Dimidiochromis compressiceps

heisan..mine malawiske øyespisere gikk i lek her for et par tre dager siden og hunnen tygger som bare det...lurer bare om det er noen som har noen erfaring med disse ang klekketid osv...kan det evt være en fordel å la hun spytte eggene i et egnet kar for å spare henne for belastningen det tar med uker uten mat?
tenkte kanskje at det å ta rogna fra henne kunne være en ide da hun er ganske tynn i buken og ser tynn ut...håper noen kan gi råd/tips ang dette
mvh Pål Solli
Gratulerer med lek
Hvis du er interessert i å beholde yngel:
Jeg hadde nok latt henne gå en uke eller to i hovedkaret, og så satt henne for seg selv. Enten i et eget kar eller ved hjelp av en skillevegg.
Hvis det er første gangen de leker så er det ikke uvanlig at eggene forsvinner etter noen dager, enten fordi de ikke ble befruktet eller så svelger hunnen dem pga uerfarenhet. Øvelse gjør mester.
Hos meg så spiser malawi-hunner litt flakfòr, selv om de tygger på egg eller yngel, så litt næring kan de allikevel få i seg.

Hvis du ikke vil ha yngel, men vil feite opp hunnen fordi hun er mager, så kan "stripping" være et alternativ. Men det er ikke så enkelt å få ut eggene. Lettere når det er yngel i munnen som svømmer ut selv.
Synes forresten ikke at hun ser så tynn ut på bildene, da.
takker så mye..håper at det blir yngel så skal vente til de evt klekker med å fange henne hvis de er befruktet da vel å merke...sitter klistret å titter etter en åpning i munnen for å se om eggene bytter farge..
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap