- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Placidochromis electra
Placidochromis electra
hei er ny her og skla skaffe meg Placidochromis electra en hann og hunn av di også lurer jeg veldig på åsen kan man se at en malawi hunn er moden? åsen er hann og hunn på dia fiska her? bilde? åsen blir fargen til hann i leksdrakt? ser di har noen striper blir di borte når di er i lek? åsen ser man hunn er moden? hilsen har sånd skjellsand til di fra felleskjøpet er det bra? ph er på 9.0 åsen kan jeg få den ned? hva skla di ha i ph? hilsen erik olsen
Postet 26.02.12 kl 01:59
Endret: 26.02.12 kl 02:05
Hei og velkommen hit til Akvaforum
Når det gjelder Pl. electra så er hannen større og blåere enn hunnen. Er det ungfisk som ikke har farget ut enda så kan det være litt vanskelig å se forskjell.
Ei hunne som er klar for å legge egg kan oppsøke hannen mer enn ellers. Jeg tror også at de får svartere markeringer i ansiktet når de er leks-moden. Hannen vil også få sterkere farger, han vil jo lokke til seg hunnen og gjør seg så vakker han kan.
Skjellsand er jeg litt skeptisk til hvis den er skarp. Fiskene liker å grave mye og skarp sand kan de ha problemer med å spytte ut.
Anbefalt PH til malawiciklider er 7,5 - 8,5. Om du har PH 9 så går vel det så lenge den er stabil over lengere tid. Om PH svinger mye så er det verre for fiskene.
En annen sak er at du bør ha minst to hunner til hver hann.
Har du sett i fiskebasen? Her er en link til
Placidochromis electra så står det litt om dem der, og der er det også bilder av fiskene.
Lykke til
Når det gjelder Pl. electra så er hannen større og blåere enn hunnen. Er det ungfisk som ikke har farget ut enda så kan det være litt vanskelig å se forskjell.
Ei hunne som er klar for å legge egg kan oppsøke hannen mer enn ellers. Jeg tror også at de får svartere markeringer i ansiktet når de er leks-moden. Hannen vil også få sterkere farger, han vil jo lokke til seg hunnen og gjør seg så vakker han kan.
Skjellsand er jeg litt skeptisk til hvis den er skarp. Fiskene liker å grave mye og skarp sand kan de ha problemer med å spytte ut.
Anbefalt PH til malawiciklider er 7,5 - 8,5. Om du har PH 9 så går vel det så lenge den er stabil over lengere tid. Om PH svinger mye så er det verre for fiskene.
En annen sak er at du bør ha minst to hunner til hver hann.
Har du sett i fiskebasen? Her er en link til
Placidochromis electra så står det litt om dem der, og der er det også bilder av fiskene.
Lykke til
Postet 26.02.12 kl 11:14
Endret: 26.02.12 kl 11:14
Skjellsand
tak tak Shiramor. det er fin sand så går nok bra men har ferie nå så når jeg komer tilbake. skla jeg bytte vann bytta vann for snart 2 uker siden. han jeg skal få di av sier det er hann og hunn og Hann er blå og hunn brun + har noen johannii der og hvem av di her er lett og få i lek? og når jeg har bytta vann ser jeg di leker lenge også plutselig ikke så er di vanelige fisk som gjør deg malawi gjør hvorfo det?
Postet 26.02.12 kl 11:26
Er det unge fisker du har / får? Det kan gå mange måneder før de legger egg, men det vil sikkert skje en dag. Malawi-ciklider leker ganske lett så lenge forholdene ligger til rette. F.eks ukentlige delvannsbytter (1/3 av vannet) er noe de setter stor pris på.
Bare gi dem litt tid.
Noen ganger kan fiskene forstyrre hverandre så de ikke får lekt normalt, spesielt hvis akvariet ikke er stort nok. Sjefs-hannen kan prøve å stoppe lek hos annen fisk, selv om de er av en annen art.
Det kan også hende at noen arter ikke passer så godt sammen. Placidochromis electra er en ganske rolig malawi-ciklide, mens Johannii tilhører mbunas-gruppen og kan bli for hyperaktiv for Elektraene.
Bare gi dem litt tid.
Noen ganger kan fiskene forstyrre hverandre så de ikke får lekt normalt, spesielt hvis akvariet ikke er stort nok. Sjefs-hannen kan prøve å stoppe lek hos annen fisk, selv om de er av en annen art.
Det kan også hende at noen arter ikke passer så godt sammen. Placidochromis electra er en ganske rolig malawi-ciklide, mens Johannii tilhører mbunas-gruppen og kan bli for hyperaktiv for Elektraene.
Postet 26.02.12 kl 11:53
Gruppe? skjellsand
Placidochromis electra åsen famile er den her i da? alså gruppe? den er helt fin skjellsand kjøpte den på felleskjøpet i går en sek på 25 kg akvariumet står på ett bord som får lys inn på siden også tenkte jeg at det kune stimulere til lek?=) og temp er 28 det står at i malawi er det 28 i vannet så kjører så natulig som mulig så hva er temp der i malawi på dene årstiden her ? vill gjør sånd at di føler seg hjemme=) di er 2 stk ca. 8-10 cm store. tror det er en av hvert kjønn, men kan ikke garantere det. Den største har begynt å farge ut den står på 20 sisste /søk her inne hos bencat så se der
Postet 26.02.12 kl 12:08
Elektra tilhører "frittsvømmerne", eller det som tidligere het "hapliser".
De holder seg på mer åpne sand-områder i Malawi-sjøen, mens mbunas holder seg der det er mye stein og klipper.
Foreslår at du senker tempen litt, f.eks til 26 grader. 23 - 28 grader er det som blir anbefalt malawi-ciklider, så da er 28 grader maksimalt. Skulle du få 30 grader eller mer så kan de får problemer. Jeg vet ikke om temperaturen i Malawi-sjøen varierer gjennom året, men min erfaring er at friskt kranvann (ikke oppvarmet) trigger til trivsel og lek.
Vil du ha lek så unngå å gi dem mye mat. Maks en gang pr dag så de kan konsentrere seg om andre ting.
Hvis Elektra er 8 - 10 cm så er det ungfisk, og de trenger å vokse litt, før de begynner med lek. Og også bli vant til sitt nye hjem. Jeg har hatt fisk i to år før de begynte med lek, så vær tålmodig Det er halve morroa å følge med på malawi-ciklidenes utvikling.
Her er litt mer info om sjøen, og om en del av artene:
www.ciklider.se/Malawisjön
De holder seg på mer åpne sand-områder i Malawi-sjøen, mens mbunas holder seg der det er mye stein og klipper.
Foreslår at du senker tempen litt, f.eks til 26 grader. 23 - 28 grader er det som blir anbefalt malawi-ciklider, så da er 28 grader maksimalt. Skulle du få 30 grader eller mer så kan de får problemer. Jeg vet ikke om temperaturen i Malawi-sjøen varierer gjennom året, men min erfaring er at friskt kranvann (ikke oppvarmet) trigger til trivsel og lek.
Vil du ha lek så unngå å gi dem mye mat. Maks en gang pr dag så de kan konsentrere seg om andre ting.
Hvis Elektra er 8 - 10 cm så er det ungfisk, og de trenger å vokse litt, før de begynner med lek. Og også bli vant til sitt nye hjem. Jeg har hatt fisk i to år før de begynte med lek, så vær tålmodig Det er halve morroa å følge med på malawi-ciklidenes utvikling.
Her er litt mer info om sjøen, og om en del av artene:
www.ciklider.se/Malawisjön
Postet 26.02.12 kl 12:42
Vannbytte høy ph og artemia er tingen
Hadde fler Malawi par i en 540 liter en gang i tiden. Her ble det gjort et relativt stort og kaldt vannbytte (vannet i karet ble senket til en temp på ca 20-23 grader). Ph holdt stabilt høyt og det ble foret med artemia rett etter vannbytte og i påfølgende dager. Dette medførte at både et Crabro par og ett intermedius par kom i lek.
Står mye bra på denne nettsiden.
Artikkel.
Info om de ulike electra varianetene finner du her.
Står mye bra på denne nettsiden.
Artikkel.
Info om de ulike electra varianetene finner du her.
Postet 26.02.12 kl 13:56
Skjellsand og lek
en er helt fin skjellsand kjøpte den på felleskjøpet i går en sek på 25 kg akvariumet står på ett bord som får lys inn på siden også tenkte jeg at det kune stimulere til lek?=)
Postet 26.02.12 kl 15:36