- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Pseudotropheus elongatus
Pseudotropheus elongatus
hei åsen er leks mønstret på hann og hunn? har temp på 30 for og stimulere tørketid åsen blir hann i leks fare striper og særlig hunn i stripene di mørkner og så jager den enne hunn di andre og hann gjør ikke så mye men han har begynnt og jage hunnene det er ung fisk 1 hann og 3 hunner også når di går inn i hula si så blir mørkere i fargen og stripene blir mer synelig hann er vell 5cm og hunn 4 cm og hann har beggynt og farge ut men når vill han farge helt ut? han er mer agressiv nå en det han hvar på temp 28 og 29 har hatt vannbytte en ingen lek=/ hva skla jeg gjøre for at hann skal leke?
Postet 07.03.12 kl 22:19
Disse er jo munnrugere og har dermed ingen behov for hule når det kommer til lek/formering. Har hatt disse selv, og gjorde ingenting for og få de i lek, men hadde stadig tyggende hunner uansett
Hyppige vannbytter er jo da ikke likevel bortkastet på de.
Tror om du ikke har fått lek på de, så er det nok rett og slett fordi fiskene dine er for unge enda.
Hyppige vannbytter er jo da ikke likevel bortkastet på de.
Tror om du ikke har fått lek på de, så er det nok rett og slett fordi fiskene dine er for unge enda.
Postet 08.03.12 kl 03:48
Pseudotropheus elongatus
så at hun rista mot den andre hunn også rastede av sted etter hunn og den som er hann gjør ikke noe han jager litt men ellers så står han og ikke gjør noe=/ har att vell 6 vannbytter på di og har hatt oppi sånd pulver også skla jeg vekk på til søndag og blir borte til torsdag kan di kare seg uten mat da? og + mat di spiser ikke i det hele tat=/ hva er det som gjør at ikke di spiser? men leser at hann er støre en hunn di jeg kjøpte di av sa "hann er den store og hunn di små" men han sa og at han kunne se det på finne dis at det hvar hann og hunn men hvorfor driver den andre hunn og rister da? hvorfor driver hunnene og jager hvarndre? har temp på 30c og di ble emr livligre på den en 28 c er ikke det litt rar da? hann er vell 5 cm og hunn 3 cm så når begynner hann og utfarge? ognår utfarger han helt ut? kan di væe oppi i ett 54 L. skal kjøpe meg Ophthalmotilapia ventralis kan di være oppe i 54 l? en hann og en hunn? åsen leker di her? åsen blir fargen til hann? kunne du gi fakta om di som di lever i Tanganikasjøen?=) så hade jeg blitt glad glad for alle svar
Postet 08.03.12 kl 07:32
Hjelp.. Du kommer jo med masse spørsmål uten og trekke pusten omentrent. :p
Foreslår du tar deg tid til og lese i forumet som omhandler disse først og fremst, og etter det kanskje komme med spørsmål om det er noe du lurer på fortsatt.
Men for og svare på etpar av spørsmålene dine, så rister gjerne fisker til hverandre når de er i lek. At fisk ikke spiser kan være fordi de "tygger", alså har egg eller yngel i munnen allerede.
Og tilslutt, nei de kan ikke gå i en 54 liter, de skal ha minimum 300 liter og boltre seg på disse fiskene. Ophthalmotilapia ventralis skal ha minimum 250 liter, så om du skal fortsette med disse anbefaler jeg sterkt at du skaffer deg større akvarium.
Her er forumet.
Lykke til.
Foreslår du tar deg tid til og lese i forumet som omhandler disse først og fremst, og etter det kanskje komme med spørsmål om det er noe du lurer på fortsatt.
Men for og svare på etpar av spørsmålene dine, så rister gjerne fisker til hverandre når de er i lek. At fisk ikke spiser kan være fordi de "tygger", alså har egg eller yngel i munnen allerede.
Og tilslutt, nei de kan ikke gå i en 54 liter, de skal ha minimum 300 liter og boltre seg på disse fiskene. Ophthalmotilapia ventralis skal ha minimum 250 liter, så om du skal fortsette med disse anbefaler jeg sterkt at du skaffer deg større akvarium.
Her er forumet.
Lykke til.
Postet 08.03.12 kl 15:39
Endret: 08.03.12 kl 15:40
1hei åsen er leks mønstret på hann og hunn?
2 har temp på 30 for og stimulere tørketid åsen blir hann i leks fare striper og særlig hunn i stripene di mørkner
3 jager den enne hunn di andre og hann gjør ikke så mye men han har begynnt og jage hunnene er det lek?
4 det er ung fisk 1 hann og 3 hunner også når di går inn i steinhula eller bak pupa si så blir mørkere i fargen og stripene blir mer synelig hann er vell 5cm og hunn 4 cm
5 og hann har begynt og farge ut men når vill han farge helt ut?
6 han er mer agressiv nå en det han hvar på temp 28 og 29 temp
7vær gang di får iskalt vannbytte så får di sjokk way?
8 ser fargen blir mørkelilla hva er det for en farge på di?
9kan du si åsen leks mønstre er på hunn og hann alså striper er på di?
10 åsen ser du ser du foskjell humøre dis er i forskjellige farger striper osv noen bilder av lekmoden hunn og lek moden han osv
2 har temp på 30 for og stimulere tørketid åsen blir hann i leks fare striper og særlig hunn i stripene di mørkner
3 jager den enne hunn di andre og hann gjør ikke så mye men han har begynnt og jage hunnene er det lek?
4 det er ung fisk 1 hann og 3 hunner også når di går inn i steinhula eller bak pupa si så blir mørkere i fargen og stripene blir mer synelig hann er vell 5cm og hunn 4 cm
5 og hann har begynt og farge ut men når vill han farge helt ut?
6 han er mer agressiv nå en det han hvar på temp 28 og 29 temp
7vær gang di får iskalt vannbytte så får di sjokk way?
8 ser fargen blir mørkelilla hva er det for en farge på di?
9kan du si åsen leks mønstre er på hunn og hann alså striper er på di?
10 åsen ser du ser du foskjell humøre dis er i forskjellige farger striper osv noen bilder av lekmoden hunn og lek moden han osv
Postet 08.03.12 kl 16:13
Capreolus capreolushar temp på 30 for og stimulere tørketid
30 grader er for mye for malawi-ciklider. De risikerer å stryke med hvis tempen stiger en grad eller to, har jeg lest flere steder. (Derfor tåler de ikke varmekur heller).
28 grader er regnet som maksimum, så ca 26 grader er passelig. Det vil antagelig få de lettere i lek også.
Det er bare å være tålmodig. Fiskene leker når de er moden for det.
Det at de blir stripete eller skifter litt farge av og til har med kropsspråk og humør å gjøre.
Det kan godt gå over et år før hanner er helt utfarget, men blir de underkuet så kan de være ganske bleke for å slippe bråk.
Postet 08.03.12 kl 16:21
Pseudotropheus elongatus
1så at hunn rista mot den andre hunn også rastede av sted etter hunn hvorfor gjør hunn det?
2hann gjør ikke noe han jager litt men ellers så står han og ikke gjør noe=/
3 har att vell 6 vannbytter på di og har hatt oppi sånd pulver også skla jeg vekk på til søndag og blir borte til torsdag kan di kare seg uten mat da?
4 mat di får vill di ikke i det hele tat=/ hva er det som gjør at ikke di spiser? det er Ungfisk ikke voksene hvor gammle er di når di er kjønnsmodene?
5 men leser at hann er støre en hunn di jeg kjøpte di av sa "hann er den store og hunn di små" men han sa og at han kunne se det på finne dis at det hvar hann og hunn
6 men hvorfor driver hunnene og vibrerer mot hvarandre da?
7 hvorfor driver hunnene og jager hvarndre?
8 har temp på 30 temp og di ble mer livligre på den en 28 c er ikke det litt rar da?
9 hann er vell 5 cm og hunn 3 cm så når begynner hann og utfarge? og når utfarger han helt ut?
10 skal kjøpe meg Ophthalmotilapia ventralis en hann og en hunn
11 åsen leker di her?
12 åsen blir fargen til hann?
kunne du gi fakta om åsen di lever i Tanganikasjøen?=)
2hann gjør ikke noe han jager litt men ellers så står han og ikke gjør noe=/
3 har att vell 6 vannbytter på di og har hatt oppi sånd pulver også skla jeg vekk på til søndag og blir borte til torsdag kan di kare seg uten mat da?
4 mat di får vill di ikke i det hele tat=/ hva er det som gjør at ikke di spiser? det er Ungfisk ikke voksene hvor gammle er di når di er kjønnsmodene?
5 men leser at hann er støre en hunn di jeg kjøpte di av sa "hann er den store og hunn di små" men han sa og at han kunne se det på finne dis at det hvar hann og hunn
6 men hvorfor driver hunnene og vibrerer mot hvarandre da?
7 hvorfor driver hunnene og jager hvarndre?
8 har temp på 30 temp og di ble mer livligre på den en 28 c er ikke det litt rar da?
9 hann er vell 5 cm og hunn 3 cm så når begynner hann og utfarge? og når utfarger han helt ut?
10 skal kjøpe meg Ophthalmotilapia ventralis en hann og en hunn
11 åsen leker di her?
12 åsen blir fargen til hann?
kunne du gi fakta om åsen di lever i Tanganikasjøen?=)
Postet 08.03.12 kl 16:23
Kropsspråk og humør
1hei kan dere gi litt mere av hva åsen di er i kropsspråk og humør det er det jeg vill fram til det har jeg prøvd gang på gang og si
2åsen er leks farge åsen vill stripen være da
3 åsen hunn vill være og hann ja prøv og forstå det jeg skriver da=)? okie?
4 må jeg skrive sånd mellomrom vær gang? så dere skjønner det?
5 ph er 8.5 det står i Akvariets LEXIKON at di odl på 26-27 c i vannet
6 hvorfor er ikke hann mer aggressiv en bare litt?
7 har den i sola nå men det er sånd iddel som gjør att det ikke kommer alger så det går bra=) di får ettermidagsola
8 vill di leke når sola er der siden den er god og varm og vill di bli mere lekevillig siden det er jo sånd det er i malawisjøen?=)
skla vekk på søndag kan di klare seg uten mat da til torsdag?
2åsen er leks farge åsen vill stripen være da
3 åsen hunn vill være og hann ja prøv og forstå det jeg skriver da=)? okie?
4 må jeg skrive sånd mellomrom vær gang? så dere skjønner det?
5 ph er 8.5 det står i Akvariets LEXIKON at di odl på 26-27 c i vannet
6 hvorfor er ikke hann mer aggressiv en bare litt?
7 har den i sola nå men det er sånd iddel som gjør att det ikke kommer alger så det går bra=) di får ettermidagsola
8 vill di leke når sola er der siden den er god og varm og vill di bli mere lekevillig siden det er jo sånd det er i malawisjøen?=)
skla vekk på søndag kan di klare seg uten mat da til torsdag?
Postet 08.03.12 kl 16:28
Endret: 08.03.12 kl 16:45
Capreolus capreolus1hei kan dere gi litt mere av hva åsen di er i kropsspråk og humør det er det jeg vill fram til det har jeg prøvd gang på gang og si 2åsen er leks farge åsen vill stripen være da 3 åsen hunn vill være og hann ja prøv og forstå det jeg skriver da=)? okie? 4 må jeg skrive sånd mellomrom vær gang? så dere skjønner det? 5 ph er 8.5 det står i Akvariets LEXIKON at di odl på 26-27 c i vannet 6 hvorfor er ikke hann mer aggressiv en bare litt? 7 har den i sola nå men det er sånd iddel som gjør att det ikke kommer alger så det går bra=) di får ettermidagsola 8 vill di leke når sola er der siden den er god og varm og vill di bli mere lekevillig siden det er jo sånd det er i malawisjøen?=) skla vekk på søndag kan di klare seg uten mat da til torsdag?
1: Jeg har aldri hatt Pseudotropheus elongatus selv, men kan litt om malawi-ciklider generelt. Elongatus tilhører mbunas-gruppen. hanner danner et revir som han forsvarer mot andre hanne. Samtidig vil ha lokke til seg hunner i håp om at de er leksmoden. Hunner som er interessert kan bli med hannen og sjekke leksgropen noen ganger for å se om alt er godkjent. Gjerne over noen dager før hun legger egg.
Hvis hun ikke er leksmoden så kan hannen jage henne rundt i akvariet fordi hun ikke klarer å komme seg vekk.
Hanner får gjerne ekstra flotte farger når det er ei hunne som viser sin interesse i nærheten, men "skrur av" igjen etterpå.
I tillegg har fiskene en streng rangordning. Det er en av grunnene til at også hunnene jager hverandre (som du spør om et annet sted).
2: Vet ikke. Det spørs hvilken lokasjon av Pseudotropheus elongatus du har også. De finnes i mange varianter ut ifra hvor de lever i Malawisjøen (Ruarwe, Mpanga osv).
3: Prøver å forstå, men vi vet ikke alt heller
Hanner blir vanligvis 13 cm, hunner noen cm kortere. Hunner er mer brune. Du finner masse bilder av dem på nettet.
4: Det hjalp. Lettere å svare på en ting om gangen også.
5: PH 8,5 og 26 - 27 grader er helt fint.
6: Han er bare ungfisk enda. For tidlig med lek når han er bare 5 cm. Som sagt så må du bare vente og være tålmodig. Både hann og hunn bør være noen cm lengre før de vil leke (men de kan godt øve seg).
7: Jeg er litt skeptisk til det du skriver der: At du bruker algemiddel fordi karet står i sola. Prøv heller å dekke til mot sola, kanskje med en fin bakgrunn i stedet? Mbunas liker forresten å gnage på grønne alger.
8: Jeg tror ikke at sola har så mye å si. Det er viktigere med rent vann, riktige vannverdier, stort nok akvarium osv.
De klarer fint å være noen dager uten mat.
Du spør også om hvorfor de ikke vil ha maten du gir dem. Ikke lett å svare på det med så lite info. Hva gir du dem, og hvor ofte?
Var noe av dette til hjelp?
Mvh Kristin
Postet 08.03.12 kl 18:17
Endret: 08.03.12 kl 18:21
Pseudotropheus elongatus mpanga
tusen takk kristin det hjalp VELDIG MYE=)
pseudotropheus Elongatus mpanga er arten min men ser at den ene "hunn" ser ut til og være han fordi han graver i sanda og vibrerer mot hunnene min og den han på 15 farger ikke ut=/ er det en ung han? men vist di er for unge hvorfor lager han rede til di da? den hann som er hunn?
pseudotropheus Elongatus mpanga er arten min men ser at den ene "hunn" ser ut til og være han fordi han graver i sanda og vibrerer mot hunnene min og den han på 15 farger ikke ut=/ er det en ung han? men vist di er for unge hvorfor lager han rede til di da? den hann som er hunn?
Postet 08.03.12 kl 18:23
Bra
Jeg forstår ikke helt: Har du en på 15 cm som graver grop og som ikke har farger?
Uansett: Det er ikke uvanlig at en hann ser ut som hunne. Jeg har opplevd det flere ganger. Hanner som gjør dette "kamuflerer" seg som hun for ikke å bli banket opp av sjefs-hannen.
Capreolus capreolusog den han på 15 farger ikke ut=/ er det en ung han? men vist di er for unge hvorfor lager han rede til di da? den hann som er hunn?
Jeg forstår ikke helt: Har du en på 15 cm som graver grop og som ikke har farger?
Uansett: Det er ikke uvanlig at en hann ser ut som hunne. Jeg har opplevd det flere ganger. Hanner som gjør dette "kamuflerer" seg som hun for ikke å bli banket opp av sjefs-hannen.
Postet 08.03.12 kl 18:31
Endret: 08.03.12 kl 18:35
Postet 08.03.12 kl 18:34
Pseudotropheus elongatus mpanga
det er ble litt rort men di er hunn 4cm -hann 5 cm det er riktig.
1 den hann på 5 har begynnt og farge ut sa di jeg kjøpte han av og den andre hunn.
2som er mest lik hannen for og si det sånd får kraftigre farge når hunn er der.
3 han graver og vibrerer er det hann da? og jager di 2 hunnene og passer på hula si
4 mest den andre hanne som er hann gør ikke noe=/ ikke jager hunner ikke noe annet en av og til og vibrere han.=)
men mest den hunn hannen=P
5 han har den bleke fargen sin men av ogtil kommer han fram med vakre farger men ikke så ofte=/
6 hvorfor er den hann unne så slem=( vill se den som er hann blir hann=P
1 den hann på 5 har begynnt og farge ut sa di jeg kjøpte han av og den andre hunn.
2som er mest lik hannen for og si det sånd får kraftigre farge når hunn er der.
3 han graver og vibrerer er det hann da? og jager di 2 hunnene og passer på hula si
4 mest den andre hanne som er hann gør ikke noe=/ ikke jager hunner ikke noe annet en av og til og vibrere han.=)
men mest den hunn hannen=P
5 han har den bleke fargen sin men av ogtil kommer han fram med vakre farger men ikke så ofte=/
6 hvorfor er den hann unne så slem=( vill se den som er hann blir hann=P
Postet 08.03.12 kl 18:46
3: Det er typisk for hanner ja. Hunner graver også, men det er for å lete etter mat (forskjellige steder).
Jeg vet ikke hva jeg skal svare på resten. Foreslår at du bare koser deg med å studere fiskene dine, og blir kjent med deres væremåte. Malawi-ciklider er fasinerende fisk og har mye på gang hele tiden. Intriger, jaging, grensesetting, maktkamp, osv.
Jeg har hatt dem siden 2007 og har lært noe nytt hver dag. Både ved å observere fiskene mine, og ved å lese diverse info på nettet (se f.eks "Lenker" her på AF).
Youtube-filmer av lek finner du også.
Lykke til
Jeg vet ikke hva jeg skal svare på resten. Foreslår at du bare koser deg med å studere fiskene dine, og blir kjent med deres væremåte. Malawi-ciklider er fasinerende fisk og har mye på gang hele tiden. Intriger, jaging, grensesetting, maktkamp, osv.
Jeg har hatt dem siden 2007 og har lært noe nytt hver dag. Både ved å observere fiskene mine, og ved å lese diverse info på nettet (se f.eks "Lenker" her på AF).
Youtube-filmer av lek finner du også.
Lykke til
Postet 08.03.12 kl 19:25
Shiramor
shiramor så du har skriv ett sted at 27 grader er ikke for mye for malawi-ciklider. Det er over 30 grader de ikke tåler og over det er greit
men da kan man jo ha 30 grader da! 31 går ikke elelr 34 så dum er jeg ikke men 30 går bra her i mitt kar da jager hann di mere=)
men skla sette ned til 24 når jeg drar på søndag=)
men di kan klare seg fra søndag til torsdag uten mat da?
di dør jo ikke på den studen vell?
eller skla jeg sette den ned på 21 grader eller 19 når jeg drar?
men da kan man jo ha 30 grader da! 31 går ikke elelr 34 så dum er jeg ikke men 30 går bra her i mitt kar da jager hann di mere=)
men skla sette ned til 24 når jeg drar på søndag=)
men di kan klare seg fra søndag til torsdag uten mat da?
di dør jo ikke på den studen vell?
eller skla jeg sette den ned på 21 grader eller 19 når jeg drar?
Postet 09.03.12 kl 01:27
Pseudotropheus elongatus mpanga hunn
1 kann hunnen vibrerer mot andre hunner og hann?
2 vi det si til hann att ho er klar for lek?
fordi hunnen mine gjør det mot hann og di andre female
3 fargen er nå blass og når hunner der han har revir så blir halen hans sånd gul di skla bli og fargen ganske sterk kraftig.
4 hans halefinne. legges på siden sånd som o ha skla vibrerer=) men gjør det ikke da=/ temp er nå på 28
og di er 3 og 4 cm og den ene hunn hade egg i munn er ikke det litt tilig for hunn da?
når kan hunn få unger eller hann farge ut?
2 vi det si til hann att ho er klar for lek?
fordi hunnen mine gjør det mot hann og di andre female
3 fargen er nå blass og når hunner der han har revir så blir halen hans sånd gul di skla bli og fargen ganske sterk kraftig.
4 hans halefinne. legges på siden sånd som o ha skla vibrerer=) men gjør det ikke da=/ temp er nå på 28
og di er 3 og 4 cm og den ene hunn hade egg i munn er ikke det litt tilig for hunn da?
når kan hunn få unger eller hann farge ut?
Postet 09.03.12 kl 17:31
Capreolus capreolusshiramor så du har skriv ett sted at 27 grader er ikke for mye for malawi-ciklider. Det er over 30 grader de ikke tåler og over det er greit men da kan man jo ha 30 grader da! 31 går ikke elelr 34 så dum er jeg ikke men 30 går bra her i mitt kar da jager hann di mere=) men skla sette ned til 24 når jeg drar på søndag=) men di kan klare seg fra søndag til torsdag uten mat da? eller skla jeg sette den ned på 21 grader eller 19 når jeg drar?
Fiskene skal tåle å gå uten mat fra søndag til torsdag. Hunner går tre uker uten mat når de "tygger", så dette er naturlig for dem. Mine går uten mat en uke eller to når jeg er på ferie. Det er også en fordel siden jeg ikke får tatt delvannsbytte mens jeg er borte. Mindre forurensing, altså.
En av grunnene til at 30 grader kan være for høy temperatur er at det kan bli lite oksygen i vannet. I tillegg så har du lite å gå på hvis det blir noe feil med det tekniske eller lignende.
Hvis du så setter ned til 19 / 21 grader når du drar så blir jo det en stor overgang for dem. Ikke bra det heller.
Jeg vil foreslå at du holder ca 26/27 grader hele tiden, og lar andre forhold bestemme om de vil leke eller ikke. Jeg synes det er best å prøve å etterligne sånn som det er i naturen, der de kommer fra, så vil fiskene belønne deg med lek og farger etter hvert. Det er også med på å holde immunforsvaret oppe så de lever lenge og trives.
Postet 09.03.12 kl 23:46
Endret: 09.03.12 kl 23:48