Golden

hei. lurer på en ting. har mellom 20-30 golden yngel gående i en 120 liter (noen av dem har fått svarte striper)
den ene hoa (tror det er det) har fått en liten ekstra hake, ho er ca 4-5 cm. kan det være at ho går med egg?
vet jeg har iallefall en hann.

takker for svar.
lurer også på om Melanochromis auratus kan lage unger med golden?
Hei Therese.
Svaret er ja på begge spørsmålene. Golden kan leke når de er 5 cm, og kanskje når de er 4 cm også. Om din tygger på egg/yngel vet jeg jo ikke, men ikke umulig. Begynner de så tidlig så er det ikke så mange egg inni der.

I prinsippet kan omtrent alle malawi-ciklider krysse seg med hverandre. Ikke uvanlig at det skjer mellom to mbunas-arter, men det skjer helst hvis det er ubalanse i kjønnsfordelingen. F.eks en enslig hunne som er leksmoden finner gjerne en villig hanne av en annen art som "erstatning".
Et lekende par av en art kan også bli forstyrret av en større hanne av en annen art så yngelen blir krysninger.

Tror du stripene på Golden-yngelen er pga Auratus-innblanding?
jeg fikk 20-30 yngel av huseieren, alle unntatt en var golden, og den ene er en blanding mellom golden og mest sannsynlig en auratus.
golden ungfisken har de svarte stripene på finnene sine, men noen av dem er "møkkete" gule i fargen, kan dette være hoer?
tusen hjertelig takk for svar
Litt vanskelig å si uten å se bilder, men jeg tror ikke det er pga noen er hunner at de blir grå. Det kan også være hummør-svingninger, rangordning, fòr, osv.
Den tydeligste forskjellen på hann- og hunngolden er det svarte på finnene. Hannen har flere svarte finner, og ryggfinnen har bredere svart stripe. Hunnen har gjerne en smalere svart stripe på ryggfinnen og er ofte mer fargeløs på bukfinnene, men det er ingen regel. Hunner blir gjerne blekere gule, og gjerne hvit på magen, men det er ingen regel det heller. Hunner blir ihvertfall mindre enn hanner.
Golden er så mangt det også siden det finnes lokale variasjoner i Malawi-sjøen.
Skal ikke være enkelt, men det er litt av spenningen med disse ciklidene
Min erfaring med Golden-yngel er at de får sterkere gul-farge hvis foreldrene er skarp gule, og hvis fòret inneholder grønt (spirulina, spinat o.l.).
hei igjen og fortsatt takk for svar leste igjennom tråden din i går å gud for noen flotte fisker du har

her er noen bilder. ene bildet er den blandingen og av rein golden
golden hann (tror jeg) :

[External Image]

blanding mellom golden og auratus ( er det sånn det skrives?)

[External Image]

jenter tror jeg :

[External Image]
Therese Sannes
hei igjen og fortsatt takk for svar :) leste igjennom tråden din i går å gud for noen flotte fisker du har :)

Tusen takk, det var jo hyggelig Og jo: Malawi-ciklider er flotte fisker. Mange varianter i form, farge og tegninger.
En måte å se forskjell på hanner og hunner er ofte å se på ryggfinnen og gattfinnen. Hanner får lang og spiss ryggfinne. Den blir gjerne nesten like lang som halen.
Hunnens ryggfinne er mere avrundet og slutter like over haleroten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap