Lys i malawikar

Ser at brunalgene vokser i racerfart nedi karet.
Har søkt litt ang brunalger og leser at de kommer ved for lite lys.
Jeg har lyset på i 12 timer pr døgn.
Kan det være at lyset er for svakt? Kjøpte karet brukt, så er usikker på hvilke rør som er montert, men øynene mine sier at det er sterkt nok?
Hvilke lysrør anbefales i Malawi kar?
Vil ikke ha de blå lysrørene (Blacklight blue) da jeg synes hele karet får ett unaturlig preg.

Har UV filter, men ikke montert det da jeg har lest så masse negativt om denne type filter. Imunsystemet etc. Men hjelper det mot denne type alger?
Helt ærlig så hadde jeg slappet av angående dette. Det stemmer at de kan komme av for lite lys. men de er også vanlig i oppstarten av kar.

Er det værst der det er mye strøm ??

endre litt på utblåsen

Er det 13 dager siden du nå startet opp dette karet så er det vel heller ikke noen fisk i det. ( for tidlig)
Eller har du kickstartet på noe vis?



Forøvrig så spiser 2-3 vanlige Ancistrus sp og eller ett par SAE disse på ett par dager
Oki. Takker for godt svar.
Er lengere enn det siden jeg hadde i vann i karet http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=70379&sr=21 Satt fisk i karet for snart ei uke siden.
Stemmer at det er mest brunalger der strømmen av utblåset går.
Får prøve å rette utblåsen i en annen retning .

Har ingen Ancistrus , da jeg tenkte å kjøre en mest biotopriktig sammensetning som mulig. Har Njassae da, men de gresser vel ikke på slike alger :P hehe.

Har alltid skiftet ca 30% vann på alle karene jeg har hatt tidligere hver lørdag, men kansje øke til 2x30% i uka? Leste at det kan forekomme av for lite vannskifting / lite oksygen?
Ofte blir det alger i Malawikar. Det er på en måte uønsket av estetiske grunner, de fleste synes vel det ser penere ut uten. Men på den annen side er det jo mat for Malawiene, dersom det blir slike mengder at de ser på det som mat.

Tror aldri det er mulig å få til algefrie Malawikar, selv om man kan prøve å redusere mengden. Når algene først har kommet er det vel bare å prøve å holde de litt i sjakk. Kanskje fore litt mindre enn du gjør og se om det hjelper å snu utblåset. Om du får luket vekk noen av de så er det hjelp i det.

Egentlig trenger du vel ikke mer lys enn at du ser fiskene... Har du lite lys, så senker det algeveksten. Det er i akvarier med planter at MER lys kan føre til økt plantevekst, og høyere opptak av næringsstoffer fra vannet. Som medfølger utkonkurrering av algene.

Jeg ville slappet av - kanskje børstet bort noe av de mest sjenerende algene, men ellers slappet av.
Selv bruker jeg Chaetostoma som algespisere i malawikarene mine. De rensker raskt opp i et kar, og lar seg ikke skremme av ciklidene. Egentlig er de for flinke til å renske opp, for jeg synes det er greit med litt alger, siden jeg har reine steinkar. Den spesifike sorten jeg har kalles visst Chaetostoma s.p. w.c. Columbia. De Malawiene de går sammen med nå er ikke av de mest agressive. Det er Saulosi, Chisumulae og Perlmutt, pluss Aulonocaraer og Placidochromis electra. Vet ikke hvordan de ville fungere med de mest agressive mbuna.

Du kan se en liten Chaetostoma her, sammen med noen ungfisk Saulosi:
Hvordan er Chaetostoma'ene når det angår bagrunner ? Vil de gnage i stykker dem slik andre større L-maller vil ?
Tilfeldig bekjentskap
© thomas østerhus
Reklame for plussmedlemskap