Melanochromis før, pseudotropheus nå..

Jeg har søkt litt på nettet og funnet ut at "Maingano", eller Melanochromis cyaneorhabdos - som den het tidligere, nå har blitt plassert i slekten Pseudotropheus.
Jeg vet jo at når det gjelder å finne ut hvordan man skal sortere arter i rett slekt så har man tidligere brukt likheter i utforming av tenner og fødesøksstrategier som viktige indikatorer. Når det gjelder slekten Melanochromis, så er det jo mange forskjellige strategier. Noen er rovfisk, noen er rene algespisere, noen spiser alt - og i dette selskapet var M. cyaneorhabdos før. Men nå er den plassert i slekten Pseudotropheus.

Er det noen som vet mer om årsaken til den endrede slektstilhørigheten? Jeg er litt nysgjerrig....
Sist jeg traff Ad Konings snakket han endel om Melanochromis slekten. Det er mange av artene der som ikke er helt passer inn som en Melanochromis. Derfor er de blitt plassert i Pseudotropheus slekten igjen, som er en slekt hvor man har plassert mange mbuna ciklider som man ikke er helt ferdig med og utforske. Mest sannsynelig vil de få nye navn etterhvert. Det er ikke bare Melanochromis cyaneorhabdos som har skiftet navn. Flere av Melanochromisene har skiftet navn og noen av artene er blitt slått sammen, men har forskjellig lokasjon. Skal ikke være lett...
Artig!
Så ved å holde en Melanochromis-art, så kan man oppleve å få opptil flere arter fisk i samme akvarie uten å gjøre noen ting som helst....

Må si at personlig kommunikasjon fra Ad Konings trumfer det meste av kommentarer her Bra Roy!

I fjerde utgaven av Back To Nature-boka, så ser det ut for meg som om den gamle fellesnevneren for Melanochromis er horisontale bånd. Og jeg har lurt på dette med det sprikende fødesøksvalget. Det ser jo ut som om det eneste som mange har felles er dette horisontale båndet, ellers kan de spise hva de vil... Så det er vel mulig at horisontale bånd er en veldig svak indikator på slektsskap.

Mitt inntrykk er at vertikale bånd er en indikator på temperament og aggresjon, men jeg er usikker på om horisontale bånd har samme funksjon. Alfahanner av M.auratus har jo omtrent en knall blåfarge. Men det handler kanskje om kontraster mellom stripene her også, selv om jeg ikke har sett så mye av det ennå.

Artig med arter som ikke har havnet i riktig skuffe ennå!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap