Aulonocara sp. firefish & aulonocara red ruby

Kan disse to holdes i samme kar uten en overhengende fare for krysning?

Har funnet ut at Red Ruby tilhører Stuartgranti, men har ikke hatt noen
hell med informasjon om Firefish.

Dette er oppdretts varianter av Malawi ciklider og burde ikke holdes i noen akvarier.
Auloncara red ruby
Hvorfor slik en bastant uttalelse uten noen form for informasjon til
å støtte under?

Aulonocara Redruby er ikke en hybrid selv om enkelte omtaler disse
som nettopp dette.
Dette er en linje av Aulonocara sp. Stuartgranti Chipoka,
disse har en stor og naturlig farvevariasjon i Malawi sjøen.
Årsaken til navnet "Ruby Red" var at Peter Rubin var den første
til å importere akkurat denne linjen av arten.
Riktignok har det som med andre arter blitt avlet frem på de
individene med de sterkeste farvene.

De fleste fisk vi har i karene våre kommer nettopp fra oppdrettere,
ikke VF.
Beklager hvis noen føler seg støtt, det var ikke meningen.

Jeg sa aldri at de var hybrider, men at det var oppdrettsvarianter. Varianter som er avlet fram. Desverre er det og folk som selger hybrider.

Hvordan kan jeg begrunne at de ikke skal se slik ut, vel jeg var i Malawi og dykket på Maleri Islands for to uker siden. Aulonocara sp. Stuartgranti Chipoka blir også kalt Aulonocara sp. Stuartgranti Maleri. Chipoka er en by på Maleri Island. Når jeg dykket der så jeg denne arten, men så aldri noen knall røde slik som de desverre selger i diverse butikker nå for tiden. De de selger nå har blitt avlet fram.

Det blir solgt mye oppdrettsformer det er sant, men Malawi ciklider har stort sett styrt unna tukling slik som har skjedd med diverse andre arter fra hele verden. Guppy, kampfisk, discus osv. Grunnen til at Malawi ciklider har klart seg bra der, er at de har fine farger fra før.

Selv har jeg nesten bare viltfanget eller F1, F2 Malawi ciklider. Jeg er forkjemper for at fisk i akvariene skal se ut som fisk gjør i naturen. Håper dette gir deg svar på min bastante utalelse.
Kursiv82
Kan disse to holdes i samme kar uten en overhengende fare for krysning?

Uansett hvilke Aulonocara som går sammen så er det fare for at de krysser seg.
Det gjelder forresten for nesten alle malawi-ciklider, spesielt hvis kjønnsfordelingen er ulik. Enslig fisk finner gjerne en annen art å "leke" med. Siden de er så nært beslektet så blir det gjerne yngel av det også.
Opphavet til Red Ruby kommer godt frem i innlegg over, men Firefish derimot er det værre og svare på. Søkte etter info om denne sorten på utenlandske forumer for lenge siden, men fant lite svar på opphav. Ingen er sikker på hvordan den er avlet frem eller hvilke(n) art som er opphavet.

Sjangsen for krysning mellom disse typene er stor.

Den dominante firefishhannen kan ha sterk farge, om den mates med riktig for som fremmer rødfarge. Hunnene derimot er i mine øyne kjedelig blasse sammenlignet med hannen.
Kjøper du en gruppe med firefish er sjangsen stor for at kun hannen er av fin farge og resten av gruppen virker bleke.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap