Ønsker malawi-kar-tips :o)

Hva må jeg tenke på og ta hensyn til om jeg ønsker å starte med malawi ?
Kan jeg ha alle typer malawi-fisk sammen ? Eller er det noen typer som ikke går sammen med annen fisk. Tips til en rase å begynne med?Golden?
Hvordan skal det se ut ? Planter ? Hva med alger? Lys /bakgrunn ?
Finnes det algespiser for malawi-kar ? Hvor stort akvarie bør man ha ?

(bilde av far)
Har et yngel som plutselig dukket opp i selskapsakvariet mitt. Den ønsker jeg skal få bedre forhold å leve i så det er grunnen til at jeg ønsker å begynne med dette.
Så er det jo flotte fisk også :o)
Ok har lest meg fram til noe.
Litt om hvilke typer fisk jeg bør begynne med osv...
Så hvis jeg har 350-400 Liter Kan jeg ha en 4-5 forskjellige grupper.
Ikke mer en en hann og heller 3-4 hunner.
Steiner/klipper i bånn. Noen få planter.

Men hva med : ... alger? Lys /bakgrunn ?
Finnes det algespiser for malawi-kar ? og er det noen typer som ikke går sammen med annen fisk ?

Dette er fisken jeg lurer på om jeg skal ha :

Melanochromis cyaneorhabdos -for det er det jeg har et yngel av.
Golden
Cyrtocara moorii (Delfinceklide ) kan jeg ha disse???
Rød Zebra
Hei Heidi.

350-400 liter akvarie er kjempe bra for Malawi fisk. Velger du Malawi har du mange varianter å velge i mellom. Du kan ha 4 forskjellige typer i et så stort kar. Tenk på fargekombinasjon du ønsker. Jeg ambefaler deg å gå for Aulonocara og Copadichromis som er litt snillere fisk til å begynne med. Innen disse to så ha du mange forskjellige varianter av farge.

Jeg personlig vil ikke ha planter i et afrikansk biotop akvarie. Men hvis du vil ha planter så er Valisneria og til dels Anubias å ambefale. Innredning bør være av fin og lys sand i bunnsubstrat med huler og klipper av stein.

Alge er jo fint å ha for det gir et naturlig bilde av miljøet. Dessuten så spiser Malawifisk også alge. Hvis du ikke har alt for sterkt lys vil ikke alge være et problem.
Se på post 10 i denne tråden.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap