- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hvilke malawi skal jeg ha?
Hvilke malawi skal jeg ha?
Har et 450l. kar som holder på å kjøre seg inn. Og imens jeg venter må jeg finne ut hva jeg skal ha oppi.
Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til disse:
P Saulosi
L Hongi
Rød Zebra
Maingano
P Socolofi
Disse er vel herbivore bortsett fra maingano stemmer det? Bør den droppes?
Kommer nok uansett til å ha kun 4 arter, men regner med at det kan bli vanskelig å få tak i det jeg vil ha, derfor har jeg med fem her.
Etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til disse:
P Saulosi
L Hongi
Rød Zebra
Maingano
P Socolofi
Disse er vel herbivore bortsett fra maingano stemmer det? Bør den droppes?
Kommer nok uansett til å ha kun 4 arter, men regner med at det kan bli vanskelig å få tak i det jeg vil ha, derfor har jeg med fem her.
Postet 25.05.11 kl 20:59
Kan ikke forstå annet enn at det må være en grei sammensetning.
Selv har jeg Melanochromis cyaneorhabdos gående i et Mbunakar, og forer så og si bare vegetabilsk. Gir bitte litt frossen artemia fra tid til annen, men lite av gangen og ganske sjelden. Ser ut til at det fungerer. Ellers gir jeg litt Squasj og lettkokte spinatblad.
Etter hva jeg har forstått beiter Melanochromis cyaneorhabdos på biomatten i vill tilstand, noe de også gjør i karet mitt. Men siden de også spiser endel plankton gir jeg den lille dæsjen med artemia fra tid til annen.
Lykke til med nytt kar.
Selv har jeg Melanochromis cyaneorhabdos gående i et Mbunakar, og forer så og si bare vegetabilsk. Gir bitte litt frossen artemia fra tid til annen, men lite av gangen og ganske sjelden. Ser ut til at det fungerer. Ellers gir jeg litt Squasj og lettkokte spinatblad.
Etter hva jeg har forstått beiter Melanochromis cyaneorhabdos på biomatten i vill tilstand, noe de også gjør i karet mitt. Men siden de også spiser endel plankton gir jeg den lille dæsjen med artemia fra tid til annen.
Lykke til med nytt kar.
Postet 25.05.11 kl 23:16
fjelltorskKan ikke forstå annet enn at det må være en grei sammensetning.:) Selv har jeg Melanochromis cyaneorhabdos gående i et Mbunakar, og forer så og si bare vegetabilsk. Gir bitte litt frossen artemia fra tid til annen, men lite av gangen og ganske sjelden. Ser ut til at det fungerer. Ellers gir jeg litt Squasj og lettkokte spinatblad. Etter hva jeg har forstått beiter Melanochromis cyaneorhabdos på biomatten i vill tilstand, noe de også gjør i karet mitt. Men siden de også spiser endel plankton gir jeg den lille dæsjen med artemia fra tid til annen. Lykke til med nytt kar.:)
Jo takk for det
Hvilket hovedfor er bra for disse? JBL Novorift?
Postet 26.05.11 kl 20:15
Vet desverre ikke hva som er best. La ut et spørsmål selv for ikke lenge siden ang for, men fikk ingen svar. Skulle gjerne visst litt om andres erfaringer. Men jeg bruker Aquatic Nature Spirulina. Det er små perler, som jeg knuser litt med baksiden av en skje. Så har jeg det oppi et par cm vann i et glass og skyller det opp i karet. På den måten sprer det seg litt, så alle får. Ikke minst de minste fiskene og eventuelt yngel. Malawi er jo noen gribber, og det er først til mølla som gjelder. Har også begynt å fore to ganger om dagen istedetfor en. Men gir ikke så mye hver gang. Har lest at det å fore oftere kan dempe aggresjon, siden aggresjonen ofte dreier seg om sex og mat. Nok av begge deler gir i teorien mer harmoni.
Postet 27.05.11 kl 08:59
fjelltorskVet desverre ikke hva som er best. La ut et spørsmål selv for ikke lenge siden ang for, men fikk ingen svar. Skulle gjerne visst litt om andres erfaringer. Men jeg bruker Aquatic Nature Spirulina. Det er små perler, som jeg knuser litt med baksiden av en skje. Så har jeg det oppi et par cm vann i et glass og skyller det opp i karet. På den måten sprer det seg litt, så alle får. Ikke minst de minste fiskene og eventuelt yngel. Malawi er jo noen gribber, og det er først til mølla som gjelder. Har også begynt å fore to ganger om dagen istedetfor en. Men gir ikke så mye hver gang. Har lest at det å fore oftere kan dempe aggresjon, siden aggresjonen ofte dreier seg om sex og mat. Nok av begge deler gir i teorien mer harmoni.:)
Ok, takk fjelltorsk.
Noen andre med erfaringer om dette?
Postet 28.05.11 kl 19:22
Vet heller ikke hva som er best for til fiskene jeg har, det er fisker som spiser fra biotop, alger, planter, skalldyr o.s.v har bare Mbuna fisk.
Men er blitt anbefalt å bruke Aquatic Nature Afr. Cichlid Energy food.
Dette foret bruker Krizoo på sine egne malawi.
Jeg sper på med avskalla artemia innimelom.
Røde mygglarver styrer jeg helt unna, det er rene gifta, ihvertfall for den ene typen Malawi jeg har.
Har ikke lange fartstiden med Malawi, men dette er nå hva jeg er blitt anbefalt å bruke.
Fiskene stor koser seg, har fire hunner i samme kar som fortiden tygger
Men er blitt anbefalt å bruke Aquatic Nature Afr. Cichlid Energy food.
Dette foret bruker Krizoo på sine egne malawi.
Jeg sper på med avskalla artemia innimelom.
Røde mygglarver styrer jeg helt unna, det er rene gifta, ihvertfall for den ene typen Malawi jeg har.
Har ikke lange fartstiden med Malawi, men dette er nå hva jeg er blitt anbefalt å bruke.
Fiskene stor koser seg, har fire hunner i samme kar som fortiden tygger
Postet 28.05.11 kl 19:44
Variasjon i kostholdet er viktigere enn å mate kun fra den samme matkilde, uannsett om den er aldri så bra. Hikari, Aquatic nature, JBL novo, frossen artemia, rekemix ol. er knall i kombinasjon.
De herbivore artene har også godt av litt frossenfor da reker ol. innehar mye fiber i skallet som er bra for de herbivore fiskenes fordøyelse.
[B]Feeding African Cichlids[/B]
De herbivore artene har også godt av litt frossenfor da reker ol. innehar mye fiber i skallet som er bra for de herbivore fiskenes fordøyelse.
[B]Feeding African Cichlids[/B]
Postet 30.05.11 kl 17:50
Endret: 30.05.11 kl 17:51
Postet 02.06.11 kl 23:33
Postet 09.06.11 kl 17:27
Endret: 09.06.11 kl 17:28
Ettersom ventetiden går har jeg forandret mening noen ganger om hva jeg vil ha.
Nå tenker jeg det at et rent mbunakar kanskje blir litt for aggressivt.
Derfor har jeg kommet frem til disse, som jeg tror er roligere :
Cyrtocara Moorii (Blå delfin)
L. Careuleus (Golden
Disse skal vel gå bra sammen?
I tillegg tenker jeg disse :
Otopharynx Litobates Zimbawe Rock
og evt. M.Cyaneorhabdos (Maingano) Eller er denne for aggressiv?
Hva mener ekspertisen om denne sammensetningen?
Nå tenker jeg det at et rent mbunakar kanskje blir litt for aggressivt.
Derfor har jeg kommet frem til disse, som jeg tror er roligere :
Cyrtocara Moorii (Blå delfin)
L. Careuleus (Golden
Disse skal vel gå bra sammen?
I tillegg tenker jeg disse :
Otopharynx Litobates Zimbawe Rock
og evt. M.Cyaneorhabdos (Maingano) Eller er denne for aggressiv?
Hva mener ekspertisen om denne sammensetningen?
Postet 19.06.11 kl 22:20
Jeg har socolofi, lomardio og rød zebra, som fungerer bra sammen.
Iløpet av sommeren skal jeg utvide akvariet fra 200 til 540 liter... Vil da til sette Blå delfin, M.Cyaneorhabdos , M.auratus og Golden. Dette er flotte fisk alle sammen. M.Cyaneorhabdos er ikke mest aggresive malawi typen.
Jeg bruker Ocean Nutrition Spirulina fakfòr som finnes i saltvannsavdelingen i dyrebutikker. Og Tetra Pro med spirulina. Gir de rekemix en skjelden gang.
Iløpet av sommeren skal jeg utvide akvariet fra 200 til 540 liter... Vil da til sette Blå delfin, M.Cyaneorhabdos , M.auratus og Golden. Dette er flotte fisk alle sammen. M.Cyaneorhabdos er ikke mest aggresive malawi typen.
Jeg bruker Ocean Nutrition Spirulina fakfòr som finnes i saltvannsavdelingen i dyrebutikker. Og Tetra Pro med spirulina. Gir de rekemix en skjelden gang.
Postet 19.06.11 kl 22:46
Endret: 19.06.11 kl 22:47
Postet 01.07.11 kl 14:07
McoonJeg endte opp med disse foreløpig, Cyrtocara Moorii L. Careuleus Otopharynx Litobates Zimbawe Rock Noen flere forslag til bra flakfor/pellets til disse?
Lithobates blir fort underdanning hvis du har andre mer aggressive blå fisk sammen med dem. Det resulterer i dårlig utfarging og sky oppførsel.
Denne arten trives best i steinformasjonene, rake motsetningen til Moorii. Tenk på dette når du innreder karet.
Golden er en mbuna og den trives godt blant stein, som Lithobates. Husk å lage flere grotter og territoriefordelinger slik at disse hannen slipper og konkurere hele tiden om samme plass. Min Lithobateshanne lekte i sprekker mellom steinene. Se gjerne bilde av oppsettet jeg hadde disse i, ligger på profilen.
Har hatt denne sammensetninga av arter tidligere med stort hell. Flotte fisker!
Søk etter Hikari på ebay, der får du kvalitetsfor til en billig penge..
Golden kan få svarte prikker om de får i seg for mye spirulina, bare ett lite tips.
Postet 01.07.11 kl 23:13
AfricanFever[QUOTE=Mcoon]Jeg endte opp med disse foreløpig, Cyrtocara Moorii L. Careuleus Otopharynx Litobates Zimbawe Rock Noen flere forslag til bra flakfor/pellets til disse?
Lithobates blir fort underdanning hvis du har andre mer aggressive blå fisk sammen med dem. Det resulterer i dårlig utfarging og sky oppførsel.
Denne arten trives best i steinformasjonene, rake motsetningen til Moorii. Tenk på dette når du innreder karet.
Golden er en mbuna og den trives godt blant stein, som Lithobates. Husk å lage flere grotter og territoriefordelinger slik at disse hannen slipper og konkurere hele tiden om samme plass. Min Lithobateshanne lekte i sprekker mellom steinene. Se gjerne bilde av oppsettet jeg hadde disse i, ligger på profilen.
Har hatt denne sammensetninga av arter tidligere med stort hell. Flotte fisker!
Søk etter Hikari på ebay, der får du kvalitetsfor til en billig penge..
Golden kan få svarte prikker om de får i seg for mye spirulina, bare ett lite tips.
Takk for gode tips
Hvordan vil Sciaenochromis fryeri "Iceberg" gå sammen med Lithobates mener du?
Ellers kan du jo se på oppsettet mitt, jeg har en røys med skifer med en del huler, og godt med åpen svømmeplass til delfiner.
Er det et spesielt Hikarifor du kan anbefale? Ser det er mye forskjellig på ebay.
Postet 01.07.11 kl 23:53