Blå acara egg

Heisann! Jeg har et blå acara par som nå har lagt egg for tredje gang! De to andre gangene har det ikke blitt noe yngel av de. Den første gangen ble de spist opp, har blitt fortalt at dette er veldig vanlig da det er første gang. Den andre gangen ble alle eggene dekket av noe hvitt noe, og foreldrene gadd ikke passe på dem lengre slik at plecoen min spiste dem opp.

Og nå den tredje gangen har jeg lyst til at det skal bli yngel! Men det er noen av eggene som er dekket av noe hvitt. Foreldrene pleier å plukke de eggene bort, men som regel er det alltid noen som er dekket av dette uansett. Så det jeg lurer på er, hva kan jeg gjøre for å forhindre det hvite greieret i å legge seg over eggene? Og bør jeg brekke av bladet som eggene er på å legge dem oppi yngel akvariet? Hvor lang tid tar det før eggene klekker ut? Og passer acara'er godt på yngelen sin? Aldri hatt Blå Acara yngel før.
Feil forum.

Blå acara er fra Sør Amerika.
åh, var sikker på at de var fra tanganika sjøen.. Men du vet tilfeldigvis ikke noe om dette med eggene?
Jeg ville gitt dem noen forsøk til, jeg!
Disse pleier være gode foreldre, men kan ofte trenge litt trening før de lykes helt.
Når de først kommer igang kan de nesten bli for produktive,
da sliter mange med å bli kvitt all yngelen de får fram.
Har du annen fisk sammen med dem?

Men jeg må bare spørre;
Hva slags vannverdier har du disse Sør-Amerikanerne under?
Siden du trodde de var fra Tanganyikasjøen, mener jeg.
De to lokasjonene har jo så vanvittig forskjellige vannverdier,
ja nesten så forskjellig man kan få det innenfor ferskvann :o
Åja, det gikk ikke denne gangen heller! Men satser på at det går snart. De er enda ganske unge!

Jeg har ikke så god peiling på vannverdier og slikt, men har testet vannet en eller to ganger for ikke så lenge siden og da stemte det ganske godt med de normale verdiene. Har en litt høy ph da de fleste fiskene mine liker høy ph. Men alle trives og formerer seg godt, spiser godt og alt. Bortsett fra diskusen min som er ensom! (skal kjøpe nye diskuser neste uke til en)

Har bare holdt på med akvarium i drøyt fem måneder. Du spør kanskje deg selv spørsmålet "hvorfor i alle dager har hun disse fiskene da?" Jo det er fordi jeg begynte i det store. Og da jeg fikk tilbudet om å få to yngel av slagen blå acara tok jeg dem uten å tenke meg om. Og disse tassene vokste seg for store til mitt da værende akvarium på 116 liter.

Så for noen måneder siden kjøpte jeg nytt akvarium (240 liters) og endte opp med å få med meg en haug med fisk)

litt bedre svart til hvordan jeg kan ha riktig vann til en art jeg trodde var en annen: For meg er en blå acara en blå acara. Har søkt på den her på akvaforum og sett hvor høy ph den skal ha osv. Har egentlig aldri fått med meg om den er fra der eller der.. Hehe. Men jeg har også nettopp fått to malawi ciklider. Vet ikke hvilken slag. Men de stortrives i akvariumet mitt.
He,he!
Skjønner hvordan du har det, jeg har da også vært nybegynner en gang
Men da har nok Acaraene det bra ihvertfall.
Lykke til med lek og yngel. Det er veldig spennende når der skje litt i karene.
Ja! Spesiellt med acaraene! De gjør så mye ut av seg! Og er det er så herlig å se på hvor utrolig godt de passer på eggene sine! Kan nesten ikke vente til å se hvordan de passer på yngelen! Håper de legger egg igjen snart! Lurer på om eggene blir hvite om de ikke er befruktet.. Kanskje derfor det ikke går? De er enda ganske små som sagt så får håpe det går neste gang!
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap