Malwi ny begynner

hei hva er temp på malwisjøen? har di noe lek temp?
er det noen sider om di? tenke og ha sånd fisk di er så fine tenke hongi eller en anna fisk hva går sammen med den? og hva i en dyrebutikk der di hade malwi og tanganyika ciklide sammen skla di være sammen? takk for alle svar
hilsen sondre
Tanganyika og Malawi sammen er ingen god match. De har litt forskjellig temperament. Og stort sett forskjellig diett.

Sammensettning av Malawi er ikke min sterkeste side. Så det skal jeg jeg overlate til noen andre. Fiskebestand avhenger litt av størrelse på karret også.

Du kan jo starte med å nevne hvor stort karr du har, Filtreringen din og hvilke arter du kunne tenkt deg å ha. Så er det sikkert noen som kan hjelpe deg med sammensettning.

Du kan jo søke opp feks Hongi i fiskebasen her. Der står det litt om den og litt om temp/vannverdier.
Hei
har tatt oppi malawisalt så det er rett miljø men det er mbuna chiklide eg skal ha så et akvarium på 80 liter fra Tetra
80 liter er for snaut. Du bør nok opp på ett karr som er 120 cm langt. Minimum.
Ett akvarie på 80 liter er dessverre alt for lite og kan ikke brukes til Malawi ciklider. De må ha ett akvarie på minst 200 liter for og trives.

Men du kan bruke 80 literen til verdens minste ciklide som er fra Tangayika, Neolamprologus multifasciata

Er en fin liten sneglehus lekende ciklide. Har selv hatt den tidligere.

hei har ett malwikar på 60l har hatt oppi alt av det som skla til vannet og skla vekk 1 uke blir det klart til da? tat oppi malawisalt og det 2 skjer hvo lenge skal det stå 1 uke?
Et akvarium trenger en innkjøringsperiode på 4-5 uker. Dette for at bakteriene som etterhvert danner seg i filteret skal bli mange nok til å ta unna alle giftstoffene som kommer i akvariet. Hvis ikke akvariet er ferdig innkjørt, blir det veldig mye vannbytter på deg. Her snakker vi hver dag for å tynne ut giftstoffene.

Hvis du skal ha malawi, ville jeg absolutt ikke gått under 200 liter. Dette fordi malawi trives i større grupper og fordi de blir store. Hadde selv en av de minste mbuna malawiene i en 240 liter, og syns det ble knapt. Flere av dem har også et hissig temperament, noe som gjør at god plass er svært viktig.

Angående temperatur så hadde jeg mine i 24-25 grader, og de lekte ved vannbytter da vannet ble noe kaldere.
Pseudotropheus demasoni
Pseudotropheus demasoni åsen er den?=) tenkte og ha den og kan ikke ha noe annet en malawi eller tanganyika er det som går der Pseudotropheus demasoni åsen er det den er jo liten så tro det blir den=)
Demasonien kan være en liten hissigpropp. Hadde den i min 240 liter, og den dominante hannen jaget mye. Spesielt andre hanner av samme sort fikk gjennomgå. Hadde heldigvis en eldre Golden hanne og en Socolofi hanne, som stoppet ham flere ganger, da det var de som bestemte der i gården.

Nå hadde jeg en 3D bakgrunn i karet som tok mye plass, så de hadde vel ikke mer enn max 200 liter å svømme på. Og det syns jeg ble for lite. Så nå har jeg kuttet ut malawi, inntil jeg en dag kjøper større akvarie

Dette er nok samme person som for noen dager siden skulle kjøpe diskuser til sitt 40l akvarium.

Det nytter ikke å komme med gode svar tilbake, jeg tviler sterkt på at dette er en seriøs person. Uansett hva dere sier, så skal jo han bare ha fisker som skal holdes i minimum 250l og oppover, i et 80l kar.
Diskus i 40 liter? Den personen må jo være tilbakestående.
Sto
Diskus i 40 liter? Den personen må jo være tilbakestående.


Bare et troll som lager ny bruker på forumet her hele tiden med en ny type fisk som skal i et ekstremt lite akvarium.

Blir kastet ut av forumet, og lager ny bruker igjen et par dager senere.

Det eneste som er litt "interessant" er jo at han faktisk henter inn litt informasjon om fiskene før han lager en post, slik at han vet at oppsettet han finner frem ikke passer den fisken han nevner i det hele tatt, bare for å provosere. Med så mye engasjement kan han jo sikkert til slutt litt riktig informasjon om akvarium.. Hvorfor ikke bare skaffe seg akvarium og drive med hobbyen slik den skal drives?
Dette er nok det samme trollet som skulle ha cyathoparynx foai i en 60 liter. Dette er en fisk som trenger minst 500 liter. Samme skrive måten også. Bare mindre frekk nå. Må da være mulig å spore ip adressen og få utestengt den? Dette trollet har 3-4 forskjellige brukere og kjører samme stilen hele veien. Unødvendig og totalt bortkasta tid. For ikke å snakke om at det ødelegger for andre nybegynnere som har spm. Folk kommer jo ikke til å gidde å svare på ting til slutt.
Håper at admin Ip-banner vedkommende. Slike tullinger trengs ikke på forumet.
IP-ban hjelper nok neppe. Det er så utrolig enkelt å forfalske sin IP nå. Du trenger bare å installere et program som du trykker "start" på, så fikser den alt for deg. Ingen kunnskaper påkrevd.

Så det å IP-banne denne personen vil bare føre til at han endrer IP'en, og returnerer.

Det lureste er å svare skikkelig, og rapportere brukeren. Moderatorene her inne er ganske raske med å fjerne tråden og brukeren. Men i mellomtiden så lar vi oss ikke provosere, og andre potensielt nye brukere ser at det bare er én tulling som holder på, så de blir ikke skremt bort.
Det er sant, mulig å bruke online proxy også.
Tingen er at det er ikke alle som vet hvordan man endrer ip/benytter seg av proxy.
Nei. Før "i min tid" måtte man som regel endre på alt selv, men nå får du programmer som gjør alt for deg. Masse fjortisser som driver å troller forskjellige forum, fordi de er så enkelt.

Også leker dem at de er medlem av Anonymous når de driver på, viktig å huske på det =P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap