Tropheusyngel bak bakgrunn

Jeg har et 530-liters tropheuskar med bakgrunn. Opprinnelig var gruppen på 50 stk, men jeg har halvert bestanden. Har fått 4-5 yngel og regnet med at resten er spist. Men i dag fikk jeg se at det var liv bak bakgrunnen. Disse ynglene var ca 3 cm, så de har vært der en stund.

Jeg har filtrering i bakgrunnen (i tillegg til fx5), 2 sirkulasjonspumper, makaroni og blåfilter. Slangene til sirkulasjonspumpene er silikonert fast, og det er nesten umulig å komme til med hov. Karet står også nederst i en reol...

Spørsmålet er hva jeg gjør med yngelen? Lar den fortsette å leve trangt og mørkt? Vil de dø etterhvert og ødelegge vannkvaliteten? Er dette mer ødeleggende enn å snu opp/ned på hele karet?

Og vil hovedgruppen godta de "nye" individene?

Tips mottas med takk!
Det er ikke lett og få ut yngel av en bakgrunn. Jeg har ett lite hull hvor yngel kan komme inn i bakgrunnen min i 2700 literen. Der svømmer det nå flere 4-7 cm store ciklider. Har prøvd og fange dem, men det er håpløst. Har ikke klart det til nå. Men jeg har en idê hvordan jeg skal få dem ut. I den delen av bakveggen de går hos meg, er det ikke noe bioballer eller filter. Jeg bruker en type bioball som synker i resten av bakgrunnen. Tenkte og ta og fylle opp kammeret som fiskene går med disse bioballenei sakte men sikkert. Dermed blir fiskene presset lenger og lenger oppover, slik at jeg til slutt kan klare og få fatt i dem. Har funnet hullet de kommer seg inn, så det skal tettes med tiden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap