- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Prøver en tanganyikatråd for å se om det er noe aktivitet?
Prøver en tanganyikatråd for å se om det er noe aktivitet?
som overskriften sier så prøver jeg en ny tråd for å se om det er noe fart i tanganyika miljøet i norge.
selv er jeg fersk akvarist. har akkurat fått i hus 12 cyphotilapia frontosa burundi som jeg er veldig glad i. fantastisk spennende å være i gang med disse flotte fiskene. legger ved noen bilder =)
selv er jeg fersk akvarist. har akkurat fått i hus 12 cyphotilapia frontosa burundi som jeg er veldig glad i. fantastisk spennende å være i gang med disse flotte fiskene. legger ved noen bilder =)
Postet 29.04.12 kl 00:56
Endret: 29.04.12 kl 00:57
Postet 29.04.12 kl 12:55
Postet 29.04.12 kl 13:50
Postet 30.04.12 kl 15:22
Endret: 30.04.12 kl 15:26
Postet 30.04.12 kl 16:17
AreHva har du nå da? Flotte fisker ja. Uten tvil. Hva foret du dine med?
Pr.dags dato har jeg kun ett kar igjen med fisk i, da jeg har hatt ett uhell her med strømbrudd mens jeg var på ferie i januar(Dyreste ferien jeg har hatt..).
I det karet går det nå 8stk VF Xenotilapia Singularis "Utinta" som er hovedfisken, VF+F1 Paracyprichromis Nigripinnis, F1 Tanganicodus Irsacae "Mabillibilli" og Telmatochromis Vitattus "Shell".
Har hatt mange forskjellige sandlekere de siste to årene, og kommer nok til å fortsette med det en stund framover!
Foret mine Frontosa med "allt" egentlig, reker var favoritten sammen med annen fisk, men dette bør ikke gis for ofte da det er ganske tung og fet mat, i tillegg griser dette mye.
Nå når de er så små så fungerer rekemix med en stor andel reker bra, mysis, krill og artemia er også suverent(krepse dyr generelt).
Mvh
Postet 30.04.12 kl 23:41
Æsj da. Kjedelig med masse død når man er på ferie. Håper jeg slipper det. Du må komme med litt bilder da. Det er jo aldri feil.
Jeg fora med blåskjell innmat i dag. Og det var virkelig en slager. Men sliter med å finne no granulat de vil ha. Har du noe å anbefale der? Kjøpte noe i stad som skulle være bra men de sank jo ikke engang. Fiska de opp med en gang.
Antar mesteparten av det du skreiv opp er frossen for? Får kjøpe meg en kjølebag tror jeg og hamstre litt. Har 1.5 times kjøring til nærmeste dyrebutikk.
Har lagt ut en del bilder i tråden min hvis det er av interesse. Feel free til å ta en titt og Evt komme med tips og triks
Jeg fora med blåskjell innmat i dag. Og det var virkelig en slager. Men sliter med å finne no granulat de vil ha. Har du noe å anbefale der? Kjøpte noe i stad som skulle være bra men de sank jo ikke engang. Fiska de opp med en gang.
Antar mesteparten av det du skreiv opp er frossen for? Får kjøpe meg en kjølebag tror jeg og hamstre litt. Har 1.5 times kjøring til nærmeste dyrebutikk.
Har lagt ut en del bilder i tråden min hvis det er av interesse. Feel free til å ta en titt og Evt komme med tips og triks
Postet 01.05.12 kl 00:10
Postet 01.05.12 kl 08:32
Postet 01.05.12 kl 08:51
Postet 01.05.12 kl 17:22
Kommer Tanganyika i hus her om et par uker også..
Følgende fisk er på innkjøpslista:
4 - 6 stk Neolamprologus brevis
1-3) neolamprologus Leleupi
lophiobagrus cyclurus
4 - 6 stk neolamprologus multifasciatus
lamprologus meleagris
4 - 6 stk telmatochromis temporalis
Enatiopus Kilesa
Cyprichromis leptosoma
pluss/minus..
Følgende fisk er på innkjøpslista:
4 - 6 stk Neolamprologus brevis
1-3) neolamprologus Leleupi
lophiobagrus cyclurus
4 - 6 stk neolamprologus multifasciatus
lamprologus meleagris
4 - 6 stk telmatochromis temporalis
Enatiopus Kilesa
Cyprichromis leptosoma
pluss/minus..
Postet 01.05.12 kl 18:21
Endret: 01.05.12 kl 18:22
Postet 01.05.12 kl 20:07
Gir NLS pellets til mine Zaire Blue . Kanonfor som synker godt og som fiskene liker.
De største (20 - 35 cm lange) får 5 mm pellets - 2 mm til mindre fisk.
Forer ellers med reker, rekemiks og biter av diverse fisk.
Blåskjell synes jeg grumset til mye i vannet.
Det er en lang tråd om Frontosa på Ciklid.se som diskuterer masse interesante spørsmål.
De største (20 - 35 cm lange) får 5 mm pellets - 2 mm til mindre fisk.
Forer ellers med reker, rekemiks og biter av diverse fisk.
Blåskjell synes jeg grumset til mye i vannet.
Det er en lang tråd om Frontosa på Ciklid.se som diskuterer masse interesante spørsmål.
Postet 03.05.12 kl 15:48
Postet 03.05.12 kl 16:19
Postet 03.05.12 kl 16:40
Postet 04.05.12 kl 08:18
Postet 04.05.12 kl 08:27
Postet 04.05.12 kl 08:36
Rekemix griser fryktelig hvis man ikke får det til å binde seg godt. Har begynt å bruke Agar Agar (en alge) som bindemiddel (er ikke animalsk), dette løses opp og varmes opp til det koker - 25 g i 1 liter vann til ca 1,5 kg mix. Dette røres inn i mixen slik at alt blandes. Ved avkjøling blir det som gele - når det tines kan det skjæres i biter som holder konsistenesen - også når det fores i karet. Fiskene spiser hele biten - selvfølgelig blir det litt smuler som kommer ut ved spising, men bare en brøkdel av det det var før. Hvis "deigen" blir for kald ved tilsetting binder det ikke - det samme hvis bindemidlet ikke inneholder nok veske til å blande seg med all rekemix.
Vet ike hvem som selger NLS i Norge. Kent i Nol i Sverige har jeg kjøpt hos.
Jeg bor langt fra akvariebutikk, så jeg bestiller på nettet. Bestillte 2 bøtter (2,3 kg hver) fra England og fikk det levert på døren - kjempe enkelt og ikke dyrt.
Legger ved et par bilder - har ryddet litt i karet etter dette og tatt ut Malawiene - de spiste all maten før Frontosaene og plaget de med å nappe finner, jage ol (særlig i lek). Får ikke lastet opp - sjekker det.
Vet ike hvem som selger NLS i Norge. Kent i Nol i Sverige har jeg kjøpt hos.
Jeg bor langt fra akvariebutikk, så jeg bestiller på nettet. Bestillte 2 bøtter (2,3 kg hver) fra England og fikk det levert på døren - kjempe enkelt og ikke dyrt.
Legger ved et par bilder - har ryddet litt i karet etter dette og tatt ut Malawiene - de spiste all maten før Frontosaene og plaget de med å nappe finner, jage ol (særlig i lek). Får ikke lastet opp - sjekker det.
Postet 04.05.12 kl 10:42
Postet 04.05.12 kl 11:01