- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Et par malawi-spørsmål :)
Et par malawi-spørsmål :)
Jeg har acei og rød zebra i karet mitt, det er 325 liter.
Aceiene fikk yngler for tre uker siden, noen har jeg tatt over i eget yngelkar, og noen lever sammen med de voksne.
Mitt spørsmål er om det er noen mulighet for at ynglene kan vokse opp i dette karet uten å bli spist? Det er rundt 10 stk. der som har blitt rundt tre uker gamle nå.
Og hvor store må ynglene være før de er trygge der? Altså, når kan jeg flytte over alle ynglene over til de voksne?
Ser også at zebra-hunnen har noen yngler i munnen som er grå/svarte på farge, vil de da bli blå zebra (mener å ha lest det en gang), eller bytter de farge etterhvert som de vokser til?
Aceiene fikk yngler for tre uker siden, noen har jeg tatt over i eget yngelkar, og noen lever sammen med de voksne.
Mitt spørsmål er om det er noen mulighet for at ynglene kan vokse opp i dette karet uten å bli spist? Det er rundt 10 stk. der som har blitt rundt tre uker gamle nå.
Og hvor store må ynglene være før de er trygge der? Altså, når kan jeg flytte over alle ynglene over til de voksne?
Ser også at zebra-hunnen har noen yngler i munnen som er grå/svarte på farge, vil de da bli blå zebra (mener å ha lest det en gang), eller bytter de farge etterhvert som de vokser til?
Postet 03.09.11 kl 23:59
Hei
min erfaring med malawi er bare å la ungene være i hovedkaret, de vil passe på ungene sine frem til en viss alder, deretter vil ungene klare seg selv, legge merke til at når du mater kommer ungene forsiktig frem å spretter tilbake til hulen sin så fort det kommer et større rovdyr i nærheten, dette blir å mer naturlig=) dette funka hvebrtfall bra for meg, hadde en gjeng med rødsebra jeg å.
Postet 04.09.11 kl 01:15
Hei
mener å hsuke at ybglene er svarte å grå uansett når de er små, hvertfall når det gjelder malawi,
Postet 04.09.11 kl 01:16
Thomas Andersenmener å hsuke at ybglene er svarte å grå uansett når de er små, hvertfall når det gjelder malawi,
Hei
Zebra-hunnen har gule yngel i munnen, men noen av de er grå/svarte, derfor lurte jeg på om det da ble forskjell på de eller om de vokser av seg fargen ?
Kanskje litt merkelig spørsmål, men jeg er helt grønn nybegynner på malawi
Postet 04.09.11 kl 11:05
I min 180liter med mbuna har det vokst opp flere kull Acei Ngara (Whitetail). Selvfølgelig forsvinner det noen, men det er alltid noen som klarer seg. Selv i et så lite kar som 180liter. I det siste kullet klarte 4 stk seg. De fikk nye eiere i går, og var blitt 3-4cm store. Sørg for å ha mye stein. Ikke bare store, men også endel mindre som danner små sprekker og huler hvor voksne fisk ikke kommer til.
Lykke til.
Lykke til.
Postet 04.09.11 kl 12:00
Jeg hadde mbuna malawi i en 240 liter, og der var det sjelden at yngel vokste opp. De er svært glupske disse malawiene. Ville ventet til yngelen var ca 4-5 cm, før jeg tok dem tilbake til de voksne.
Angående rød zebra så har jeg også hørt at de ynglene som er grå svarte i fargen er hanner, og de gule er hunner. Så lenge du har den varianten med blå hann og rød/gul hunn.
Angående rød zebra så har jeg også hørt at de ynglene som er grå svarte i fargen er hanner, og de gule er hunner. Så lenge du har den varianten med blå hann og rød/gul hunn.
Postet 04.09.11 kl 12:28
Postet 04.09.11 kl 12:50
Postet 05.09.11 kl 11:34