- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tanganyika-spørsmål
Tanganyika-spørsmål
Hei!
Jeg har nettopp kjøpt en 125 liter Juwel Rio som jeg i utgangspunktet tenkte å ha corydoras i. Før jeg bestemmer meg helt for sør-amerikanere, vurderer jeg Tanganyika, som jeg aldri har hatt før.
Karet blir stående i stua ganske nær sitteplassen min og jeg har ikke lyst til å ha så mange "remedier" i karet utenom den originale pumpa (yter 600 l/t). Minst mulig forstyrrende elementer.
Derfor spør jeg: Anbefales det ekstra gjennomstrømning ved hjelp av powerhead til tanganyika-fisk? Jeg vil jo gjøre det ordentlig, hvis jeg skal anskaffe disse.
Hvor får man tak i sneglehus rimelig? Solgte dessverre masse flotte sneglehus for en tid siden på auksjon, de gikk for en slikk og ingenting. Dumt å selge unna... en vet jo aldri hva man får brukt for senere...
Håper på hyggelige svar!
Jeg har nettopp kjøpt en 125 liter Juwel Rio som jeg i utgangspunktet tenkte å ha corydoras i. Før jeg bestemmer meg helt for sør-amerikanere, vurderer jeg Tanganyika, som jeg aldri har hatt før.
Karet blir stående i stua ganske nær sitteplassen min og jeg har ikke lyst til å ha så mange "remedier" i karet utenom den originale pumpa (yter 600 l/t). Minst mulig forstyrrende elementer.
Derfor spør jeg: Anbefales det ekstra gjennomstrømning ved hjelp av powerhead til tanganyika-fisk? Jeg vil jo gjøre det ordentlig, hvis jeg skal anskaffe disse.
Hvor får man tak i sneglehus rimelig? Solgte dessverre masse flotte sneglehus for en tid siden på auksjon, de gikk for en slikk og ingenting. Dumt å selge unna... en vet jo aldri hva man får brukt for senere...
Håper på hyggelige svar!
Postet 28.07.12 kl 20:52
Endret: 28.07.12 kl 20:55
Det er fullt mulig å ha tanganyika i dette karret. Jeg ville kanskje investert i ei utvendig pumpe. Men det er jo avhengig av type fisk og antall fisk også.
Sneglehusene du tenker på heter Neothauma og vinberg. De er ikke nødvendige med mindre du skal ha sneglehuslekere eller vil ha de til dekorasjon.
Har du sett deg ut noen arter du liker?
Sneglehusene du tenker på heter Neothauma og vinberg. De er ikke nødvendige med mindre du skal ha sneglehuslekere eller vil ha de til dekorasjon.
Har du sett deg ut noen arter du liker?
Postet 28.07.12 kl 21:34
TootsieSolgte dessverre masse flotte sneglehus
Velkommen tilbake til akvarieverden, det er en stund siden sist.
Jo helt riktig, du solgte noen prakt-sneglehus på klubbauksjonen her oppe i Dalen.
Flott at du starter opp igjenn, og når "produksjonen din når gamle høyder", kjøper jeg gjerne noen.
- Tore -
Postet 28.07.12 kl 22:38
AreHar du sett deg ut noen arter du liker?
Takk for svar. Det er mye som er fint. Det er flere Neolamprologus-arter jeg tenker på. N. Brevis, N. Crassus, N. Pulcher, N. Caudopunctatus og N. Multifasciatus er de jeg har notert. Et par av disse leker i huler, har jeg skjønt. Jeg har ikke tenkt å "overbefolke" karet, her blir det nøye utvelgelse, i tilfelle.
Har som sagt ikke bestemt meg for hva jeg ender opp med, om det blir afrikanere eller sør-amerikanere. Det er enklest for meg å velge det siste, de er jeg kjent med både når det gjelder innredning av karet og vannkvaliteten.
Utvendige pumper har jeg aldri likt, så det kommer jeg ikke til å kjøpe. Jeg velger fisk etter det jeg allerede har. Det er derfor jeg lurer på om jeg må ha mer sirkulasjon for Tanganyika-fisk.
Jeg tenker og tenker før jeg gjør noe som helst... det er meg i et nøtteskall
Postet 29.07.12 kl 09:57
Mountain[QUOTE=Tootsie] Solgte dessverre masse flotte sneglehus
Velkommen tilbake til akvarieverden, det er en stund siden sist.
Jo helt riktig, du solgte noen prakt-sneglehus på klubbauksjonen her oppe i Dalen.
Flott at du starter opp igjenn, og når "produksjonen din når gamle høyder", kjøper jeg gjerne noen.
- Tore -
Hei Tore!
Takk for sist! Ja, det er lenge siden jeg har vært på nett i denne sammenhengen. Men jeg har hatt et par småkar i drift hele tiden likevel, uten det helt store innholdet.
Sneglene jeg solgte i Dalen var vel med innhold...? Husker ikke nå hva det var for slag, men det var vel Janne som kjøpte dem? Jeg solgte mange store, fine tomme sneglehus på en auksjon her i Porsgrunn i våres. De hadde jo kommet til nytte nå, hvis jeg ender opp med Tanganyika
Spørs om jeg tør å gå for noe nytt. Pinglete jeg, vet du. Går som regel for det tryggeste!
Postet 29.07.12 kl 10:04
Endret: 29.07.12 kl 10:05
TootsieSneglene jeg solgte i Dalen var vel med innhold...? :-)
Jo da, husa var fulle av "innhold", rene prakteksemplar!
Jeg husker dette veldig godt. Klubben her oppe var jo nystarta, og der fikk vi besøk av "hele eliten" fra Grenland. Dere holdt foredrag, ga oss masse gode tips, samt hadde med fine objekter til klubbauksjonen, som fikk oss amatører til å gape i åndeløs beundring.
Akk ja, det var tider det! Nå ligger klubben passiv. Men vi er jo stadig nedover for å hente ny inspirasjon. Og jammen får vi fra tid til annen besøk av "akvarielegender" nedenfra. Og dere må jo bare komme, stor stas når vi får besøk her "oppe i fjellene".
- Tore -
Postet 29.07.12 kl 20:42
Postet 05.08.12 kl 10:27