Mobbe offer

Hallo
Jeg har et 240l malawi kar som fungerer utmerket bortsett for en fisk. Det ser ut som den har litt plukket ut for alle er ute etter den. Så lenge den står rolig oppe i et hjørne eller bak en stein går det bra. Men så fort den stikker nesa fram er alle der for å plage den. Denne malawin er litt mindre en de andre. Den har også fått nappet bort en del av hale finnen. Ellers fungerer karet utmerket. Hva kan jeg gjøre for denne malawin?

mvh
jojj

Er ikke akkurat ekspert men, hadde jeg vært deg og hadde jeg vært voksen så ville jeg kjøpt et eget akvarie til han/hun.
Har ikke bedre forslag enn dette dessverre.
hør heller på noen andre du
Takk
Aquagal
Er ikke akkurat ekspert men, hadde jeg vært deg og hadde jeg vært voksen så ville jeg kjøpt et eget akvarie til han/hun. Har ikke bedre forslag enn dette:( dessverre. hør heller på noen andre du;)

Hallo
Tanken din er fin. Jeg tror jeg også sette henne i et eget akvarie vis det ikke dukker opp noen andre forslag.....Takk

mvh
jojj
Fjern fisken..Regner med det mbuna arter du har
Har selv en del Malawi mbuna arter i en 220 L....Har bygd så mange huler/hulrom som mulig,men det er ikke og unngå att det blir noe knuffing fra tid til annen..De trenger plass....
Fjern fisken
Geir Danielsen
Fjern fisken..Regner med det mbuna arter du har Har selv en del Malawi mbuna arter i en 220 L....Har bygd så mange huler/hulrom som mulig,men det er ikke og unngå att det blir noe knuffing fra tid til annen..De trenger plass....

Hallo
Mener du at jeg skal sette den i eget akvarie. Det stemmer at jeg har mbuna. Jeg trodde ikke malawi var finne napper. Har du noe forslag på hvor mange malawi jeg kan ha i en 240L

mvh
jojj
Nei...egentlig ikke...jeg Har akkurat startet med malawi og prøver meg frem
følger nøye med på oppførsel og levnad....
Disse har jeg:3 stk Pseudotropheus(rød zebra)-3 stk labidochromis ,,hongi,,
3 stk labidochromis Golden-Foreløbig er det harmoni...men regner med trøbbel når
lek er på gang....så tror nok en gruppe labidochromis skal ut-
så går nok tv.n.....vil gjerne ha ett større Malawi kar....
Om du skal sette den i eget kar.....tja....eller selge/bytte den inn?
Hei

Hvilken type malawi er det som blir mobbet, og hvor mange hanner og hunner er det innenfor den gruppen? Dersom du har f.eks. 2 hanner og la oss si 4 hunner, så tipper jeg at det er er den underdanige hannen som blir mobbet. Det greieste er å bytte denne i en hunn, men vær obs på at de da kan finne en annen å mobbe. Mbuna er tøffe fisker

Jeg hadde mbuna malawi i min 240 liter en gang. Hadde på det meste 4 forskjellige grupper, ca 20 fisk. Men det syns jeg ble alt for trangt. Nå må jeg også nevne at ikke alle sammen var voksne, men en del ungfisk. Det beste er å ha færre grupper, men flere innenfor gruppen. Og gjerne bare en hann pr gruppe, når karet er så "lite".

jojj
Hallo Mener du at jeg skal sette den i eget akvarie. Det stemmer at jeg har mbuna. Jeg trodde ikke malawi var finne napper. Har du noe forslag på hvor mange malawi jeg kan ha i en 240L mvh jojj

Mbuna SKAL å trangt! De er svært agressive og revirhevdende. De har tydelig hierarki, noe som fører til at de minste/svakeste blir mye jaget. Den beste måten å unngå dette på er å ha mange fisk slik at det blir mange å fordele aggresjonen på. Det vil også gjøre det så pass trangt at det ikke vil være noe poeng for de dominante fiskene å jage de andre hele tiden - når en er jaget bort er det likevel en annen som må jages. Du vil da sannsynligvis oppleve at jagingen avtar. Dette er forøvrig et kjent prinsipp innen lakseoppdrett. Er det få fisk vil den dominante hindre alle andre å spise. Blir det mange nok å jage rekker ikke den dominante å spise selv, og den slutter med jagingen.

Mitt tips er 10-15 liter vann pr. fisk. Det betyr at du helt fint kan ha 20-24 fisk i ditt kar, litt avhengig av størrelsen på fiskene. Er det bare ungfisk kan du ha enda fler og luke ut litt etterhvert som de vokser til.

Mvh Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Øystein Kaul Kartvedt
Reklame for plussmedlemskap