Metriaclima sp. "elongatus

Lurte på om noen har noen erfaring med disse med tanke på hvor hissige dem er.

Har trigon 190l og har satt sammen 3 arter jeg skal ha sammen.
Dem er:
3 Melanochromis cyaneorhabdos
2 Labidochromis caeruleus
3 Melanochromis auratus

Regner med at det er mer enn nok for 190l, men syns disse chewere er utrolig vakre og litt nysgjerrige på dem.

Ellers så er fiskene jeg har valgt ut Omnivore, er det noe spesielt for jeg kan kjøpe som er anbefalt til disse.
Har sett litt på
Ocean Nutrition Cichlid Omni pellets small
JBL Novostick
Tetra Cichlid Alger Mini
Tetra Cichlid Pro
Hikari Cichlid Excel

Vil dette være bra nok kosthold eller har dere noe annet som kanskje er bedre.
Dette er beskrivelser fra cichlid-forum.com. Beskrivelsene går på generelt temperament/temperament mot artsfrender (som kan være mye høyere)

Labidochromis caeruleus - peaceful/mildly aggressive
Pseudotropheus cyanorhabdos - mildly aggressive/mildly aggressive
Melanochromis auratus - highly aggressive/extremely aggressive

Når det gjelder elongatus, så tror jeg at også de regnes som relativt hissige.

Selv hadde jeg auratus i et 125 liters akvarium, da jeg var ung og dum. Der ble det dødsfall. Kan selvfølgelig ha noe å gjøre med størrelsen på akvariet, men jeg vet at auratus ikke har et godt rykte. Mulig man både må tilby masse vann og være heldig med individene for å lykkes....

Slik det er nå har jeg Malawi i et 430 liters akvarium, og det ser merkbart bedre ut for fiskene. Tror jeg ville unngått både elongatus og auratus om det var mulig....

Bruker Hikari cichlid excel og noen andre typer. Sticks og tetra pro flakfor med spirulina, samt grøntfor. Noen biter squash festet til teskjeer. De lever, men takker ikke for maten. Tror de spiser alt.
Tusen takk for svar.
Ja, regnet egentlig med at elongatus var litt hissig som ciklider flest.
Men den er utrolig vakker, jeg får sette den på lista da jeg vinner i lotto, får hus og kan utvidde akvariumene mine

Av de 3 gruppene jeg har satt sammen har jeg snakket med 2 stk som har disse i alt fra 160l og oppover og de sier dem har ikke hatt noe problemer med dem så jeg tar sjansen selv om enkelte kan være ganske hissige. Nå skal jeg ha alle fra dem er yngler og håper dem kan klare å vokse opp sammen og bli en fin gruppe. (er jo lov å håpe)

Tror det var fra deg i en eller annen post jeg så du anbefalte Hikari cichlid excel fra ebay Men hvilke str bør man ta? Mini kanskje?
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap