Malawi

Kan jeg ha malawi i et 160 liters akvarium ?
Noen vil nok si kategorisk nei, men dette mener jeg er et for bastant svar som vil gjøre at mange dessverre aldri vil få opp øynene for hvor flott et malawikar og malawiciklider kan være.

I utgangspunktet er det nok slik at man helst bør ha et akvarium på 300 liter eller mer for å holde malawiciklider. Det er relativt store og aktive fisk, og flere av artene bør gå i relativt store grupper for å unngå aggresjon.

Likevel: I et 160 liters akvarium kan man helt fint ha rundt femten-tyve ungfisk av de artene som ikke blir så store. Så kan man luke ut litt i rekkene etter hvert som dem vokser seg til. Forhåpentlig har du i løpet av den tiden det tar for fisken å vokse seg stor blitt så bitt av basillen at du går til anskaffelse av et større kar. Jeg startet selv med et kar på 116 liter. Der ynglet fiskene som bare det. Interessen ble skapt, og i dag har jeg drevet med malawi i over ti år.

Velkommen som malawist, sier nå jeg.
Enig med Pål her. Det er nok i minste laget, men kan gå. Hvis ikke jeg husker feil hadde jeg Malawi første gang i en 200 liter. Yngel og ungfisk har jeg i dag i akvarier på mellom 49 og 191 litere. Voksne fisk har jeg i større akvarier.
Pål Sørensen
Noen vil nok si kategorisk nei, men dette mener jeg er et for bastant svar som vil gjøre at mange dessverre aldri vil få opp øynene for hvor flott et malawikar og malawiciklider kan være. I utgangspunktet er det nok slik at man helst bør ha et akvarium på 300 liter eller mer for å holde malawiciklider. Det er relativt store og aktive fisk, og flere av artene bør gå i relativt store grupper for å unngå aggresjon. Likevel: I et 160 liters akvarium kan man helt fint ha rundt femten-tyve ungfisk av de artene som ikke blir så store. Så kan man luke ut litt i rekkene etter hvert som dem vokser seg til. Forhåpentlig har du i løpet av den tiden det tar for fisken å vokse seg stor blitt så bitt av basillen at du går til anskaffelse av et større kar. Jeg startet selv med et kar på 116 liter. Der ynglet fiskene som bare det. Interessen ble skapt, og i dag har jeg drevet med malawi i over ti år. Velkommen som malawist, sier nå jeg.


Må nesten få applaudere dette meget konstruktive svaret! Det er slike svar som skaper akvarieinteresse
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap