"vanlige" fisker sammen med malawi ciklider?

Heisann!
Tenkte jeg skulle gjøre om mitt vanlige selskapskar til et malawi kar, og lurer da på om det er mulig å ha andre typer fisker sammen med malawi ciklider? Jeg har endel forskjellige barber og andre små stim-fisker, et palett ciklid-par, en ildhale, ancistrus og
3 siamesiske algespisere.
Tenkte å skaffe meg:
Golden (1 hann og 2-3 hunn)
Melanochromis cyaneorhabdos ( 1 hann og 2-3 hunn)

Har et 160 liters kar.

Alle innspill vil bli satt pris på
Det som er greia med Malawi er jo at de fiskene kommer fra sjøen med helt spesielle vannverdier. :o)
Spesielt Ph og hardheten i vannet skal være høy.
Du får sjekke litt i fiskebasen, å finne hva fiskene du har trives best i. Vet at bl.a. tetra liker surt vann med lav ph.
Dette ville, etter min mening, bli et kompromiss som ingen ville bli fornøyd med!
Ikke fiskene du har idag, ikke Malawiene og dermed sansynelig ikke du heller.
Fisker med så forskjellie krav til vannverdier som dette vil nok ikke trives
om man skal holde dem helt på enden av skalaen av hva som de kan klare.
Jeg hadde enten:
Kjøpt et nytt akvarie til noen av de fiskene du har idag.
Eller kvittet meg med de fiskene du har idag om du virkelig vil satse på Malawi.

Mener ikke å ta motet fra deg, men jeg er sterk tilhenger av
å holde fisk for fiskenes skyld og ikke blande å mikse helt etter mine ønsker.

Så er det kanskje derfor jeg har 14 kar oppe å går idag også da...
Okei. Takk for raskt svar

Så hvis jeg vil satse på bare malawi, så er det kun disse som vil trives ilag? Kan vel ikke ha så mange av dem heller, regner jeg med?

Har lest en del om det, men er så mye motstridene råd at man blir lett litt forvirret
Der finnes bl.a noen L-Maller som kan finnes under forhold
som likner de Malawiene har vil ha.
Så de vil du nok finne i en del Malawikar.
Du kan jo sjekke i fiskebasen på hvilke "akvarievenner" de malawiene står oppført med.
Det gir deg ihvertfall noen tips på fisk du kan lese mer om.
Men bruk dette for all del ikke som noen fasit!
Det viser bare hvilke fisk andre folk har sammen med disse.
Slett ikke alle som tar dette med sammensetning så seriøst som deg!
Det skal du ha honør for, du spør før du prøver
Ser det anbefales å ha 2 hunner til 1 hann når det gjelder golden. Men er det noen som vet hvordan det er når det gjelder Melanochromis cyaneorhabdos?
En fordel med Golden og M. cyaneorhabdos er at også hunnene har fine farger.
Ingen ulempe å ha minst tre hunner pr. hanne.
Men jeg anbefaler at malawi-ciklider fra mbunas-gruppen (som disse er) holdes i akvarier på minst 250 liter. Ellers kan det gå hardt utover underdanige fisker (av begge kjønn).
Hvis de Siamesiske Algeeterene dine ikke er for små går disse fint i et Malawikar. Jeg har hatt mine sammen i flere år nå. Har også Ancistrus i samme karet.
Vær obs på at Mainganoene kan være riktig så tøffe. Du risikerer å ende opp med en hann som terroriserer resten av fiskene.
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Adolfsen
Reklame for plussmedlemskap