Malawi 450 liter.

Holder på å planlegger kjøpene av malawi til min 450 liter.
Hvor mange Mbunas kan man ha i en 450 liter?
Filtreringen er AM Top 3338 og en innvendig fluval 4 pluss (som etterhvert skal byttes ut med en fx5)
Høres 6 arter med 4-5 av hver bra ut? eller blir det for mye/lite?
Det spørs helt hva du vil legge vekt på....
I mitt 429 liters Malawiakvarium går det nå rundt 27 fisker. Det er 6 arter; Golden, Ps. "polit", M. cyanerhabdos "Maingano", Rød Zebra, Ps. zebra "hara", og Ps. Saulosi.

Jeg har en del stein og skjulesteder i akvariet, og tettheten av fisk og sammensetningen av individer er slik at det er sånn "noenlunde fredelig". I forhold til anbefalinger om at hvert individ skal ha eget skjulested, så er det altfor mange fisk til det. Når det gjelder den andre varianten, nemlig å holde så mange fisker at det blir "overbefolkning", så har jeg kanskje litt for mange arter til at det blir optimalt for hver enkelt art. Likevel ser det ut til at denne sammensetningen fungerer greit hos meg.

Dersom du har god filtrering er det vel ikke noe problem å holde 30 fisker i akvariet for vannkvaliteten sin del. Da forutsetter jeg at du bytter vann ukentlig, en fjerdedel eller tredjedel.

Da blir kanskje spørsmålet om hvilke fisker du tenker å holde. Har du forholdsvis fredelige arter så går det an å holde disse med færre hunner pr hann, enn om du har aggressive arter. Jeg har 6 "polit", som holder hverandre i sjakk. Jeg vil tro at det er et minimum antall individer av denne arten. Til gjengjeld holder de tre hannene hverandre under oppsikt i slik grad, at det ser ut som om det er greit å være polit-hunn. Så har jeg 4 Golden, og disse ser ut til å ha det ganske fredelig.

Dersom du tenker at det viktigste med oppsettet er å sørge for at aggresjonen ikke tar helt av, så anbefaler jeg at du undersøker litt mer om hvilke arter du kan tenke deg, og begynne der. Malawier kan godt finne på å drepe hverandre, om forholdene ligger til rette for det... Og det vil man jo unngå. Oftest er aggresjonen intraspesifikk, dvs. individer av samme art er aggressive mot hverandre. Oftest er det hanner som kjekler, men det er veldig ofte en god del kjekling mellom hunner også. Dette er et forhold som vil tilsi at du kanskje burde vurdere å ha 4 eller 5 arter?

Noen mener at rent estetisk ser det bedre ut med færre arter, men flere individer av samme art. Da kan man oppleve mer interessant atferd.

Jeg har lyst å nevne at om man faller for fristelsen i å ha for mange fisker, så kan det virke litt "rotete". Med det mener jeg at om man ser på fiskene sine, så blir det vanskelig å holde oppmerksomheten rundt en og en fisk, fordi det hele tiden svømmer andre i veien.

Uansett hvilket oppsett du velger, så er vel rådene at du bør bestemme deg for om du vil ha et mbunas-oppsett, et Aulonocara-oppsett, eller et frittsvømmer-oppsett. Dette pga temperament og krav til føde.

Her har du mange muligheter. Husk at når det gjelder Malawiciklider så er de hardføre. De dør ikke så lett, forutsatt at du gir de riktig mat, og holder vannkvaliteten god. "Ulempen" med det, er at du sjelden vil få anledningen til å bytte ut fiskene etterhvert som de dør. Så du vil nok i stor grad komme til å beholde de artene som du starter med. Hvis du da liker å forandre på artssammensetningen osv.

Jeg ville nok startet med et par arter, og latt det gå en stund til jeg kjøpte flere. Og det er strengt anbefalt at når du kjøper nye fisker, så kjøper du grupper av fisker, gjerne av samme art. Ellers kan nyinnførte fisk bli kraftig mobbet om de er få.

Takker for ett godt fyldig svar.
Er litt i tenkeboksen når det kommer til sorter.
Har veldig lyst på PS Demasoni 10stk , 5 Flavus og 5 Golden eller Rød Zebra (Rød).
ELLER om jeg skal gå for 5-6 forskjellige arter med 4-5 av hver.

Er få som har PS Demasoni her på n-møre / sør trønderlag som jeg vet, og må da bestille de i butikk. Noe som skyver prisen opp i forhold til privatsalg.
Skal titte ekstra godt i Back to Nature Malawi boken min før jeg bestiller fisk.
Har tenkt ei god stund på sammensetningen, å har funne ut at jeg går for :

10 Ps demasoni.
6 Golden eller 6 Røs Zebra (Rød)
6 PS Flavus
3 Syn Njassae
6-7 Anistrus.

Tenkte først på ett rent Demasoni kar, men da ville jeg ha angret ved en senere anl mtp alle de fine Fargene på de andre artene.
Venter fortsatt på bakgrunnen jeg bestilte for ei stund siden hos http://www.akvadekor.com/no/index.php
Får håpe den dukker opp nå snart. Imens sanker jeg inn stein som går igjen i fargene i bakgrunnen jeg valgte

Evt noen i Kristiansund/Frei området som planlegger å vri/rengjøre litt filter om ca 14 dager? som kunna gi bort litt gode bakterier?
Demasoni er en art man må ha mange av. Hvis ikke så tar de livet av hverandre.
Rart med anbefalingene i denne "back to nature - malawi"
Den er jo skrevet av sjefen sjøl, Ad Konings. Det eneste jeg kan skjønne er at artsbeskrivelsene kun er basert på observasjoner av hvordan artene oppfører seg i Malawisjøen. Og det er vel slik at atferden i akvariene ikke er tilnærmelsesvis lik atferden i det fri. Om man skulle tro at man kan skape et naturlig miljø for mbunas så burde man ha akvarier på flere tusen liter...

F.eks Ps. demansoni kan man jo få inntrykk av at er en fredelig art i denne boka....

Ser også at mange arter i denne boka er oppgitt med lavere minstemål enn her i forumet.

Enten har Konings en høyere toleranse for hva som er akseptabelt aggresjonsnivå enn de som har moderert under fiskeprofilene, eller så er anbefalingene basert på andre forhold enn de fleste kan tilby sine Malawiciklider...
Roy Fredrik Pedersen
Demasoni er en art man må ha mange av. Hvis ikke så tar de livet av hverandre.

Var derfor jeg tenkte 10 stk, men jeg sløyfer PS Flavus, og bestiller heller 15 Demasoni.

Da blir det
15 Demasoni.
10 Golden.
3 Syn Njassae
og noen Ancistrus.

Bakgrunnen som jeg bestilte hos http://www.akvadekor.com/no/index.php ble postet i dag. Så blir å fylle karet etter jeg har montert den

Høres lurt ut..
Jeg vet ikke helt hvordan det er med flavus sammen med demansoni, men det er i alle fall slik at de hannene som ønsker å være dominante kan reagere på andre hanner med liknende mønster. F.eks har en av mine Ps. zebra "hara" liten toleranse for en Ps. saulosi hann som er lyseblå og med samme tversgående striper. Det kan synes som om han trigges sterkt av en hann som har noenlunde samme mønster, og som i tillegg har enda lysere blåfarge enn ham selv. Det ser ut som om han reagerer på saulosihannen som om han var en konkurrent av samme art.

Så det er nok trolig lurt å satse på arter som er ganske forskjellige mht farge og mønster.

thankthefishtank
Den er jo skrevet av sjefen sjøl, Ad Konings. Det eneste jeg kan skjønne er at artsbeskrivelsene kun er basert på observasjoner av hvordan artene oppfører seg i Malawisjøen. Og det er vel slik at atferden i akvariene ikke er tilnærmelsesvis lik atferden i det fri. Om man skulle tro at man kan skape et naturlig miljø for mbunas så burde man ha akvarier på flere tusen liter... F.eks Ps. demansoni kan man jo få inntrykk av at er en fredelig art i denne boka.... Ser også at mange arter i denne boka er oppgitt med lavere minstemål enn her i forumet. Enten har Konings en høyere toleranse for hva som er akseptabelt aggresjonsnivå enn de som har moderert under fiskeprofilene, eller så er anbefalingene basert på andre forhold enn de fleste kan tilby sine Malawiciklider...

Ad Konings går nok ut fra hvordan fiskene er i sjøen. Han har fortalt meg at han har ingen akvarier selv. Normal størrelsen på fisk i sjøen er mye mindre en det vi har i akvarium hjemme. For og ta en vanlig Malawi ciklide som Labidochromis caeruleus "Golden", i sjøen er den ikke mere en 6-7 cm. Men i akvarier er det ikke uvanlig og at den er dobbelt så stor. Sånn er det med mange av artene.
Like før fylling av fisk nå. Bakteriekulturen er på vei oppover til der den skal være.
Så nå skal jeg bestille fisk snart.
20 Dem
7 Golden
3 Syn Njassae.

Er usikker på om jeg vil ha den aldri så vanlige Ancistrusen, da jeg hadde tenkt mest mulig biotopisk rett akvarie. (Innspill?) Gjør Njassaen en jobb på det området? eller er den mere "vanlig" malle?
Ancistrus tar alger, njassae neppe..
Det er nok forskjellige meninger om å ha ancistrus i malawikar. Er de små og fredelige kan de bli skadet av hissige mbunas. Synodontis njassae er vel hakket tøffere, i alle fall som voksen. Og som du er inne på er det ikke helt biotopriktig å ha ancistrus i malawiakvarier. Hvis du legger stor vekt på det. Dette går på at ancistrusen da får feil vannverdier enn det som er optimalt. Når det er sagt, så vet jeg om flere som har ancistrus i malawiakvarier.

Dersom du ikke legger til rette for så stor algevekst, og etablerer et vannbytteregime der du skifter ut en fjerdedel til en tredjedel ukentlig - og ikke overforer - så er min erfaring at det ikke blir så veldig mye alger. Og i så fall blir behovet for ancistrus mindre. Man kan jo også bruke algeskrape på frontruta, og la fiskene spise algene som måtte dukke opp. Demansoniene vil nok sette pris på riktige alger.

Takk for info Roy Fredrik. Det var oppklarende mht størrelsen på Malawiciklidene. Og lykke til videre med Demansoniene Tonny. 20 stk er sikkert mange ganger bedre enn 10. Spennende å høre hvordan det går!
Vil bare anbefale at Golden bør være større enn Demasonien ved innsetting, da den dominante hann Demasonien ellers kan ta over karet og terrorisere resten.

Hadde selv Golden som var voksen, og kjøpte Demasoni ungfisk. Da den dominante hann Demasonien vokste til, ble han holdt i sjakk av Golden hannen, som er mye roligere i temperament.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap