Ser ut for at mine nyanskaffede Golden har hatt seg litt de siste dagene, har vært vill lek i stuekaret, og nå ser det ut for at hunnen tygger. Hun spiser ikke, til tross for at hun har spist godt før, og svømmer bare rundt i maten som daler ned - uten å åpne munnen.
Siden dette er min første gang med munnrugende/tyggende fisk, lurer jeg litt på hvor stor sjans det er for at yngelen overlever når hun slipper de? Hun går nå i mitt 240 liter stuekar, med en salig fiskesuppeblanding. Det er flere fiskearter som jeg ser for meg kan være et problem for yngelen. Jeg lurer derfor på om det kan være lurt å flytte henne til et lite yngelkar jeg har, før hun slipper yngelen? Yngelkaret er ikke på mer enn noen og tjue liter, men der vil de få gå helt i fred siden det foreløpig kun går eplesnegler der. Ser for meg at det vil bli vanskelig å fange henne, og stresset kan vel gjøre at hun slipper egg/yngel prematurt? Har så lyst til å se at yngelen skal vokse opp, men til tross for at det er mye planter/gjemmesteder så er det også stor sjanse for å bli spist.
Til sist: hvor store er yngelen når hunnen slipper de?
På forhånd takk for svar!