- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hjelp til oppsett tanganyika
Hjelp til oppsett tanganyika
Jeg må nok bite i det sure eple og innse at jeg ikke får kjøpt meg noe større akvarie riktig enda, og at mitt akvarie blir noe trang for en gruppe leleupier. Det går ganske greit, men det er noen individer som hele tiden ligger å gjemmer seg, og sånn vil jeg ikke ha det.. De var nok en liten smule mere aggresiv enn jeg hadde regnet med..
Jeg har kommet over en som har større kar en meg, som vil kjøpe de, så da begynner jeg litt på nytt..... Jeg har 112 liter og det jeg har utenom leleupien er ett par Julidochcromis regani. Jeg vurderer å beholde ett par med sitroner, men bør jeg kanskje selge alle?? De artene jeg vurderer er flere regani. Julidochcromis dickfeldi, altolamprologus calvus/compressiceps og Neolamprologus caudopunctatus.... Forslag til oppsett og anntall??
Jeg har kommet over en som har større kar en meg, som vil kjøpe de, så da begynner jeg litt på nytt..... Jeg har 112 liter og det jeg har utenom leleupien er ett par Julidochcromis regani. Jeg vurderer å beholde ett par med sitroner, men bør jeg kanskje selge alle?? De artene jeg vurderer er flere regani. Julidochcromis dickfeldi, altolamprologus calvus/compressiceps og Neolamprologus caudopunctatus.... Forslag til oppsett og anntall??
Postet 14.11.12 kl 20:30
Jeg ville beholdt reganiene og solgt sitronene. Når du har solgt ut de andre hannene så vil den gjenværende overta den dominante posisjonen. Regani er en fredelig fisk du kan holde sammen med det aller meste. Var jeg deg ville jeg kjøpt en stor gruppe Lamprologus multifasciatus eller Brevis. Disse er fredelige og søte.
Tror ikke jeg ville hatt noe mer oppi der. Evt en ancistrus variant.
Tror ikke jeg ville hatt noe mer oppi der. Evt en ancistrus variant.
Postet 14.11.12 kl 20:42
Postet 14.11.12 kl 21:09
Endret: 14.11.12 kl 21:09
Postet 14.11.12 kl 21:11
Postet 14.11.12 kl 21:41
Samtlige arter står det jo at går under 100 liter... og juliene og Neolamprologus caudopunctatusskal jo kunne gå på langt mindre akvarier også. 50 liter i følge fiskebasen......??
Står også max 13,5 på calvus hannen, og de vokser også meget sakte... Opp til 2 år etter hva jeg kan lese meg fram til.. Karet skal byttes ut etterhvert, og oppgraderes til større. men ikke akkurat nå.. men bruker de 2 år på å nå voksen alder, så er det vel heller ingen umiddelbar hast
Står også max 13,5 på calvus hannen, og de vokser også meget sakte... Opp til 2 år etter hva jeg kan lese meg fram til.. Karet skal byttes ut etterhvert, og oppgraderes til større. men ikke akkurat nå.. men bruker de 2 år på å nå voksen alder, så er det vel heller ingen umiddelbar hast
Postet 14.11.12 kl 21:53
Endret: 14.11.12 kl 21:58
Caudoen og juliene går greit så lenge de ikke går med hissig fisk. Hvis du ser i btn boka om tangaer så står det min 160 på calvus mener jeg å huske. Og skal du få ett parr ut av små fisk bør du nok kjøpe 4-6 stk siden de er veldig vanskelige å skulle kjønnene på. Den største calvusen vil etter hvert jage de andre rundt i karret for å si at detta karret er mitt. Ser i ny og ne at noen av mine blir jaget en del og jeg lurer på å sette de som blir jaget i ett eget karr for at de skal få slappe av litt. Og dette er i en 530 liter. Derfor mener jeg karret ditt er for lite. Med mindre du får 2 stk som allerede fungerer som ett par. Min personlige mening er at det fortsatt er litt snaut det karret ditt.
Er ikke meninga å ta motet fra deg altså. Vil bare ikke at du skal kjøpe mye fisk og miste de. Jeg kan kikke litt i boka mi i morra ettermiddag og se hva som er egnet. Ville tro Dahls kan få tak i det meste.
Er ikke meninga å ta motet fra deg altså. Vil bare ikke at du skal kjøpe mye fisk og miste de. Jeg kan kikke litt i boka mi i morra ettermiddag og se hva som er egnet. Ville tro Dahls kan få tak i det meste.
Postet 14.11.12 kl 22:16
Men bare caudo og juli da? Det vil vel fungere.. Blitt veldig forelsket i reganien altså.. Kjempesøte og snille fisk (enn så lenge hvertfall) Men ja, blir veldig glad for flere tips om oppsett Men vil gjerne ha noe med litt farger og mønster på. Synes dessverre endel sneglehuslekere blir litt kjedelige Bortsett fra Lamprologus meleagris... (av de jeg har tittet på hittil da )
Postet 14.11.12 kl 22:30
Caudopunctatus og Julie bør gå bra. Har ikke holdt caudopunctatus selv men utifra det jeg husker å ha lest skal de klare og oppføre seg. Jeg kan se litt i boka mi i morra ettermiddag og poste noen flere forslag til deg om du vil. Og snakker du med Thor så vedder jeg lilletåa på at han kan få tak i det meste.
Postet 14.11.12 kl 22:45
Postet 14.11.12 kl 23:01
Her har du noen kandidater.
Lamp. Callipterus.
Lamp. Calliurus.
Lamp. Ocellatus.
Lamp. Similis.
Neolamprologus crassus.
Neolamprologus marunguensis.
Neolamprologus pulcher (daffodil/prinsessen av Zambia)
Neolamprologus tetracanthus.
Tangachromis dhanisi
Alle Telmatochromis artene.
Xenotilapia Flavipinnis.
Xenotilapia Ornatipinnis.
Xenotilapia spilopterus
Dette er fredelige arter. Mesteparten kan holdes i grupper men noen av de må være parr. Du kan jo se om noe er spennende og skrive hvilke du liker så kan jeg si litt om oppførsel og væremåte og Evt behov.
Caudopunctatus bør gå bra forresten. Enten par eøler gruppe.
Lamp. Callipterus.
Lamp. Calliurus.
Lamp. Ocellatus.
Lamp. Similis.
Neolamprologus crassus.
Neolamprologus marunguensis.
Neolamprologus pulcher (daffodil/prinsessen av Zambia)
Neolamprologus tetracanthus.
Tangachromis dhanisi
Alle Telmatochromis artene.
Xenotilapia Flavipinnis.
Xenotilapia Ornatipinnis.
Xenotilapia spilopterus
Dette er fredelige arter. Mesteparten kan holdes i grupper men noen av de må være parr. Du kan jo se om noe er spennende og skrive hvilke du liker så kan jeg si litt om oppførsel og væremåte og Evt behov.
Caudopunctatus bør gå bra forresten. Enten par eøler gruppe.
Postet 15.11.12 kl 17:58
TUSEN TAKK Det var jo rent mange dette her.. Nå ble jeg glad
Likte godt: Neolamprologus crassus
Neolamprologus tetracanthus (men seriøst- 20 cm?? eller er dette trykkfeil?)
Telmatochromis var fine om man napper ut alle tennene på dem.. :p
Liker også prinsessen av Zambia.. men er denne betydelig rolige enn sine kusiner fra burundi?? For de vil jeg IKKE ha. Hissige som fy har jeg hørt..
Ellers så er det nok Crado og Julie som er favoritten blandt disse
Likte godt: Neolamprologus crassus
Neolamprologus tetracanthus (men seriøst- 20 cm?? eller er dette trykkfeil?)
Telmatochromis var fine om man napper ut alle tennene på dem.. :p
Liker også prinsessen av Zambia.. men er denne betydelig rolige enn sine kusiner fra burundi?? For de vil jeg IKKE ha. Hissige som fy har jeg hørt..
Ellers så er det nok Crado og Julie som er favoritten blandt disse
Postet 15.11.12 kl 18:54
Crassus bør holdes i par.
Tetracanthus er veldig fredelig kunne vært i ditt kar som ett par ifølge boka mi hvert fall.
Daffodilen skal være fredelig.
Har ikke hatt disse artene selv, dette er hva btn boka sier.
Jeg har hatt xenotilapia og de er kule synes jeg. Gruppa jeg hadde var kjempe fredelig og alltid på farta med sandsilinga si. Kan anbefale de.
Tetracanthus er veldig fredelig kunne vært i ditt kar som ett par ifølge boka mi hvert fall.
Daffodilen skal være fredelig.
Har ikke hatt disse artene selv, dette er hva btn boka sier.
Jeg har hatt xenotilapia og de er kule synes jeg. Gruppa jeg hadde var kjempe fredelig og alltid på farta med sandsilinga si. Kan anbefale de.
Postet 15.11.12 kl 19:44