Kamp i akvariet

Hei!

Har 2stk tropheus red morilo. De har gått veldig bra sammen veldig lenge men i det siste har den ene nesten spist opp den andre. Jeg klarte i kveld og fange den agressive og fikk plassert den i et plastkar. hvor lenge klarer den seg der, og hvor ofte bør jeg skifte vannet i plaskaret. Det er ca 20X30cm stort. Hvor lenge bør jeg holde de adskilt før jeg prøver og sette den tilbake? Haster litt dette her.
Mvh
Kvitt deg heller med fiskene. Du vil aldri klare å ha disse to i samme kar dersom disse er de eneste to du har av arten. Dette er en art som er meget aggressive mot hverandre og skal derfor alltid gå i store grupper (gjerne mer enn 20 individer) for å spre aggresjonen.
Kiki
Hei! Har 2stk tropheus red morilo. De har gått veldig bra sammen veldig lenge men i det siste har den ene nesten spist opp den andre. Jeg klarte i kveld og fange den agressive og fikk plassert den i et plastkar. hvor lenge klarer den seg der, og hvor ofte bør jeg skifte vannet i plaskaret. Det er ca 20X30cm stort. Hvor lenge bør jeg holde de adskilt før jeg prøver og sette den tilbake? Haster litt dette her. Mvh


Dette er dyreplageri. Selg dem eller lever dem tilbake til butikken der de kom fra.
Som innlegget over her nevner, vil disse fokusere all aggressjonen sin på enkeltindivider hvis de blir for få i gruppen. Det er en veldig god grunn til at man ser at de fleste som har Tropheus, har dem i store flokker i svære kar.

Foreta deg noe i dag, og få fiskene avgårde til noen som kan ta seg bedre av dem. Du kan ikke ha bare 2 Tropheus. Hvor stort er forresten akvariet du har hatt dem i? Er det andre fisk der?
Det er visst ikke alltid uproblematisk å innlemme nye individer i en etablert flokk heller, de kan bli utsatt for røffhet fra de andre, da nye individer rokker ved etablert balanse i hierarkiet. Men de har iallefall bedre sjanse ved å smelte inn som en av mange i en stor flokk, enn bare to i et kar. Da går det som regel ille.
Siden Tropheus er den eneste afrikanske cikliden jeg kunne tenkt meg fra Rift Valley sjøene, så har jeg lest en del om dem opp gjennom årene, men jeg har aldri eid noen selv. Har ikke plass til det store akvariet en slik gjeng krever
Jeg kjøpte de av en som hadde de sammen med andre arter. De har gått sammen i et år hos meg veldig fint. Helt plutselig den ene begynte og bli aggressiv. Vet de skal gå i store grupper, men de har som sagt gått veldig bra sammen.
Poenget er vel at du aldri vil få dem til å gå bra sammen IGJEN. Disse fiskene vil hevde revir og vil jage alle andre artsfrender ut av dette reviret. Når da reviret i naturen er større enn akvariet ditt og all aggresjonen går ut over den samme fisken, så sier det seg selv at en av disse fiskene vil få det tøft framover. Den vil nok bli jaget i hjel relativt fort om du prøver å ha dem ilag.
De har fått hvert sitt nye hjem nå : )
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap