enantiopus sp og cyathopharynx foae

hei den Enantiopus sp åsen er den og Cyathopharynx foae
har alltid ønska meg et sånt par åsen leker di har dere noe erfaring med den? osv fakta=) blir glad for alle svar
Har hatt C.Foai "Sibwesa" og jeg har Enantiopus Melanogenys "Kilesa"(har også hatt de sammen), begge er sandlekere fra Tanganyika sjøen som du sikkert vet.
En C.Foai hann blir rundt 20-25cm som voksen, og krever mye plass, da hannene alltid viser seg og jager andre hanner og hunner i 80% av tiden lyset i karet står på.
De er fredelige mot de fleste andre tanganyika ciklider, så lenge plassen er stor nok, har du andre sandlekere sammen med de i ett for lite kar så vil det bli slossing.
En voksen hann vil ta en 450-540liter alene, 2 hanner bør nok ha kar fra 720liter og oppover.
En C.Foai hanne er kanskje den vakreste ferskvanns fisken man kan ha, søk på youtube etter Cyathopharynx Foai "Sibwesa".
En hann skal ha minst 3-4 hunner, det er ikke noen par fisk, man skal ikke ha aggressive tanganyika ciklider med hverken C.Foai eller E. Kilesa, da vil de ikke farge ut!

E. Melanogenys Kilesa er en fredligere fisk som krever mindre plass pr. hann.
2 (kanskje 3) hanner kan ha hvert sitt revir(Sand grop) i en 375liter.
Hannene blir som regel 12-14cm i de 3-4 årene de lever, hunnene blir eldre men samtidig hakket mindre enn hannene.
Grunnen til at de "bare" blir 3-4år er fordi de viser seg fram for hunnene så fort de svømmer i nærheten av sand gropen til hannen(dette skjer ofte i akvariet), i sjøen så er det kun i enkelte perioder de leker, og får da en sjangs til å hvile og ta seg inn igjen.
Denne fisken blir lett forstyrret og stresset, og vil ikke farge ut eller leke hvis det er andre aggressive fisker sammen med de, med mindre du har ett stort kar.
Legger ved en film:

De er ikke så vanskelige å ha som det kanskje høres ut som, men det er mange som slenger de opp i ett tanganyika mix kar, og da vil de forbli grå og kjedlige.
Fikk min første sandleker for 7 år siden, nå drar jeg til Sverige 2 ganger i året og kjøper en ny sandleker art hver gang Det er action i karet 24/7!

Bare å spørre om du lurer på noe mer.

Lykke til! C.Foai kabogo
Enantiopus M.Kilesa:
Tanganyka
du åsen cyathopharynx foae når i afrika leker i hvilken årstid åsen leker di her og enantiopus sp ?
Tommy Holmen
du åsen cyathopharynx foae når i afrika leker i hvilken årstid åsen leker di her og enantiopus sp ?

I sjøen leker de i flere perioder i løpet av året, men i akvariet så leker de som regel hele året.
Begge er greie å få lek på, men hunnene trenger som regel 2-3 ganger før de klarer å holde på egg og yngel i 21 dager.
Spesielt hvis det er mye mas i og utenfor karet!
Kilesa karet mitt står i ett hjørne i stua, og der holder hunnene greit på eggene nå.
Cyathopharynx foae
hei hva er forskjell på hann og hunn? bilde
2 hanner øverst, 2 hunner under de. Hannene har farger, hunnene er sølv grå.

Dominante hanner har farger, mens hunnene er grå, de hannene som ikke er dominante kan ligne på hunner, men de har lengre flagrende finner og er som regel større.

1 par
kan man ha ett par av di?
Tommy Holmen
kan man ha ett par av di?

Har du hatt tanganyika før? Hvis du ikke har hatt det, så ville jeg startet med en enklere og billigere fisk enn disse to artene, E.Kilesa koster rundt 3-400kr pr fisk i sverige, i Norge koster de mer(og få butikker har mulighet til å ta de inn).

C.Foai ligger på ca. 500kr stk. for voksen fisk i butikk i Sverige, i Norge har jeg ikke sett noen som har de.
Hvis du får tak i ungfisk så vil det jo bli billigere(sett ungfisk til 50kr), spesielt hos en privat person.

Det går vel ann å ha ett par, men du vil ikke få de til å vise seg fram fra sin beste side, i tillegg så er det vanskeligere å få yngel på de med kun ett par.
Hvis du har to hanner i samme karet så vil de to vise seg fram for hverandre stadig vekk, og holde seg på tå hev for å imponere hunnene, har du en hann som jeg har pr. dags dato, så vil han ligge mest mulig rolig og kanskje vise seg fram ett par ganger om dagen.
Jeg skal til Nols rett ved Gøteborg snart for å hente blant annet 2 hanner til av Enantiopus Kilesa + 4 hunner,jeg vil da sitte igjen med 3 hanner og 6 hunner i en 375liter.

Hvis du vil ha noen lettere sandlekere å starte med, så har jeg Callochromis Stappersii til salgs, 1 hann og 2 hunner for 300kr.
Aulonocara stuartgranti
Aulonocara stuartgranti hei åsen er hunn og hann på di? åsen leker di? har ett 1300 liters tenke en hann og hunn åsen går det? åsen leker di her? åsen er di på den årstiden her i afrika har hat tanganyikasjøen før og Malawisjøen før så går bra det da=)
Ja det går greit med 1 hann og en hunn, men som med de fleste andre malawi og tanganyika, så bør du ha flere hunner enn hanner!
A.Stuartgranti er lett å få tak i også, så sånn sett så er det jo en fin fisk å begynne med!

Hvis du vil ha noe som er vanskeligere og mer innteressant enn de fleste malawi(ifølge meg ihvertfall), så ville jeg kjøpt de du nevnte først.
I en 1300liter så kan du ha både E.Kilesa og C.Foai, i tillegg til mye annet, som f.eks cyprichromis leptosoma.

Får plass til mye fisk i en 1300 liter, så kjøp heller flere av samme arten samme hvem type fisk du velger, for det første trives fisken bedre, i tillegg så vil du ikke stå der med skjegget i postkassa hvis du kjøper en sjelden type, og den ene hannen eller hunnen dør.
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap