Døde fisker....

Har nå å under en uke hatt 3 "dødsfall" i akvariet mitt som er 600 liter. Akvariet består av malawier, de vanlige(golden, auratus, afra mara, blå ali, acei osv...). De som døde så helt like ut altså at øynene og haka var borte. Er det bare sånn de ser ut når de dør? eller kan det være teng på sykdom eller noe. De som døde var 2 golden(han og hun) og 1 afra mara (hun). Ingen av fiskene i akvariet er sånn sett store, maks 7 cm. De som døde var på mellom 4-6 cm.
Noen som vet?
Har heller ikke byttet ut fisk eller noe på over 4 måneder. Ikke noen nye gjenstander eller planter eller noe. Men merket at de to goldenene har vært litt sløve de siste dagene.
Håper noen har peiling på hva det er som skjer i akvariet mitt, slik at jeg kan få slutt på døde fisker!
Vannverdiene dine ?
Vannbytterutiner ?
Skifter vann rundt annen hver uke, (20 %) av vannet.
Målet i dag:
Ph verdien 7,5
No-2
Du glemte å fylle inn verdien for No2. For jeg håper du ikke har en nitritt på 2?
Hvordan er det med gh? Nå kan ikke jeg disse fiskene. Men det jeg har fått med meg er at de liker hardt vann. Kanskje det har noe med det å gjøre? Har gh synket hos deg?
Jeg har aldri slitt med dårlige vannverdier. Så jeg tror ikke det er det som er probemet... Jeg har alt av malawisalt og hele pakken som skal være til malawi i det. Noen av fiskene er sløve å gidder ikke komme frem å spise. De ligger bare gjemt under stenene, og når jeg flytter på stenene og kommer frem med hoven så gidder de jo ikke å svømme vekk fra den en gang.
Det ser litt ut som de klør litt for de tar fart ned i sanden å snur seg med siden langs sanden.
Bytt mer vann, gjerne 30-40% annen hver uke.
Phen bør over 8, men det er nok ikke det som er døds årsaken.

Hva fòrer du de med? og hvor lang tid tar det før maten er spist opp?
Har du en dominant hann som jager mye på enkelte av de andre fiskene i karet? (Bla.a de som allerede er døde?).

Hvis fiskene er sløve så kan det også enten være en sykdom, eller at det er for mye nitritt i vannet.

Vanskelig å gi noe svar når man ikke kan se fisken selv, så her har du noen forslag til hva du kan se etter ihvertfall.

Mvh
Nei, det har ikke noe med dominant hann.. Mistet nettopp(i dag) to til og det var de mest dominerende hannene!
Fisken ser helt friske ut i fargene uten om på holdningen.
Domme fisker
De får nok mat, gir dem ikke for mye passer på at det ikke kommer så mye at det detter til bunns. Foret jeg bruker er JBL Novo Rift (for malawi, tanganika) og sera granugreen....
Inaktiv bruker
-Gudrun
Skifter vann rundt annen hver uke, (20 %) av vannet. Målet i dag: Ph verdien 7,5 No-2

Men HVA er NO2 på?
Spock
[QUOTE=-Gudrun]Skifter vann rundt annen hver uke, (20 %) av vannet. Målet i dag: Ph verdien 7,5 No-2

Men HVA er NO2 på?

den gule siden, 0,3
Ta ett stort vannbytte (40-50%) ihvertfall, og vent noen dager, deretter så kan du rense filteret!
Hvis de døde fiskene ligger i vannet over natten, så blir vannet fort forurenset, så bytt alltid en del vann etter fiske død.

Har du sett om fiskene ser oppblåste ut og ikke spiser? Da har du bukvannsot, eSHa 2000 er medisinen for det.
Hvit prikke syken er jo ikke uvanlig å få, men det har du sikkert tittet etter?
Ja jeg ser ikke noen prikker, men kanskje de er litt oppblåste. Har tatta fiskene over i en balje for medisinering. jeg tok ut alt vannet for å få startet akvariet på nytt. har vasket alt med rent vann, og nå har jeg fult det opp igjen å hatt i salt(uten jod) og Bactozym. Følte at dette var eneste løysning for å få vekk alt ekkelt etter de døde fiskene....
Får bare satse på at fiskene som er igjen blir friske
Bare ikke ha opp i for mye salt, det er greit med noen t-skjeer i en 600liter.

Kjøp eSHa 2000 på webzoo.no f.eks, og medisiner med det hvis du ser at fiskene spiser dårlig og er oppblåste, de fiskene som ikke ser syke ut nå vil med stor sannsynlighet bli det, hvis de døde fiskene er oppblåste og skjellene strutter ut så har de bukvannsot. Bukvannsot kommer av stress,slossing, feil fiske sammensetning, feil ernæring, endringer på innredning osv.
Vi som har tanganyika vet godt om denne sykdommen(Symptomet), men malawi ciklider er tydligvis ikke så veldig utsatt for det, men de kan også få det.

Legg gjerne ut noen bilder av de slappe fiskene, så kan jeg ihvertfall prøve og se om det er noen symptomer på de.

Jeg mistet 4 fisk til 6000kr rett før jul pga. bukvannsot, fikk reddet resten heldigvis!
Fisk dør en gang Kanskje litt rart svar, men..
Inaktiv bruker
Salt i ferskvann? EEEEEH, jaha?
Mener du med Salt, akvariesalt?
Hvis du mener det, så har jeg i akvariesalt. Haha, vet ikke om jeg skal ha det, men har hatt det samme akvarie lenge, og det begynte jeg med akvariesalt, men tar ikke i det nå når jeg skifter vann da... :p
Japp salt i akvariet. Vanlig salt uten jod. Et lite kjerringtriks 1 dl på 100 liter.
Inaktiv bruker
Kult. Trodde det var fyfy jeg:P Hvordan er det med Ciklider fra sør-Amerika da?
-Gudrun
Japp salt i akvariet. Vanlig salt uten jod. Et lite kjerringtriks :) 1 dl på 100 liter.

Jeg bruker akvariesalt jeg.. Eller ikke nå lenger da, men jeg brukte det i starten når jeg satt opp akvarie
Salt kan brukes medisinsk til de fleste ferskvannsfisk. Men coryer og flere maller tåler dette dårlig.
Ok, bra at du sier det da.. Så slipper jeg og lure
Tilfeldig bekjentskap
© Per Erik Sviland
Reklame for plussmedlemskap