- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Kjønnsmoden frontosa
Kjønnsmoden frontosa
Hei . Er det noen som vet når frontosa hoa blir kjønnsmoden? Jeg har 8 stk i karet og jeg tror ganske sikkert att 3 er hanner og en av de graver ganske ivrig og det er blitt en fin grop,men basert på størrelsen på de andre som er vesentlig mindre så lurer jeg på om det er hunner.Er det noen andre måter å kunne se forskjell på hanner og hunner? Jeg vet ikke hvor gammle de er men de største er ca 10 cm.
Mvh Simms
Mvh Simms
Postet 06.02.12 kl 19:59
Hei du. Ser at ingen har svart så jeg drister meg til ett forsøk selv om min viten er liten.
Jeg tror de ikke blir kjønnsmodne før de er mellom 15-20
Cm. Sånn røffelig. Ettersom jeg har lest så modner de sent og må ofte være over 2 år før de begynner å leke. Og da er de gjerne 15-20 cm.
Og når de først leker så må de ofte ha en del forsøk før se får det til.
Har du de i artskar eller er de med annen fisk?
Er usikker på om dette jeg skriver er 100% riktig. Dette har jeg som sagt lest og jeg har foreløpig ingen erfaring med frontosaer. Men jeg er veldig interessert i de
Og siden tanganyika miljøet her på forumet desverre har blitt veldig veldig lite så føler jeg at jeg må prøve å hjelpe til. Men som sagt, jeg er veldig veldig fersk.
Jeg tror de ikke blir kjønnsmodne før de er mellom 15-20
Cm. Sånn røffelig. Ettersom jeg har lest så modner de sent og må ofte være over 2 år før de begynner å leke. Og da er de gjerne 15-20 cm.
Og når de først leker så må de ofte ha en del forsøk før se får det til.
Har du de i artskar eller er de med annen fisk?
Er usikker på om dette jeg skriver er 100% riktig. Dette har jeg som sagt lest og jeg har foreløpig ingen erfaring med frontosaer. Men jeg er veldig interessert i de
Og siden tanganyika miljøet her på forumet desverre har blitt veldig veldig lite så føler jeg at jeg må prøve å hjelpe til. Men som sagt, jeg er veldig veldig fersk.
Postet 06.02.12 kl 22:31
Takk for svar.ja jeg er enig med att det kunne vært litt mer aktivitet her men får håpe att det tar seg opp. Jeg kjøpte karet rett etter jul med fisk og tilbehør så jeg er nybegynner selv. Det er 8 tropheus og 8 frontosa og 5 gjøkmaller i karet. Jeg har fått vite i etter tid att denne kombinasjonen ikke er særlig bra pga de skal ha ulikt for.selger sa att dette hadde fungert veldig fint i tiden han hadde karet.(1år). Så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre etter hvert.jeg synest att begge arter er veldig facinerende. Det ser ut som begge arter trivst de spiser veldig bra og 3-4 av tropheusene står i ro og ( rister) i 2-3 sek uten att jeg vet hva det betyr. Jeg håper att det er andre der ute med god kunnskap om desse artene som kan svare oss nybegynnere. Mvh Simms
Postet 07.02.12 kl 22:33
Ja jeg håper også miljøet vokser litt. Hadde vært gøy det.
Jeg har også hørt at den kombien din ikke er heldig. Det jeg også har hørt er at troffene ikke tåler annet enn grønnfor. Feks spirulina og slikt. Rekemiks med med størst andel erter. Det jeg også har hørt er at de helst skalvære i større grupper. Hvilken type gjøkmalle har du? Multipunctatus?
Hvor stort kar har du?
Jeg har også hørt at den kombien din ikke er heldig. Det jeg også har hørt er at troffene ikke tåler annet enn grønnfor. Feks spirulina og slikt. Rekemiks med med størst andel erter. Det jeg også har hørt er at de helst skalvære i større grupper. Hvilken type gjøkmalle har du? Multipunctatus?
Hvor stort kar har du?
Postet 08.02.12 kl 07:24
Hei. jeg tror det er synodontis petricola jeg har ,det er litt vanskelig å skille dem ut fra bildene i fiskebasen. ja jeg tror att de fleste her på forum mener det samme ang foret.
noen mener att enten bør en ha en liten gruppe 6-8 fisker eller en stor på 25-30stk. Karet er jo i minste laget 325l så jeg er klar over att jeg må ta noen valg ganske snart. Jeg har mest lyst å beholde frontosaen. jeg prøver å skaffe meg en mening om hvor mange individer det er bra å ha i dette karet,da mener jeg av ulike tanganyiaka ciklider eks tropheus. Jeg håper det er noen erfarne akvarister der ute som er interssert i å dele sin kunnskap med meg. I fiskebasen står det att frontosa bør ha 700liter så i utgangspunktet burde de ikke vært i dette karet. Det var innvendig filter i karet men jeg har kjøpt to nye utvendig eit tetra ex 1200 og eit fluval x5 det siste blei montert igår, så filter kappasiteten bør være ok.
noen mener att enten bør en ha en liten gruppe 6-8 fisker eller en stor på 25-30stk. Karet er jo i minste laget 325l så jeg er klar over att jeg må ta noen valg ganske snart. Jeg har mest lyst å beholde frontosaen. jeg prøver å skaffe meg en mening om hvor mange individer det er bra å ha i dette karet,da mener jeg av ulike tanganyiaka ciklider eks tropheus. Jeg håper det er noen erfarne akvarister der ute som er interssert i å dele sin kunnskap med meg. I fiskebasen står det att frontosa bør ha 700liter så i utgangspunktet burde de ikke vært i dette karet. Det var innvendig filter i karet men jeg har kjøpt to nye utvendig eit tetra ex 1200 og eit fluval x5 det siste blei montert igår, så filter kappasiteten bør være ok.
Postet 08.02.12 kl 19:15
Ja filtreringa di er nok grei. Hvis jeg var deg så ville jeg nok oppgradert karret hvis jeg skulle beholdt frontosaen eller troffene. 500 ish til Troffer og 700 og oppover for frontosaene. Skulle jeg holdt meg til 325 tror jeg at jeg ville solgt unna fiskene og gått til innkjøp av andre fisk. Hvis du går inn på tråden min som heter mine tanker om mine tanker så er den siste posten kanskje ett fint utgangspunkt for deg. Der har jeg skrivd opp hva jeg skal ha i min 530. Den setupen kan nok du også kjøre bare med noen færre av hver art. Og den lista som er der er satt opp i forhold til diett og strøm i vannet
Har du ett bilde av gjøken din? Vet du alder og størrelse?
Som sagt så er dette mitt syn. Du trenger selvsagt ikke følge det.
Har du ett bilde av gjøken din? Vet du alder og størrelse?
Som sagt så er dette mitt syn. Du trenger selvsagt ikke følge det.
Postet 08.02.12 kl 22:07
ja jeg tenker på om jeg skal oppgradere til 530l eller bruke den jeg har til noe annet.Men det blir nedtur å kvitte seg desse fiskene.700l blir for stort i stua, men det var min uvitenhet som skyldes dilemmaet jeg er kommet i.Nei jeg har ikke bilde,vet ikke alder og de er fra 6-10cm.De to største vet jeg er hanner fordi de har en genitalpapill ved gattåpningen.Etter å ha studert bilder nøye så er det nok hodeformen som gjør att jeg tror det er petricola jeg har.Hmmmm dette blir vanskelig,jeg får bruke tid på dette slik att jeg unngår å trø i salaten igjen.Skal sjekke tåden din.
Postet 08.02.12 kl 23:02
Vel. Jeg har ett forslag til. Du kan jo også gå opp til 530. Gå ned til 4-5 frontosaer. 1 Hanne og resten hunner. Så kan du jo legge til ett par calvus eller compressiceps? Kanskje ett par julidochromis også? Litt avhengig av innredning osv. Utfordringa her er jo å få tak i calvus og de andre som er fullvoksne sånn at de ikke blir middag for frontosaene. Det de lærde sier er at hvis frontosaene vokser opp med annen fisk så lar de disse være i fred når de blir større. Hvordan man tilsetter andre fisk til mellom store / store frontosaer er vel umulig å si.
Alternativt kan du jo da putte de andre over i 325 literen om det skjærer seg. Er jo også en mulighet kanskje?
Hvis gjøkene dine ikke er / blir større enn 10 cm er det nok petricola for de skal jo visstnok ikke bli større i følge fiskebasen og det jeg har lest meg til.
Morro det er en til her på forumet jeg kan snakke med og diskutere tanganyika med
Alternativt kan du jo da putte de andre over i 325 literen om det skjærer seg. Er jo også en mulighet kanskje?
Hvis gjøkene dine ikke er / blir større enn 10 cm er det nok petricola for de skal jo visstnok ikke bli større i følge fiskebasen og det jeg har lest meg til.
Morro det er en til her på forumet jeg kan snakke med og diskutere tanganyika med
Postet 08.02.12 kl 23:20
Har lest litt rundt og kommet til følgende.
Troffene dine skal ( optimalt sett ) ha ganske mye sirkulasjon mens tosaene vil ha det ganske rolig siden de er dypvannsfisk. Ettersom jeg har forstått holder de seg ned mot 100 meters dyp.
Jeg tror nok det er lurt å skille de som du har snakket om. Så er jo da valget om du vil og har mulighet til å skaffe større karr til tosaene. Jeg tror det er fullt muli å holde troffene i det karret du allerede har.
Hvis du oppgraderer til 530 kan man som sagt ha noen tosaer her. Det har hvert fall jeg fått grønt lys for av de lærde. Skal du beholde 325 literen finnes det ett hav ( hvert fall en sjø hø hø) av muligheter. Sneglehus gjengen feks. Hesteneser. Calvus/ compressiceps. Julier. Leleupi er jo flotte.
Har du btn boka om tanganyika? Hvis ikke ville jeg absolutt skaffet den
Masse masse bra info. Skal du ha nytt kar og trenger bakgrunn så veit jeg hvor du kan få en skreddersydd til ditt karr for en meget hyggelig pris. Da får du også noe ikke alle andre har.
Troffene dine skal ( optimalt sett ) ha ganske mye sirkulasjon mens tosaene vil ha det ganske rolig siden de er dypvannsfisk. Ettersom jeg har forstått holder de seg ned mot 100 meters dyp.
Jeg tror nok det er lurt å skille de som du har snakket om. Så er jo da valget om du vil og har mulighet til å skaffe større karr til tosaene. Jeg tror det er fullt muli å holde troffene i det karret du allerede har.
Hvis du oppgraderer til 530 kan man som sagt ha noen tosaer her. Det har hvert fall jeg fått grønt lys for av de lærde. Skal du beholde 325 literen finnes det ett hav ( hvert fall en sjø hø hø) av muligheter. Sneglehus gjengen feks. Hesteneser. Calvus/ compressiceps. Julier. Leleupi er jo flotte.
Har du btn boka om tanganyika? Hvis ikke ville jeg absolutt skaffet den
Masse masse bra info. Skal du ha nytt kar og trenger bakgrunn så veit jeg hvor du kan få en skreddersydd til ditt karr for en meget hyggelig pris. Da får du også noe ikke alle andre har.
Postet 09.02.12 kl 15:50
Hei igjen.jeg har vel bestemt meg for å få meg eit større kar, spørsmålet er om jeg skal kjøpe 530 til stua eller 720 til hobbyrommet i garasjen,og ha 325 l stua.Når det gjelder latinske navn så er jeg uvitende men jeg skal sjekke AF sin fiskebase.Jeg har mest lyst til å ha frontosaene i stua.Frontosaene er vel ikke større enda enn att jeg har tid til å finne ut av det, alternativt kan jeg ta med meg 2-3 stk på jobben der har vi eit 720 l malawi kar der har vi nettopp solgt en del fisk så der er det god plass enda. Det karet har jeg fått (bokstavelig talt) ansvaret for, så det ligger litt prestisje i den jobben. Så nå er det like vannverdier i desse karene, slik att jeg kan flytte over flere fisk om nødvendig.Det var en liten baktanke med å ta ansvaret for det karet. Btn boka har jeg ikke men den skal jeg skaffe meg.
Mvh Simms
Mvh Simms
Postet 09.02.12 kl 18:34
Postet 09.02.12 kl 23:10