J..dickfeldi yngel.. tips og råd??

Paret mitt med Julidocromis Dickfeldi har fått yngel.. (hurraaa..) Jeg har sett at de har oppholdt seg mye bak noen kalksteiner, men ikke helt tenkt at de hadde fått yngel, før det plutselig dukket opp ett par ved foring i går. De var små, men ikke bitte, bitte små, så regner med at de var noen uker gamle..

Saken er den at jeg har hatt en veldig hektisk tid, og karet mitt har dessverre fått lov å "forfalle" litt. Har tatt noen vannbytter, men ikke gjort så mye mer. Hadde planer om å plukke ut steiner, skrubbe alger og bytte ca 50% av vannet nå i helgen. Men når jeg ser det er yngel der, tør jeg jo brått ikke det..! Hvertfall ikke begynne å løfte på noen steiner..
Hvor stort vannbytte bør jeg ta når det er yngel der? 20%? 30%? og hvor stor bør yngelen være før jeg kan ta ut steinene til vask? (de er helt grønne og grusomme, men det får de jo bare være så lenge det bor smått der..)
Ser det er gått en tid siden du la ut dette. Gikk det greit ?

20-30 % vannbytte går helt fint.

Denne arten er huleleker og hvis du flytter på stein osv er det en fare for at du kan ta knekken på egg. Ynglen klarer seg stort sett ved flytting av stein, de svømmer bare unna.
Hei Ja dette begynner å bli en liten stund siden Ved nærmere undersøkelse, så fant jeg ut at jeg bare hadde en liten yngel. Men denne lever i beste velgående og har blitt 1.5-2 cm stor. Og foreldrene har nytt kull på gang. Foreløbig bare sett en liten tass, men skal b li spennende å se om det duker opp flere fra steiner og huler etterhvert. Flinke til å holde de skult foreldrene i hvertfall

Bare synd at caudopuncatusen min også stadig får yngel. Men de forsvinner etter kort tid. Dickfeldien ser vel på de som ekstra snacks. Så vurderer å sette opp et kar til å skille de
Ja det kan nok lønne seg og ha de i to forskjellige akvarier hvis du vil ta vare på det meste av yngelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap