Art sammensetting for tanganyika?

Vurderer sterkt og sette opp en 800 liter som enten Malawi eller Tanganyika, og lysten går kansje mest mot Tanganyika.

Har aldri før holdt fisk fra disse sjøene, så dette blir helt nye farvann å seile, trenger derfor litt hjelp med sammensettingen.

Lurer litt på disse to, Neolamprologus cylindricus og Neolamprologus leleupi.

Ser under profilen til Neolamprologus cylindricus at disse ikke bør holdes sammen pga aggressiviteten mot hverandre.

Vil dette være et problem i såpass stort kar eller bør en holde seg unna denne bandingen?
Om denne sammensettingen fungerer, hvor mange kan en da eventuelt ha av hver?

Tar gjerne imot innspill på hva som er fornuftig og sette inn sammen med overnevnte.

Morten.
Ha kun en gruppe med kun N.Leleupi eller en gruppe med kun N.Cylindricus, grunnen er at disse ligner veldig på hverandre hvis man ser bort i fra fargene.
Har aldri hatt de sammen selv, men har hørt at det har gått veldig galt i enkelte tilfeller.

N.Leleupi/Cylindricus er noen enstøinger i sjøen, og holder seg som regel alene utenom ved lek, de danner da par.
De er ganske aggressive mot hverandre, men det går bra å ha en gruppe på 5+ i en 800liter.
Du har masse å velge mellom når det kommer til beboere som går bra med disse.
Men ett bra forslag å ha i det øvre vannsjiktet blir naturligvis Cyprichromis Leptosoma, gjerne 15-20stk i en 800liter.
Da vil det bli mye mer aktivitet på de andre fiskene, i tillegg så har hannene av C.Leptosoma flotte farger!

Mvh Glenn
Takk for svar Glenn.

Prøver meg på en sammensettings liste her.
Vil dette fungere eller må noe bort.

Neolamprologus cylindricus 8-10 stk
Neolamprologus helianthus 6-8 stk ?
Cyprichromis Leptosoma 15-20 stk
Julidochromis dickfeldi 6 stk
Telmatochromis temporalis
Telmatochromis vittatus

(Neolamprologus falcicula ???)

Mål på karet er forøvrig L200 D80 H50

Mvh Morten
Fantastiske mål på karet! Nydelig valg å falle på Tanganyika! Har ikke vurdert Cyathopharynx furcifer ? fantastisk fisk, spesielt under lek, en gruppe på 2 hanner og 4-6 hunner!
Helt klart en flott fisk med denne metalliske glansen.

Får se hva det blir til, kommer uansett til å bruke god tid til både oppsett og fiskevalg.

Mvh Morten.
Morten Kirkevåg
Takk for svar Glenn. Prøver meg på en sammensettings liste her. Vil dette fungere eller må noe bort. Neolamprologus cylindricus 8-10 stk Neolamprologus helianthus 6-8 stk ? Cyprichromis Leptosoma 15-20 stk Julidochromis dickfeldi 6 stk Telmatochromis temporalis Telmatochromis vittatus (Neolamprologus falcicula ???) Mål på karet er forøvrig L200 D80 H50 Mvh Morten

Flotte mål på karet som sagt over!
Her blir det altfor mange som må ha territorier i stein røysene.
Ett forslag på sammensetning:

Cylindricus 4 stk.
Julidochromis dickfeldi 4 stk.
C.Leptosoma 15-20stk.
En av Telmatochromis artene skal gå greit, men ikke begge, 4stk av hver der også.
Har vittatus selv nå,og de er fredligere enn temporalisene.
I tillegg kan du også ha fisk som liker seg de fleste stedene i karet(midtsjiktet av karet), 2 par med hesteneser(Eretmodus, Tanganicodus, Spathodus) f.eks.

Heliantus ville jeg sett bort i fra, da de krever store territorier, og vil bli utrolig mange med tiden, de yngler godt og er flinke til å passe på yngelen.

I det karet ditt ville jeg også satset på sandlekere uten tvil, men de fleste er for pinglete til å gå sammen med den sammensetningen over, Opthalmotilapia artene kan nok klare seg bra, men jeg tror en av Callochromis artene ville passet perfekt i det karet. Disse holder seg kun til sand områdene, noe det vil bli mye av i karet ditt.
OK

Har da en liste som ser slik ut.

Neolamprologus cylindricus 4 stk
Cyprichromis Leptosoma 15-20 stk
Julidochromis dickfeldi 4 stk
Eretmodus cyanostictus 2 par
Telmatochromis temporalis 2 par
Callochromis pleurospilus

Hvor stor gruppe av Callochromis?

Mvh Morten.
Sorry for sent svar, men i dette karet kan du ihvertfall ha 3 hanner og så mange hunner du vil!
Har du handlet inn noe fisk enda?

Mvh
Detta er fin lesing syns jeg. Godt å se det er fler som prøver å dra litt liv i tanganyika miljøet du må komme med bilder når du har fått de i hus
Nei ingenting innkjøpt enda og karet står foreløpig helt tomt.
Er i gang med og tømme/flytte tre andre kar for å få plass til 800 literen.

Reiner med å få kjøpt noe fisk privat/lokalt + at noe mest sannsynlig må bestilles.

Har heldigvis nok ferdiginnkjørte pumper så det trenger jeg ikke tenke på.

Skal passe på og få tatt bilder underveis og det vil nok komme en del spørsmål også siden dette er ganske så nytt for meg, med denne type fisk.

Et lite spørsmål med det samme.
Har to stk Elos 150W metallhalogen som gir ganske god lys spredning. Er dette fornuftig lys å bruke?

Mvh Morten
Stilig. Ser fram til bilder nå er jeg nybegynner men jeg har forstått det sånn at belysningen til disse fiskene ikke har de største krava i og med det ikke er så mye planter i deres naturlige miljø. Da er vel lyset mer for å få fram fargene i fiskene? Det jeg har blitt anbefalt er daylight lys sammen med rødt eller blått lys avhengig av fargen på fiskene. Hva som er best vet jeg ikke for jeg har ikke fått fisker selv ennå. Kun karret med bakgrunn sand vann og Stein.

Nå veit jeg ikke om du vil ha planter? Men i så fall har jeg lest at noen hardføre planter kan funke og stort sett får stå i fred. Jeg har blitt anbefalt Vallisineria og anubias.

Hvor skal du bestille fisk fra? Jeg veit akvarie kjelleren får inn en parti med en del tanganyika med det jeg har blitt fortalt skal være høykvalitetsfisk. De holder til i Telemark da. Blir kanskje langt å dra?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap