Golden yngel

Kjøpte goldenyngel for ganske lenge siden, samtidig som jeg kjøpte malanochromis auratus, afra mara o.l. Det jeg lurer på er om det er normalt at goldenene vokser seint?
Den minste er enda 1 cm, mens de andre fiskene er blitt opp til 6 cm og har utviklet seg veldig.

Vokser Goldenene sein?

Mvh Gudrun
Nei det er ikke normalt. De skal vokse omtrent like fort som de andre.
Det som er vanlig er at noen individer i ett kull vokser utrolig seint, men andre i samme kullet vokser kjapt. Naturen har ordnet det slik at arten skal kunne overleve på best måte om det skulle være god mattilgang eller dårlig. Fasinerende greie!
Åh, men de er helt friske, men bitte små. Hadde noen andre yngel(større en goldenene) i akvariummet men de ble spist av de andre ganske fort, så syns det er ganske merkelig at de ikke spiser goldenene
Jeg har observert at Aratus vokser ganske fort. Det jeg tenker er at kanskje det er Aratusen som vokser fort og ikke Golden som er sein
Har hat goldenene siden mars, og den ene er enda 1,5 cm.... :S den største er 3 cm. Auratusene er ca 6 cm
Hvis du har hatt golden i ett halvt år, og de ikke er blitt større enn 1,5 + 3 cm er det noe galt. De skal vokse mye fortere ne det. Får de nok mat ? Kansje de andre fiskene tar all maten før de får noe ?
De får nok mat, passer alltid på at alle får i seg noe, siden de store er ganske griske etter maten. Pleier også ha i agurk i akvariet, slik at alle skal få i seg noe...
Har du muligheten hadde jeg nok tatt dem ut og hatt de i ett eget akvarie for oppfôring. Det er tydlig at de ikke får nok mat.
Hei

Har hatt mye golden yngel, og de vokser ca 1 cm i mnd, når de får nok mat. Jeg så stor forskjell på de som jeg hadde i eget yngelkar og de som vokste opp sammen med de voksne fiskene. I yngelkaret vokste de godt, da de slapp å konkurrere med de voksne om maten. Mens de som var i hovedkaret vokste svært sakte.
jeg har også erfart at golden vokser sent, har selv utallige arter av malawi,

mvh Cato
Fargeløs goldenyngel
Hei

Eldgammel tråd, men...

Jeg har masse Goldenyngel nå, men de er helt bleke, ingen gulfarge å se, kun litt sort på finnene. Den eldste er 6 uker, de andre er noen dager gamle. De vokser godt og jeg ser nesten forskjell på størrelsen fra dag til dag.

Får de farge sent, eller er det noe som er galt?

De har ikke eget kar, men går sammen med ca 30 voksne Golden, Duboisi og noen andre ciclider i en 260 l. Lurte på om det var en type kamuflasje der de svømmer rundt blant steiner i matchende farge

Siden det er Duboisi i karet, så er fôret til hele gjengen Tetra Pro Algae.

Vannverdier er bra.

Mvh Trine
Plussmedlem
Trifer
Hei :) Eldgammel tråd, men... Jeg har masse Goldenyngel nå, men de er helt bleke, ingen gulfarge å se, kun litt sort på finnene. Den eldste er 6 uker, de andre er noen dager gamle. De vokser godt og jeg ser nesten forskjell på størrelsen fra dag til dag. Får de farge sent, eller er det noe som er galt? De har ikke eget kar, men går sammen med ca 30 voksne Golden, Duboisi og noen andre ciclider i en 260 l. Lurte på om det var en type kamuflasje der de svømmer rundt blant steiner i matchende farge :) Siden det er Duboisi i karet, så er fôret til hele gjengen Tetra Pro Algae. Vannverdier er bra. Mvh Trine


Så lenge de vokser og er friske, så er det neppe noe galt. Utfarging skjer stort sett når de blir eldre.
Takk for svar, da får jeg bare smøre meg med tålmodighet
Tilfeldig bekjentskap
© Jon Stigersand
Reklame for plussmedlemskap