Malawi.Tygging.

Hei.Har nå hatt en gjeng med golden ,6 stk og 6 stk perlmutt iet 200 liters i 4 uker (fersking på malawi)og nå ser jeg at det er tygging på gang i begge arter.En fra hver.
Det jeg lurer på er hva jeg bør gjøre for å ha noen sjans på å få se noen små vokse opp.
Spiser de andre de opp eller går dette bra?
Det finnes veldig mange små gjemmesteder.
Vet at hun også kan svelge dem selv og da er det vel ikke stort å få gjort.
Jeg har flyttet hunnene over i eget kar etter ca 18 dager, slik at de får gå i fred med yngelen sin. Har mislyktes noen ganger, men nå ser det ut til å gå bra 1 uke gamle nå
Hei.Takk for svar.Ok får se om jeg kan fange inn de vordene mødre da
Rolig fangst av hunnene er å anbefale, slik at de ikke spytter yngelen i karet. Hun vil nok spytte de i håven, men henter de igjen når de kommer over i eget kar/ boks. Jeg bruker de gjennomsiktige boksene fra Clas Ohlson, med liten varmekobe og hangon filter. Jeg har de stående på kjøkkenbenken og bruker lyset som er der

Lykke til !
Hei igjen.Ja det høres vettu ut.Får ta det pent.Men hvis jeg lar dem være i akvariet er det da null sjans for overlevelse tror du?
De gjennomsiktige boksene du prater om,hvor stor er de og hva slags box er dette i utgangspunktet?
Jeg har en 60 liter stående ledig.Kan kanskje dra igang det.
De boksene får du i flere størrelser, men de jeg har er 40x30x19
60 literen din er jo perfekt til dette formålet. Husk bare innkjørt filter, men dette vet du helt sikkert
Jeg har erfaring med at om de går i hovedkaret blir yngelen mat, rett og slett ! Jeg bytter vann i boksene hver dag, og tar vann fra hovedkaret, det gjør alt mye enklere mht justering av Ph,Gh, Kh
Ok takk.Da er det bare å prøve Helt rått å se at de svømmer rundt med masse små i munnen.Fasinerende.
Skjønner etter det du sier at det ikke går fint hver gang så jeg må stålsette meg for eventuelle feilforsøk.
Bør jeg innrede litt mini malawi eller er ikke innredning det viktige i dette?
Jeg har bar bunn (BB) i disse boksene. Letter renholdet vesentlig, og renhold er viktig. Om du setter opp 60 literen, hadde jeg laget "malawi style" her.
Feilforsøk må man regne med
Malawifan
Jeg har bar bunn (BB) i disse boksene. Letter renholdet vesentlig, og renhold er viktig. Om du setter opp 60 literen, hadde jeg laget "malawi style" her. Feilforsøk må man regne med :)

Takk for kjappe svar.
Bare hyggelig
Sitter hjemme fra jobben med tjukk hals og feber, så jeg har god tid for en gangs skyld
Malawifan
Bare hyggelig :) Sitter hjemme fra jobben med tjukk hals og feber, så jeg har god tid for en gangs skyld :)

God bedring
Hei igjen.Har nå et 60 liter oppe å går.Tok filtergugge fra et velfungerende filter.Tok halvparten av vannet fra voksenkaret og har nå fine vannverdier.
Problemet er å få tak i damene med yngel i munnen. Har drevet forsiktig luring i dag med 2 håver,men det ser vanskelig ut gitt.Grrrrrrrr.
Hehe sånn er det,må nok ta ned hele steinformasjonen for å fatt på dem.
Dette er en ganske stor jobb så jeg lurer på om det er noen sjans for at noen av ynglene kan overleve?Og kan jeg letter få tak i noen av de små etter at de eventuelt har overlevd en stund?
Jeg får gå på jakt i morra og
Nå vet ikke jeg hvilke håver du har, men min erfaring er at "bigger is better" slik at spilleromet for fisken er begrenset. Rooooolig driving av fisk er etter min mening det som gjelder
Konemor som medhjelper er også usedvanlig positivt Dette fikser du
takk for oppmuntringen.Problemet er at de bare stikker innimellom stena og blir der til jeg gir opp hehe.
Det er utrolig hva fruene kan brukes til Jeg er frueløs så jeg får få hjelp av noen annen.
Tror du noen kan overleve?
Kompiser kan også brukes til fiskefangst
Selvsagt kan noen overleve Jeg er ekstremt nøye på renhold i breeding boxene mine, bytter hver dag, og i yngelkar bytter jeg vann hver eneste dag inntil yngelen enten er store nok til å flytte tilbake til hovedkar, eller selges.
Hei og takk igjen malawifan. Renhold er enda viktigere skjønner jeg når det gjelder yngel.
Mener du jeg må bytte vann hver dag hvis jeg får tak i noen yngel som jeg putter i 60 litern?
Eventuelt hvor mye? 10-20%
Har et lte spørsmål til.
MÅ man har sand i malawikar eller kan man ha grus?
Vet at mange graver i sanden og lager elskovskulp og sånn,men alle gjør vel ikke det?
Sand er å foretrekke, da dette er naturlig for de. 10-20 % vannbytte høres fint ut, det avhenger jo selvfølgelig av belastningen i yngelkaret. Jeg forer mye i oppvekstkaret mitt, derav hyppige vannbytter.
Ok takk for det.Står midt i omgjøring.Har solgt alt av fisk i selskapskaret 350 liter.Tømmer for vann og rengjør alt pluss filterene.Huff huff det var nok på tide med en slamsuging.
Nå er det bare å gjøre klart for mer malawi. Jippi
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap