Cyphotilapia gibberosa :)

har bestilt 6 stk cyphotilapia gibberosa som ventes hjem til karet den første.

og lurer på om det er noen som har noen linker til noen gode info sider om dem? funnet non men lite info og finne om dem.

mvh andreas
Hva er det du Evt lurer på da?
generelt alt. bekrefte det jeg allerede har av info
Are
Hva er det du Evt lurer på da?

generelt alt som er av info. funnet en del info men litt her og litt der. men er ganske ny med ciklider så usikker på åssen dem vil ha det oppi karet ,

hvor mye sten og dekorasjoner osv..?

hva slags fòr som ambefales ..?

vil få dem til og trives godt og få ram fargene godt på dem så alt av info hjelper
I see Nå er jeg langt fra noen ekspert. Men de jeg har snakket med
Som har erfaring med disse og frontosa sier at de to artene er ganske så like.

Kan jo si det jeg vet om frontosa hvert fall.

De blir ganske store og trenger ett ganske stort karr. De vokser sent og blir sent kjønnsmodne. Mellom 2-3 år har jeg blitt fortalt. De er dypvannsfisk og skal ikke ha så mye sirkulasjon i vannet i og med at vannet er roligere på dypet. Filtreringen bør være bra da de kan grise en del. Ville tro sand vil være det beste substratet da de liker å grave en del. Anbefaler kalk sand som buffrer vannverdiene. De skal jo ha litt hardt vann. Ellers er det vel stort sett Stein de liker av innredning. Tror det er lurt å dele opp kartet med noen "røyser" av stein. 1 i hver ende og kanskje en i midten. Du kan prøve med noen planter. I noen kar går det fint mens andre kan bare glemme det. Velg i så fall en litt hardfør plante pga vannverdier.

De skal være forholdsvis fredelige og mange mener det er en fordel å ha noen andre arter i karret også. Siden de kan bli litt sky uten "drahjelp" fra andre arter til å holde seg mere fremme i karret.

Usikker på om de er omnivore eller carnivore men jeg ville tro Rekemiks er veien å gå. Finnes flere oppskrifter her på forumet om du søker litt. Pass på at du bruker en med mest reker i. Altså mindre erter
Er mange andre for muligheter også altså. Tror de er ganske alt etende.

Skal du ha flere arter i karret bør de ikke være for små da de fort blir middag for en voksen gibbe/tosa. Og greit å ha samme diett og krav til vannverdier og sirkulasjon.

Dette er hva jeg har hørt av folk som skal være flinke med den slags fisk. Og mesteparten er deres erfaringer. Om det stemmer overens for alle her ute kan ikke jeg gå god for. Og som jeg sa så er mesteparten av dette i forhold til tosa men de fleste sier at gibber og tosaer er veldig like

http://cichlid-forum.com/ er et amerikansk forum lignende akvaforum. Veldig fin side å bruke for og dobbelsjekke informasjon man har
Are
I see :) Nå er jeg langt fra noen ekspert. Men de jeg har snakket med Som har erfaring med disse og frontosa sier at de to artene er ganske så like. Kan jo si det jeg vet om frontosa hvert fall. De blir ganske store og trenger ett ganske stort karr. De vokser sent og blir sent kjønnsmodne. Mellom 2-3 år har jeg blitt fortalt. De er dypvannsfisk og skal ikke ha så mye sirkulasjon i vannet i og med at vannet er roligere på dypet. Filtreringen bør være bra da de kan grise en del. Ville tro sand vil være det beste substratet da de liker å grave en del. Anbefaler kalk sand som buffrer vannverdiene. De skal jo ha litt hardt vann. Ellers er det vel stort sett Stein de liker av innredning. Tror det er lurt å dele opp kartet med noen "røyser" av stein. 1 i hver ende og kanskje en i midten. Du kan prøve med noen planter. I noen kar går det fint mens andre kan bare glemme det. Velg i så fall en litt hardfør plante pga vannverdier. De skal være forholdsvis fredelige og mange mener det er en fordel å ha noen andre arter i karret også. Siden de kan bli litt sky uten "drahjelp" fra andre arter til å holde seg mere fre i karret. Usikker på om de er omnivore eller carnivore men jeg ville tro Rekemiks er veien å gå. Finnes flere oppskrifter her på forumet om du søker litt. Pass på at du bruker en med mest reker i. Altså mindre erter :) Er mange andre for muligheter også altså. Tror de er ganske alt etende. Skal du ha flere arter i karret bør de ikke være for små da de fort blir middag for en voksen gibbe/tosa. Og greit å ha samme diett og krav til vannverdier og sirkulasjon. Dette er hva jeg har hørt av folk som skal være flinke med den slags fisk. Og mesteparten er deres erfaringer. Om det stemmer overens for alle her ute kan ikke jeg gå god for. Og som jeg sa så er mesteparten av dette i forhold til tosa men de fleste sier at gibber og tosaer er veldig like :)

Tusen takk for meget bra svar akkurat det jeg håpa på og få av informasjon. Blir en tråd om dem etterhvert når jeg får dem så gjerne ta en titt og eventuelt kom med tips om du ser no som bør være anderledes
Bare hyggelig. Nå er som sagt mesteparten av dette i forhold til frontosa. Men de skal være veldig like ettersom jeg har hørt.

Cyphos.com er det kanskje mer info å hente.

Jeg skal følge med jeg når denne tråden kommer. Morro at det er andre her som har interesse for litt annet en Corydoras og Guppy. Jeg liker det som er litt utenfor "standarden".

Åssen karr har du til dem? Hva har du av filter, varmekolber osv. Belysning? Har du bakgrunn og slikt? Er det noe du mangler?
Are
Bare hyggelig. Nå er som sagt mesteparten av dette i forhold til frontosa. Men de skal være veldig like ettersom jeg har hørt. Cyphos.com er det kanskje mer info å hente. Jeg skal følge med jeg når denne tråden kommer. Morro at det er andre her som har interesse for litt annet en Corydoras og Guppy. Jeg liker det som er litt utenfor "standarden". Åssen karr har du til dem? Hva har du av filter, varmekolber osv. Belysning? Har du bakgrunn og slikt? Er det noe du mangler?

Ja liker og ha litt anderledes og ikke bare sånn alle andre har. Så kommer til og komme mye rart her inne fra meg etterhvert søker flere timer hver dag etter skjeldne ciklider og vil prøve og få tak i noe som ingen / få har i norge må gjerne komme med forslag

Men er som sakt helt ny når det gjelder akvarium osv så har MYE og lære.

Er kjæresten som har flere akvarium som jeg fyller opp med fisk.

Ho har mye utstyr men kan ikke navn på noe av det enda. Men utstyr Ho har er :

2 kraftige pumper til oppi karret
2 pumper til og ha utafor karret , store
3 akvarium , 540 liter , 218 liter og 100 liter.
Og har masse stein og annet tilbehør.

Det 540 liters karret får vi ikke brukt i leiligheten hennes nå så har kun det 218 liters karret oppe og går nå.

Men nå når jeg får dem gibberosa så er dem 4-5 cm . Men det 100 liters karret er vel for lite selv om det er så små?
Har det 218 liter full av ciklider så tror ikke dem hadde trivdes no oppi der kanskje.

Skal høre med dama om hva det Ho har av utstyr heter etterpå også skriver jeg det her. Så kan du si om/ hva jeg mangler

Det sies at gibber/tosaer burde ha store karr ja. 540 literen kan holde en stund. Alt etter antall og Evt annen fisk i karret. Jeg ville ikke puttet de i ett karr med masse ansre ciklider. Kun fisk som hører til i samme biotop/område. Utvendig filter vil jeg si du MÅ ha. Enten fluval fx5 eller ett stort Eheim bøttefilter. Alternativt 2 litt mindre. Men absolutt ikke innvendige. Lite sirkulasjon. Jeg ville hatt 2 store varmekolber 300 w. Anbefaler Jæger. Ellers burde du få tak i medisiner før du får de i hus. Esha exit og Esha 2000 burde du ha. Mat selvsagt. Rekemiksen er lett å lage og fryse ned.

Ellers er det jo Hov slamsuger og bøtter som kun brukes til akvariet. Som det aldri har vært såpe osv i.

Jeg ville hatt 5-6 cm med sand i bunnen. Under sanda ville jeg hatt en styrofoam plate som dekker bunnen på 1-2 cm. I tilfelle fiskene graver og velter Stein så slipper du sprekker pga Stein som faller ned når de graver.

Ellers er det alltid fint med en innvendig bakgrunn i karret. Gjør det mer naturlig og gjemmer også slanger etc i karret.

Mmmmm. Så mye mer kommer jeg ikke på akkurat nå hvert fall.
Jeg har selv fullvosen frontosa. Disse bruker opptil 4 år på å bli kjønnsmodene, og 8 år før de har fått full størelse. Men til så kan de leve opp til 25 år! har nettopp kjøpt 720liters akvarium til disse da 450literen ble ALT for liten. De trenger stooor plass og griser myye. Selv har jeg innvendig bakgrunn, det største utvendige filtre fra eheim, en mindre utvendig fra eheim, og vurderer å sette inn et lite innvendig filter bare for å få sirkulasjon, ikke strøm. Selv om jeg erfaringsmessig kan si at det ikke virker som litt strøm i vannet plager dem. De kan være litt sky som sagt over, men mine frontosa er så tamme at de spiser reker ut av hånden. Varierer veldig. De KAN også spise små fisk, men har hørt om flere som ikke har hatt problemer med det, selv om jeg har hatt noen uhell selv. Det er en utrolig fin fisk! De trenger ikke mye lys, heller ikke planter (men er lov å prøve om man ønsker). Det var det jeg kom på i farta. Nå er ikke dette samme fisk, men ja, det er mange likheter. Foresten, beklager om det er mye skrivefeil.
Flott å se det er flere her som er glad i fiskene fra denne sjøen. Har du andre arter med dine? Evt hvilke?
Ja, det er mye fin fisk om du går inn på siden min her inne kan du se hva jeg har i de forskjellige karrene. I tillegg har jeg nettopp fått calvus black og citronciklide til tanganikakarret (som blir oppgradert til 720liter nå på mandag).
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap