives svømmer gjerne rundt med utspilte finner og viser seg frem, mens fisk som plages med noe er mer apatisk og klemmer gjerne finnene mere sammen
Jeg også har fisk med prikker og flekker, men det er gjerne fisk som har fått skader i finner etter biting, og en fisk som får en del juling og har sikkert lavt immunforsvar.
Postet 24.09.10 kl 18:53
Sykdomm?
noen av fiskene klør seg mot sanden ja, men dette er ikke noe de gjør hele tiden å noe absolut alle gjør blant aent de som jeg får yngel på, men ville du anbefalt å hive oppi noe medisin som skal fjerne parasitter?
Postet 24.09.10 kl 21:27
Postet 24.09.10 kl 22:58
Endret: 24.09.10 kl 23:02
Svarte prikker
Aleksander Gravdalmen ville du anbefalt å hive oppi noe medisin som skal fjerne parasitter?
Hei igjen Aleksander.
Med all respekt og vennlighet: Jeg synes det er vanskelig å komme med råd når noen ikke svarer på det jeg spør om, og heller ikke har noe særlig info i profilen sin (f.eks filtertype).
Altså de klør seg litt, men:
Hvis du skifter minimum 30% av vannet en gang pr uke
+ har bra nok filterkapasitet
+ at vannprøvene er OK
så kan du se bort ifra at det er vannverdiene som det er noe feil med (vil jeg tro).
Da er det kanskje et resultat av parasitter (eller fargestoffet som spirulina-algene har).
Parasitter (nematoder, flaggelater osv) finnes i alle akvarier, men det er ikke problem for sunn fisk (men fisk med dårlig immunforsvar blir angrepet). Da er disse prikkene en slags arr, og det tar lang tid før de blir borte, men parasitt-angrepet kan være slutt for lenge siden).
Se på denne stakkars fisken: En mager og syk (?) Golden med svarte prikker. Den var sånn da jeg overtok karet. Selv mener jeg den er et eksempel på fisk med svekket immunforsvar, og derfor har den fått parasitt-plager i tillegg, og fått disse svarte "arrene". Prikkene ligger på en måte utenpå huden, mens spirulina-flekker ligger under huden (og er vel mest på hodet?).
Av medisiner har jeg brukt Metronidazole (kjøpt fra http://rockymountaindiscus.com) og Esha Exit, men fant vel ut at det ikke hjalp så veldig. Beste resultatet for meg er å forebygge (riktig mat, rent vann osv) så fiskene holder seg sunne og sterke. Kjøper også bare sunne fisker, og lar ikke hunnene tygge for ofte.
Vel, vet ikke om du ble så mye klokere, men håper det var til nytte. Sånne flekker er også helt vanlig.
Mvh Kristin
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/15886_100925003408_1.jpg)
Postet 25.09.10 kl 00:34
Endret: 25.09.10 kl 00:38
Sykdomm?
ja vannverdiene er helt på topp, og jeg skifter ca 20-30% vann hver uke ja og filterkapasiteten er god nok, har den største utvendige pumpa til eheim og fluval 403 stående å pumpe pluss at jeg har et powerhead som jeg har satt et blått filter på, men takker for alt hjelpene angående denne saken så får jeg prøve meg frem å se hva som skjer videre me fisken
Postet 25.09.10 kl 12:00