Malawi; fiske bestand i 350 ltr. trenger tips til sammensetning

Hei alle,

Jeg har begynt å leke med tanken på å sette opp et Malawi kar. Jeg blir mer og mer fasinert av disse fiskene jo mer jeg leser og jo mer jeg ser! Siden dette kan være noen hissige og små-sære tasser så trenger jeg litt tips og hint fra dere som har gjort dette før. Hva kan jeg putte sammen og hvor mange? -Og hvilke kombinasjoner bør jeg definitivt holde meg unna?

Cyrtocara moorii (blå Delfin) har jeg veldig lyst på. Følgelig planlegger jeg på stein og klipper bak i karet og sandbunn i front. Hva kan jeg få til av andre fisker rundt denne? Jeg er jo på jakt etter litt fargerikt fellesskap, men ikke fullstendig fiske suppe-anarki

Alle tips mottas med takk!
Hei selv

Sjekk ut Aulonocara-ene. Mange å velge imellom. Jeg synes de er vel så fine og interessante som mbunas, men de er ikke så aggressive.
Og så har du Sciaenochromis fryeri, pluss en god del til.
Tusen takk for svar shiramor! -Artig at du, med den avataren, skulle svare her . Har lest masse rundt og sett på tipsene dine og hvordan andre har gjort komboer med disse fiskene. Jeg tror jeg begynner å sirkle inn en ønskeliste .

Hvordan tror du det vil det slå ut om man putter inn noen Nimochromis Vetustatus, Melanochromis Auratus og noen Psaudotropeus oppi sammen med Aulononocaraer og delfiner? Nimochomis er jo knalltøff men, den er jo rovfisk. Blir de mindre fiskene dyr levendeføde tror du? Masse fine farger og tøffe fisk her. Litt lett og gå bananas
Du mener Nimbochromis [B]venustus[/B]? Jeg har ikke erfaring med den, men det er kanskje bare å prøve seg fram.
Da er det kanskje verre med Auratus og Pseudotropheus (men det spørs hvilke du mener. De varierer en del i hyperaktivitet).
Disse er kjappe i matfatet og styrer litt for mye i akvariet (synes jeg). Aulonocaraene og de større og roligere delfinene ble stresset av dem.

Pseudotropheus-ene bør ha mere grønt i fòret da flere av dem er algespisere.
Fisk som er ganske lik i størrelsen spiser nok ikke hverandre når du setter dem i akvariet, men yngel og ungfisk kan nok fort forsvinne inn i rovfiskenes gap (men alle spiser jo yngel, da).

Du får heller investere i flere kar etter hvert som du også blir bitt av
malawi-basillen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap