Temperatur i malawi kar - har en liten krise på gang

De siste dagene har det dødd tre eller fire fisk hos meg. Jeg la i går kveld merke til at vannet var ganske varmt, så jeg sjekket varmekolben. Det ser ut som at denne har tatt kvelden, nå er den koblet ut. Tror vannet var ca. 27 grader, kjente nesten ikke noe forskjell da jeg hadde hånden nedi. Og dette er vel i overkant varmt for Malawi?

Temperaturen i leiligheten vår ligger på ca. 24 grader. Tror dere resten av fisken overlever en dag uten varmekolbe, til jeg får kjøpt meg en ny en etter jobb??

Uff, leit å miste så mange fine fisker. Må få kjøpt meg noen nye. De siste Hongi'ene mine var to av de som døde, og de likte jeg så godt.
En av Maingano'ene mine er heller ikke helt pigg. Men håper den klarer seg, den har vært veldig aktiv i lek. Har to yngel som har klart seg, en Maingano og en Golden (Labidochromis).

Men inntil nå har alt vært bare fryd og gammen i karet mitt. Fisken trives, graver og leker
Trist å miste fisk, ja.
27 grader er ikke for mye for malawi-ciklider. Det er over 30 grader de ikke tåler.
24 grader er ikke for lite heller, så det spørs om det er en annen grunn til at du har mistet noen. Kanskje verre om temperaturen skifter fort og ofte, men hvis det bare er et par grader så kan jeg ikke tenke meg at det er noe stort problem for et pat dager.
Da hadde jeg mistet mye fisk under transport o.l.

Siden du har lek osv på gang: Kan det være at de stresser hverandre ihjel? Ikke uvanlig det blant mbunas.
Helt enig med Shiramor.
Men burde også sjekke vannverdier.
Tror ihvertfall ikke det er tempen.
Det er nok temperaturen som er problemet. Jeg koblet ut varmekolben, og tok den ut for å se over den. Den så da ut til å være i orden for meg. Prøvde å skru ned temperaturen litt, og satte den på igjen. Så gikk det noen dager, ny fisk døde, nesten hver dag. I går kjente jeg på vannet igjen, og da føltes det varmere enn hånden min, så det må være noe galt med den kolben. De få fiskene jeg har igjen nå, virker helt apatiske, med unntak av yngelen. Den ser utrolig nok ut til å stortrivdes. Algespiserne også. Men de voksne dør, en etter en. Nå er varmekolben koblet ut igjen, skal få kjøpt meg en ny så snart som mulig.

Forferdelig leit å miste så mange, fine fisker
Unnskyld at jeg spør...
Men har du MÅLT temperaturen i karet?
Nei, har ikke termometer som fungerer, det har blitt ødelagt. Skal selvsagt kjøpe nytt samtidig som jeg kjøper ny kolbe.
Hvis du dypper lillefingen nedi, eller albuen (slik en sjekker badevannet for en baby), og det kjennes behagelig ut, da har du 37 grader og ikke 27. Kjennes det varmt ut, har du snart nykokt fiskesuppe..........
Om du tar ut kolben du tror gir for mye varme, og du har som du sier 24 grader i rommet, tror jeg ikke det skulle være noe fare. Om da ikke karet får direkte sollys over lang tid.

Jeg bruker ikke kolbe i karene mine i det hele tatt, og temperaturen i rommet ligger rundt 22-23 på en overskyet dag. I tillegg til den varmen som lysrørene avgir fungerer det fint. Bruker innvendige pumper, så det kan hende de gir bitte litt varme, men tror ikke det er noe kjempegreier. Temperaturen i karene ligger på i overkant av 25 grader, avhengig av hvor lenge jeg har på lys. Blir det for varmt på soldager kjører jeg med lys kun en time eller to på kvelden. Dette har fungert fint i et par år, også på små kar. Jeg ser på profilen din at du har et ganske stort kar, så svingningene i temperatur i det vil jo ganske sakte uansett.

Lykke til. Håper du finner ut av det.
fjelltorsk
Om du tar ut kolben du tror gir for mye varme, og du har som du sier 24 grader i rommet, tror jeg ikke det skulle være noe fare. Om da ikke karet får direkte sollys over lang tid. Jeg bruker ikke kolbe i karene mine i det hele tatt, og temperaturen i rommet ligger rundt 22-23 på en overskyet dag. I tillegg til den varmen som lysrørene avgir fungerer det fint. Bruker innvendige pumper, så det kan hende de gir bitte litt varme, men tror ikke det er noe kjempegreier. Temperaturen i karene ligger på i overkant av 25 grader, avhengig av hvor lenge jeg har på lys. Blir det for varmt på soldager kjører jeg med lys kun en time eller to på kvelden. Dette har fungert fint i et par år, også på små kar. Jeg ser på profilen din at du har et ganske stort kar, så svingningene i temperatur i det vil jo ganske sakte uansett. Lykke til. Håper du finner ut av det.:)

Takk for hyggelig svar. Ja, karet er nesten 400l. Det har nok, som hun over her sier, vært ALT for varmt i karet mitt en periode nå..
Håper ikke det er for sent for de få fiskene jeg har igjen. Den svære Frontosa hannen har ligget bak en stor stein i mange dager nå, uten å svømme rundt. Kan se at han er blitt tynn. Er vel ikke så mye jeg kan gjøre for ham enn å gi ham tid på seg?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap