Har golden og lurer på hva jeg kan ha sammen me dem.

heisan har et 222L kar med rådasand i bunn har ei stor rot pluss en del stein oppi. bakgrunnen er en back to nature slim line "fjell"vegg. har ett golden leks par oppi her pluss litt mix av andre fisker. alt ska bort utenom golden for jeg vil over til rent malawi kar. så lurer da på hva jeg kan ha sammen med dem, og om noen har forslag på muligens noe blått og rødt/orange pluss algespisere.

setter stor pris på alle forslag og tips.

hvis noen har noen gode tips om hvordan å lage til karet slik at det passer alle arter. f,eks steinrøyser ingen eller med planter osv. så hadde det vert kult.
Golden går fint sammen med det meste av Malawi.

Blå fisk - Ps. Accei eller Cy. Moori er stort sett snille fisk.
Usikker på rød, men kanskje en Aulonocara art?

Når det gjelder innredning, synes jeg det er finest med bare steinrøys, evt. med litt (godt plantet) kjempevalisineria.
Takk
tusen takk for tipset ^^ skal se på di fiskene du nevnte
Golden til det meste
Du sier golden går med det meste, men er det noe golden absolutt ikke går med eller er det noen som di ikke bør være med pga fare for kryssning?
Jeg hadde 1 golden i karet ilag med ca 20 andre malawi ciklider. Vil si at det var akkurat minimalt med fisk da goldenen faktisk drev terror mot visse andre av ciklidene. Her spilte størrelse ingen rolle faktisk.
Puttet 4 kakdue ciklider oppi karet, men måtte ta dem ut før goldenen tok livet av dem.. Hadde 7 sjokolade maller oppi karet også, men de gikk godt overens med den
Trygve Lillefosse
Golden går fint sammen med det meste av Malawi. Blå fisk - Ps. Accei eller Cy. Moori er stort sett snille fisk. Usikker på rød, men kanskje en Aulonocara art? Når det gjelder innredning, synes jeg det er finest med bare steinrøys, evt. med litt (godt plantet) kjempevalisineria.

Golden går best med arter som er lik den selv i kosthold og temperament. Når man velger å ha flere arter sammen bør man tenke på artenes naturlige miljø. På den måten vil alle fisker svømme i ett miljø de er skapt for.
C.Moorii er en frittsvømmer som trives best i egnet miljø. Golden og Moorii lever i forskjellige miljøer i Lake Malawi, og dette bør huske på når man setter sammen arter fra denne sjøen.

Aulonocara og Mbuna blir ofte kræsj grunnet mbuna'enes agressive og dominerende adferd.
Planter blir fort spist opp, eller gravd opp. Veldig mange av mbuna'ene er herbivore.

P.Acei er svart, ikke blå.

Siterer meg selv fra ett annet innlegg :

akvafil
Hvilke arter er lettest.. hm, vanskelig spørsmål. Har drevet med malawi noen år, og vært innom forskjellig arter på denne tiden. Men når det kommer til vanskelighetsgrad av artene så stiller de seg egentlig ganske likt. Man bør heller gå i seg selv og fundere på hva man ønsker av oppsett, oppførsel, farger ol. det blir mer vesentlig. Noen arter lever på grunna blant mye stein med kraftig strømning forårsaket av bølger, andre igjen lever på dypere vann over sandbunn osv. Vansklighetsgraden på hver enkelt art blir forsåvidt den samme, hvis man skaper rett miljø for den enkelte art i utgangspunktet. Labidochromis Caeruleus "Golden" er en missoppfatet art som folk flest ser på som en enkel nybegynner ciklide, men dette er feil. Den er ikke noe enklere enn andre arter, eller for å si det sånn, de andre malawiartene er ikke spesielt vanskligere å holde. Det gjelder bare å ha litt kunnskap på forhånd. Golden kan fort bli en slitsom affære hvis oppsett og vannverdier mm. ikke matcher artens behov. Så tenk heller på om du ønsker mye stein, lite stein, planter, ikke planter, aggressiv adferd osv fremfor vansklighetsgrad. Med denne fremgangsmåte kan du plutselig utvide artsvalget fra 4-5 typisk nevnte "nybegynner arter", til hele variasjonen fra den store malawisjø!! :) Videre når du har funnet ut av oppsett og alt det der så hjelper vi deg gledelig med tips om sammensetning av arter fra de ulike familiene og gruppene. :)

Malawi er litt vanskelig...
Dersom du vil ha flere arter, så ser jeg at denne arten ofte blir anbefalt:
Rustciklide
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=1758

Nå må det også skrives at du helst ikke bør kjøpe Melanochromis auratus. Som en skjebnens ironi så er denne arten, som er meget aggressiv, tilgjengelig i mange dyrebutikker, mens rustcikliden har jeg aldri sett. Og jeg bor i Trondheim. Så den bør nok bestilles.... hvis du vil ha den.

Mine erfaringer med Malawi dreier seg om et skammelig lite akvarium, et Rio 125, som i følge de på butikken burde gå greit med to arter og flere av hver. Grunnstammen som jeg har hatt hele tiden er Golden. I tillegg prøvde jeg med P. saulosi, og det gikk ikke. Det samme med Mel. auratus, der fant jeg død fisk i akvariet, og auratushannen hadde nok fortsatt å ta livet av andre om den hadde fått lov til å fortsette. Så prøvde jeg sist med L. hongi, og det gikk greit så lenge de var små. Etterhvert ble de såpass store at det ble vel mye rivalisering.

Når det gjelder filosofien med å holde Malawi, så er det to ytterligheter. Det ene er å sørge for at fiskene skal ha god plass, og mange gjemmesteder. Dette betyr mye stein og få fisk. I ditt tilfelle, så må du innse at du har et "lite" akvarium for Malawi, og da er det den alternative filosofien: Overbefolkning, slik at ingen hanner klarer å dominere akvariet fullstendig. Dette betyr mange fisker - og derav ofte vannskifter. Jeg fikk problemer med cyanobakterier, og selv om jeg prøvde å bytte vann hyppig var dette et tilbakevendende problem.

Nå har jeg fire Golden (og en ungfisk krysning mellom Hongi og Golden) i 125 literen. Det skal sies at det ser forholdsvis fredelig ut, men når fiskene er så fåtallige, så blir de også mer sky. I butikken viser Malawi seg fram, men hos meg gjemmer de seg. Årsaken er jo at det er et for lite akvarium for Golden. Og etter at jeg skaffet meg fisken, gikk vel anbefalingene her på forrumet opp til 200 liter, som det vel er for alle mbunas.

Jeg ville prøvd med kanskje seks stk av en annen art sammen med Golden. Men jeg ville absolutt lest mye her på forumet først. Det du må finne ut er om du vil ha det "passelig aggressivt" eller "brutalt aggressivt". Krangling og selvhevdelse er normaltilstanden hos Malawi.
thankthefishtank
Nå må det også skrives at du helst ikke bør kjøpe Melanochromis auratus. Som en skjebnens ironi så er denne arten, som er meget aggressiv, tilgjengelig i mange dyrebutikker, mens rustcikliden har jeg aldri sett. Og jeg bor i Trondheim. Så den bør nok bestilles.... hvis du vil ha den. Mine erfaringer med Malawi dreier seg om et skammelig lite akvarium, et Rio 125,

Hvis all erfaring du har med malawiciklider er i dette karet, så er du vel egenlig ikke i en posisjon der du bør komme med råd om disse fiskene...

At du fikk trøbbel i et såpass lite kar er jo ikke rart, desverre. Malawiciklidene trenger god plass, og jeg ville ikke hatt dem i et kar kortere enn 120cm.
150cm og oppover er vel mer optimalt.

Unnskyld akvafil om jeg har brutt policyen her på bruket...
...men jeg tror ikke vi er så uenige. Jeg støtter din mening at det er vanskelig å ha Golden i et akvarium med for kort lengde. Når det gjelder auratus i forhold til golden, er mine beskjedne erfaringer at det ikke går så bra. Og det var det hensikten å formidle.. Så kan jeg være forsiktig med å formidle erfaringer fra andre som jeg har lest om fra nå av.

For trådstarter sin del, blir vel svaret da at, han burde kvitte seg med sine Golden. Eller kjøpe seg et akvarium på 375 l eller større. Hvis han har plass og råd.. Det er vel det det kommer an på for mange..
P.Acei er svart, ikke blå.

Dette stemmer ikke. P, acei kommer i forskjellige former. Den svarte du refererer til kalles P. acei Ngara. En annen variant er blå med gule finner og er ofte i salg som "yellow tail" eller "Marygold".
Ja, du har helt rett. Beklager feilinformering.

P.Acei "Chimwalani" og P.Acei "Dwangwa" er begge blå med gule finner. Chitandevarianten har blåskjær den også, men betegnes kansje som mere blå/grå.

Hvis du beholder bare Golden så kan kanskje Pseudotropheus estherae, Rød Zebra være sammen med dem. Disse finnes i flere fargevarianter, også blå. De er heller ikke de verste når det gjelder aggressivitet.

En link til (de går også under navnet Metriaclima estherae): Metriaclima estherae
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap