- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Malwikar
Malwikar
Postet 12.02.12 kl 22:39
Malawi
Tror nok malawi bør ha et større kar, 100 liter er nok en del for lite
Postet 12.02.12 kl 23:21
Plass
har ikke så stort rom på internatte det bestemmer
Postet 12.02.12 kl 23:25
hei er tanken at du skal ha alle tre typene i et 100 L kar sammen.
100L er ikke mye for malawi fisker så jeg vil nokk ikke anbefale mere enn to forskjellige grupper.
Du må også huske at Hongi hannene er veldig revirhævdande og forsvarer leksplassen. Det er også en veldig aktiv fisk. Og ikke så snille mot damene sine. Så i et 100L kar syns jeg det holder bare med Hongi alene.
100L er ikke mye for malawi fisker så jeg vil nokk ikke anbefale mere enn to forskjellige grupper.
Du må også huske at Hongi hannene er veldig revirhævdande og forsvarer leksplassen. Det er også en veldig aktiv fisk. Og ikke så snille mot damene sine. Så i et 100L kar syns jeg det holder bare med Hongi alene.
Postet 12.02.12 kl 23:25
Postet 12.02.12 kl 23:26
Lek labidochromis sp hongi and pseudotropheus sp. acei "ngara"
åsen ser man at hunne er lek moden? den enne Hongi hunnen er mørkebrun og den andre det samme og driver og jager hvarandre hvorfor jager di hvarndre? har 1 hann 2 hunner av di og 1 han og 1 hunn av white tail acei ser hannen blir av og til mer blå en vanelig og rister og Hongi bare jager hvorfor? er ikke di samme famile? ser at hunne av og til blir mørk lilla er det lek drakt på hunn? kan du gi fakta om white tail aceiog Hongi? og lek og sånd? blir glad for alle svar
Postet 12.02.12 kl 23:32
Postet 12.02.12 kl 23:43
Malwichiklider
nei har malwi så blir nok det må bare kjøpe ett 100 liter
Postet 13.02.12 kl 12:43
Hei Alex.
Det er deres naturlige adferd. Om en hann-fisk i Malawi-sjøen vil ha en meter sandbunn for seg selv så jager den bort alle de andre fiskene som er der (spesielt av sin egen art). I et akvarium som er for lite så kan "inntrengerne" bli drept fordi de ikke kommer seg vekk.
Han kan også prøve å tvinge hunnfisk til å leke, men de risikerer å bli stresset ihjel siden de ikke kommer seg vekk.
Derfor blir ofte et akvarium på 250 liter også sett på som for lite. Det går greit så lenge fiskene er ungfisk, men straks de begynner å bli voksne så kan de terrorisere hverandre hvis forholdene ikke blir lagt til rette for dem.
Det at de har forskjellige farger KAN bety at de er leksmoden, men de kan også skifte farger ut ifra hvilket humør de er i, eller om en er mer sjef enn en annen.
Det er artig at du også er interessert i Malawi-ciklider, men skal du ha glede av dem så bør de ha mye større plass enn 100 liters akvarie. Det er mange her inne (inkludert meg) som har gitt malawi-ciklider for liten plass, og etterpå blitt ulykkelig fordi fiskene dreper hverandre.
Det er bedre å ordne opp i det FØR det blir et problem, er nå mitt råd
Alex Rossohvorfor jager di hvarndre?
Det er deres naturlige adferd. Om en hann-fisk i Malawi-sjøen vil ha en meter sandbunn for seg selv så jager den bort alle de andre fiskene som er der (spesielt av sin egen art). I et akvarium som er for lite så kan "inntrengerne" bli drept fordi de ikke kommer seg vekk.
Han kan også prøve å tvinge hunnfisk til å leke, men de risikerer å bli stresset ihjel siden de ikke kommer seg vekk.
Derfor blir ofte et akvarium på 250 liter også sett på som for lite. Det går greit så lenge fiskene er ungfisk, men straks de begynner å bli voksne så kan de terrorisere hverandre hvis forholdene ikke blir lagt til rette for dem.
Det at de har forskjellige farger KAN bety at de er leksmoden, men de kan også skifte farger ut ifra hvilket humør de er i, eller om en er mer sjef enn en annen.
Det er artig at du også er interessert i Malawi-ciklider, men skal du ha glede av dem så bør de ha mye større plass enn 100 liters akvarie. Det er mange her inne (inkludert meg) som har gitt malawi-ciklider for liten plass, og etterpå blitt ulykkelig fordi fiskene dreper hverandre.
Det er bedre å ordne opp i det FØR det blir et problem, er nå mitt råd
Postet 13.02.12 kl 18:23
Endret: 13.02.12 kl 18:23
Plass!
sier det igjen har ikke plass til mer en 100 så sånd er det bor på ett interant så kan ikke gjøre noe for det!
men åsen ser man leksfarge på di her fisk her skla kjøpe johanni og morri =) har tempen på 18 -19 grader i vannet men di leker enda=( blir det ikke klat for di og leke da? tenkte at det skule bli natulig så di ikke leker men hannene av Pseudotropheus sp. ´Acei´ leker enda=( er det noe som kan få di til og spise? di bare lker og ikke spiser hva er feil=(? åsen kan jeg få hongi hannen til og slutte og leke? skla jeg slutte og ta vannbytte? ph er på 9,0 og det sto på nette at det skule di ha =) og di ser ut til og trives med det=) har tatt oppi ntron=)
men åsen ser man leksfarge på di her fisk her skla kjøpe johanni og morri =) har tempen på 18 -19 grader i vannet men di leker enda=( blir det ikke klat for di og leke da? tenkte at det skule bli natulig så di ikke leker men hannene av Pseudotropheus sp. ´Acei´ leker enda=( er det noe som kan få di til og spise? di bare lker og ikke spiser hva er feil=(? åsen kan jeg få hongi hannen til og slutte og leke? skla jeg slutte og ta vannbytte? ph er på 9,0 og det sto på nette at det skule di ha =) og di ser ut til og trives med det=) har tatt oppi ntron=)
Postet 13.02.12 kl 23:08
Endret: 13.02.12 kl 23:15
Inaktiv bruker
Du kan ha noe annet i karret og vente til du har plass for større karr. Er vell ingen som vil se at fiskene plager hverandre til døde? Eller? :/
Postet 13.02.12 kl 23:14
No
nei!! di gjør ikke det har sett video av folk som har di i 100 liter det går bra=) du må ikke være redd har peiling leser nok mer en deg!=) kan nok MYE mer en deg og=)
Postet 13.02.12 kl 23:16
Endret: 13.02.12 kl 23:17
Rangorden hos malwi
åsen er rangorden hos malawi hongi og Pseudotropheus sp. Acei hvem er skjef? ser hunnen av hongi jager den andre noe dugelig men hann jager omtrent ikke og det samme acei hunn blir jagd av den andre hongi hunnen way? men hannen jager hann og av acei men ikke så ofte men hvorfor "slår di av" fargen på nattà? åsen sover di fiska her?
Postet 13.02.12 kl 23:23
Inaktiv bruker
hva har det med saken og gjøre? Jeg tenker på fisken og ikke på hva jeg vil? og hva vet du om hva jeg har, gjør og kan? Nei, nå er du bare usaklig... Hvis du vet så mye, hvorfor spør du da?Alex Rossonei!! di gjør ikke det har sett video av folk som har di i 100 liter det går bra=) du må ikke være redd har peiling leser nok mer en deg!=) kan nok MYE mer en deg og=)
Postet 13.02.12 kl 23:39
Endret: 13.02.12 kl 23:45
hei
min mening er at en 100L er for lite for 3 arter malawi da en del malawi er hissige eller agressive. som noen over her sier så er det stor sjanse for at noen rett og slett kommer til å bli jaget ihjel, og dette er noe av det jeg synes er den verste dæden for fiskene da de blir helt utslitt, veldig ofte helt istykker bitte finner og mye sår. dette er altså en veldig pinefull død for fisken. da ville jeg heller anbefalt deg å selge fiskene og vente til du har mulighet til å kjøpe deg en 250L eller allerhelst enda større og da kan du ha litt forskjellig malawi
ha en fin dag allesammen
min mening er at en 100L er for lite for 3 arter malawi da en del malawi er hissige eller agressive. som noen over her sier så er det stor sjanse for at noen rett og slett kommer til å bli jaget ihjel, og dette er noe av det jeg synes er den verste dæden for fiskene da de blir helt utslitt, veldig ofte helt istykker bitte finner og mye sår. dette er altså en veldig pinefull død for fisken. da ville jeg heller anbefalt deg å selge fiskene og vente til du har mulighet til å kjøpe deg en 250L eller allerhelst enda større og da kan du ha litt forskjellig malawi
ha en fin dag allesammen
Postet 14.02.12 kl 17:34