Tygging og vannbytte.

Endelig skjer det noe i karet! Etter mye jaging begynte plutselig hoa å intressere seg ! Begge for rett inn i ei keramikk krukke og begynte leken. Nå når ho tygger; Hvordan skal jeg bytte vann uten å stresse ho? Blir hun å holde seg på en plass mens tygginga pågår eller flytter ho på seg! Råd værsåsnill! Vil at dette skal lykkes! Atpåtil på bursdagen til jentene mine
Hun vil nok flytte litt på seg, men samtidig holde seg mer i ro enn tidligere.

Jeg pleier å kjøre vannbytter som normalt selv om jeg har tyggende hunner. Har aldri vært noe problem.

Det kan være vanskelig å få ynglene til å vokse opp hvis de går i kar sammen med andre store fisker. De vil bli spist...
Jeg pleier å ta ut hunnene når jeg vil fostre opp ynglene. Flytter de til eget kar når de har tygd i ca 15-16 dager.
Tusen takk for svar!!! Har to goldenhanner sammen med hoa, og to Melanocromis A. Vil pappahannen være en trussel for yngelen hvis dem bli no av? Eller passer han på barna som mamman og? Sikkert dumme spørsmål men spør alikevell!
Hannen vil IKKE være en god pappa... Ynglene vil bli spist.
Dersom det er mange gjemmesteder i karet KAN noen overleve.
Waka
Tusen takk for svar!!! Har to goldenhanner sammen med hoa, og to Melanocromis A. Vil pappahannen være en trussel for yngelen hvis dem bli no av? Eller passer han på barna som mamman og? Sikkert dumme spørsmål men spør alikevell!

Hei.Håper du ikke har fått det inntrykket,men her synes jeg INGEN spørsmål bør få stempelet som dumme Så bare spør ivei.
Det er veldig bra å høre! En ting til; Hannen jager rundt nå enten på hunnen som tygger, eller på den andre hannen som er vettskremt ( han holder seg i hjørnet bak pumpa hele tiden) Blir dette sannsynligvis å fortsette? Råd? Flere gjemmeplasser? Flere fisk? Andre råd? Er redd for at hun blir så stressa at hun spytter!
Hei.Nå er ikke jeg no dreven malawikar,men kan prøve å svare deg så godt jeg kan.
Hvor stort er karet?
Du er nok inne på noe når det gjelder gjemmesteder og fler fisk.Først ville jeg nok fått tak i fler huer for det bør være fler huer enn hanner for da får da får sjefshannen fler å konsentrere seg om og kan fordele sinne sitt på fler.Hvis du har plass ville jeg laget fler gjemmesteder.
Også andre feks mbuna malawier er også bra for det tar fokus fra andre ting.Kommer litt ann på hvor stort kar da
Hvis dette gjøres så vil jeg tro at det går seg til for golden er i utgangspunktet ikke så veldig hissige av seg.
Når det gjelder auratus så er den ganske hissig så den er kanskje med å fyrer op hannnen.Noe usikkert det siste utsagn,men har hatt auratus selv og de er ganske stressa.
Takk for svar igjen! Karet er på 160 l, men dette er bare foreløbig. Planer om et 240 l før sommeren. Trudde at jeg hadde fått 2 hoer og en hann,men de på butikken tok feil. Er visst vanskelig å se forskjell! Auratusene mine er gansk stille og fredelig.......forløbig.... Merkelignok motsatt hos meg! Har fått tak i 2 stk til små keramikkrukker idag,som jeg skal ha i på vannbytte i morgen. Har prøvd å få tak i skiferstein men vansklig nå på vinteren. Igjen,tusen takk for råd! Tar alt til meg!
dette får du til. Når det gjelder Auratusen så bekrefter det bare at fisk har forskjellig lynne individuelt så ingen fisk er like.
Jeg har 3 malawikar hvor stein er en gjenganger.Masse stein som utgjør mange gjemmesteder men akvariet blir også på en måte delt opp i fler områder hvis du skjønner Bare å ha noe litt høyt som den jagede kan svømme rundt og bak for å komme ut av syne kan ofte være nok.Prøv deg frem litt. Litt jaging med malawi er ganske vanlig uansett så man må bare klare å nyte det litt og. Se på de fighter om damene og leksplasser,ut med finner,breier seg ut og tøffer seg som bare det er flott å se.Og naturlig.
160 liter går fint en stund til synes jeg og putt gjerne på med noen fler golden for de blir roligere med fler rundt seg,så kan du gå over til det større etterhvert som de blir større og kanskje fler
Skal prøve å bygge d mere opp på midten Og så må jeg vel skaffe meg et par hoer til! Har du noen bra måte å se forskjell på ho og han Golden forresten? Litt kjedelig å få flere hanner i stedet for hoer! ;-P
Hei.Det kommer litt an på hvor store de er.Er nok ganske vanskelig å se når de er små,da må man eventuelt se på gattåpningen tror jeg det heter.
Når den blir litt større så vil hannen få mer markert svart stripe på ryggfinna og svart på bukfinner.Hua kan ha noe svart hu og men men mye mer markert på hannen.
Legger med et par veldig dårlige bilder men du kan ivertfall godt se hvem som er hannen. :-=
Hannen er ca 7 cm og hoa ca 6 cm.Trudde ærlig talt ikke de kunne leke enda! Begge er helt gule! Bare den jaga hannen har sorte finner (denne er like stor som den gule sjefshannen) D sorte trer vel frem snart. Takk for bildene! Skal se etter dette på dyrebutikken neste gang!
I morgen skal jeg dra og kjøpe 2 Golden hoer til. Bør jeg ta ut den tyggende hoa (tygd i 11 dager nå), før jeg tar oppi de 2 nye? Har en ventende 60 liter å ha henne i.
Hei.Ja så får jeg prøve å svare etter egen erfaring og lesing.
Denne saken er jeg ganske usikker på,men tror nesten du kan gjøre begge deler.
1:Hvis du tar henne ut nå så er det fare for at hun blir så stressa så hu svelger dem eller hun kan spytte dem ut.Hun kan også spytte dem ut i håven så da kan du slippe de sammen i det andre karet så vil hua ta de tilbake,men her er det et stort men for sålenge de ikke er mer enn 11 dager så kan de være for lite utvikla så det kan hende det ikke er bra.
2:Hvis du lar henne være der mens de to andre kommer så skulle det gå helt fint hvis man legger tilrette for minst mulig stress ved kanskje å slå av lyset for dagen når du har satt de nedi og ja ellers minst mulig ståk og hei.
Ville vel gått for andre forslag selv

Når det kommer til at du skal ta henne ut etter ca 20 dager eller hva det er så kan det fortsatt hende at hun spytter yngelen i håven så da kan du gjøre som over å sette dem sammen så finner hun dem igjen eller du kan ta hua tilbake i hovedkaret med en gang hvis hun har spytta i håven.Yngelen klarer seg fint alene.Dette for at da minimaliserer man mobbing når hu skal tilbake som kan bli verre når en fisk har vært borte en stund.
Dette sier jeg for at det er ikke så mange i karet ditt i utgangspunktet og det merkes da bedre om det kommer nye eller nye/gammle.Litt anderledes i et kar med kanskje 20-30 stk.
Håper dette kan hjelpe igjen jeg,og det kommer sikkert også andre gode tips Lykke til.
Ps.begynn å legge ut bilder her eller på den malawi bildetråden som går nå
Hei igjen.Hehe for å forvirre deg mer så leste jeg lengere opp i tråden at man kan ta ut hua etter 15-16 dager så da går det vel kanskje an å ta hu ut nå.Hehe nei ta et valg og håp at ting går greit så lærer man til neste gang hvis det ikke går.Kan ikke helt regne med at alt går som smurt i denne hobbyen men hvem vet,kanskje alt går fint.
Eller at det kommer noen fler råd fra andre
Ble litt forvirra nå ja! Hehe .... Men det er vel ikke noe som er rett og galt når det gjelder dette..... Synes bare det er vanskelig å bestemme seg for hva man skal gjøre! Spessielt når man ikke bør ta henne ut for tidlig. Kan det gå bra å bare la alle gå ilag,med yngel og? Hun har nok ikke så mange egg i munnen,men så at hun tygde over iallefall 4 stk. Er det noe spes. jeg kan gjøre for at ynglen har plasser å gjemme seg? Er ynglen stor når hun spytter? Sukk........ Vil så gjerne lykkes første gangen!
heisann
jeg bare leste at du skulle dra å kjøpe deg golden i butikken i dag og tenkte jeg skulle tipse deg om noe:
jeg selv ville heller sattset på å kjøpe til en privat person, da hvertfall jeg har følelsen av at disse som regel kan mye mere en de i butikken og hvis du kjøper 2 hunner privat kan det hende det koster kansje rundt 50Kr+- pr stk, men skal du kjøpe i butikk blir det rundt 150Kr+- pr stk.
gleder meg til å høre om hvordan dette går
har selv nettopp startet med malawi og har 3stk strigatus (2 hunner og 1 hann) og 2stk borleyi redfin (1hunn og 1 hann). har planer om å kjøpe flere etter hvert men skal få kjørt inn akvariet ordentlig først så disse 5 er med på innkjøringen. og disse 5 stk betalte jeg 350Kr for alle sammen av privat persom og dette et voksne eksemplarer som har fått frem yngler før

sorry, dårlige bilder...

strigatus hannen. han har ikke fått tilbake alle fargene sine enda.
[External Image]

strigatus hunnen.
[External Image]

ble ikke så veldig bra bilde fordi det var så mye luft i vannet.
[External Image]
Waka
Kan det gå bra å bare la alle gå ilag,med yngel og? Hun har nok ikke så mange egg i munnen,men så at hun tygde over iallefall 4 stk. Er det noe spes. jeg kan gjøre for at ynglen har plasser å gjemme seg? Er ynglen stor når hun spytter? Sukk........ Vil så gjerne lykkes første gangen! ;-)

Nyspyttet yngel er snacks for alle utenom mora, men de er ganske godt utviklet og tøffe. Legg stein opp så det blir smale åpninger mellom dem, så bare yngel kommer seg inn der. F.eks ved å legge skifer mot hverandre, men med tre småstein imellom.
Eller bare sette opp noen flate steiner inntil hverandre så det blir smale åpninger for bare yngel. En dunge med stein i pukk-størrelse går også. Hovedsaken er at det er bare yngel som kan komme til og ikke de voksne.
Tar du ut hua så lag ei lita "hytte" til henne også. Det øker trivselen betraktelig.

Yngelen er vel litt under 1 cm,. Hvis de blir spyttet for tidlig så kan de ha eggeplomme, men de greier seg allikevel hvis de ikke blir spist av annen fisk. Så kan de få f.eks litt knust flakfòr beregnet på malawier i begynnelsen.
Lykke til
Takk for alle råd!!! Nå har jeg vært og kjøpt det vi tror er 2 stk Golden hunner til. De 2 nye "hunnene" står nå i hvert sitt hjørne og puster ganske tungt! Han begynte straks de kom i karet å jage dem og voldsomt! Hva gjør jeg??? Lar d gå sin gang? D er jo han som lager stress i hele karet! Har et 60 l stående klart som egentlig var beregnet på mor med yngel,men bør jeg ta Hannen ( med stor H) dit i stedet! Vet jo at dette er forholdsvis vanlig adferd men får vondt i meg av alle som blir så groteskt jaget. Og den "gamle" hannen som han har tatt en tygge av halen på! Har foresten køpt mer stein til Auratusen sin store glede! Råd behøves igjen!???!? :O
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap