Pseudotropheus sp. kingsizei lupingu

Jeg har kjøpt en malawitrio med litt usikker identifikasjon. De ble solgt som mulige Pseudotrophes usizia, men etter å ha søkt litt på nett mener jeg at det nok heller er Pseudotropheus sp. kingsizei lupingu jeg har fått. Jeg leser også at denne fisken noen steder omtales som en Metraclima sp kingsizei lupingu, og siden jeg har Metracklima Callainos i det samme karet, lurer jeg på om disse fiskene etter sannsynlighet vil leke på kryss av sortene og skape hybrider. Jeg regner med at det i såfall vil bli slåssing mellom de to hannene samtidig. Om så er tilfelle må jeg levere tilbake den ene sorten siden jeg ikke har ledige kar til begge, og lurer på om noen har en ide om hvem jeg bør beholde utifra tanken på hvor vanskelig de vanligvis er å få tak i.
De vitenskapelige navnene på malawi-ciklidene er ganske så forvirrende siden det enda jobbes med å kategorisere dem. Så diskuteres det om hva som er det riktige, og i tillegg så vil ikke internettsidene forandre infoen som er lagt inn.
En type fisk kan hete både Pseudotropheus, Metriaclima og Maylandi, alt etter hvor man leser om den.
Det at fiskene krysser seg (og du får krysninger, ikke hybrider) kan man uansett ha en risiko for når det gjelder malawi. Velger du fisk som ikke ligner så mye på hverandre (f.eks forskjellige farger) og samtidig passer på at du har begge kjønn av hver art så minsker du faren for krysninger. Det er gjerne ensom fisk som finner seg en annen art å leke med.
Vil du ta vare på yngel for oppdrett så er det jo bare å ta vare på dem du er sikker på blir ekte. Enten fordi paret går for seg selv (eget kar) eller fordi du selv så at de lekte.

Edit: Ser forresten at fangstplassen heter 'Usisya':
Pseudotropheus sp. "Elongatus Usisya"
Takk for svar Shiramor. Hyggelig at du tok deg tid

Tror jeg kommer til å ta ut den ene gruppen, for jeg er ganske sikker på at det ikke er en Usisia jeg har fått. Leser om dem at hunnen er ganske brun. Hos meg er hun og han ganske like. De mangler også det svarte på finnene slik Usisia har. Ser mer slik ut:

Blant annet har de den lyslilla perlemorskimrende stripen under øynene som de på bildene her har, selv om gulfargen på selve kroppen ikke er fullt så lys på mine som de på bildene. Mine tenderer litt mot orange slik som denne:

[URL=http://www.bigskycichlids.com/Pkingsizei_lupingo.htm ][/URL]

Har du noen kunnskap om denne fisken? Om det er en vanlig fisk å finne i handel? Det er første gang jeg ser den selv.

Alle de du nevner er nok ukjent for meg desverre, så jeg vet ikke.
Den er grei. Kanskje noen andre har erfaringer de deler etter hvert.

Fine kar du har forresten, tittet innom profilen din.

Ha en fortsatt fin helg.

Takk for det
Ser du har mye fint og spennende du også.
Får du til å ta bilde av fisken(-e)? Kanskje lettere å finne ut hvilken art/lokasjon de tilhører.
God helg selv!
Jeg har bare et dårlig kamera, og disse fiskene står jo ikke akkurat stille og venter på å si cheeeese. Men jeg skal se om jeg får lånt et bedre kamera en dag slik at jeg får lagt ut et bilde.
Tilfeldig bekjentskap
© asbjørn s
Reklame for plussmedlemskap