Malawi: hvilke butikker har godt utvalg av fisk på østlandet. råd ønskes...

Hei.

Etter å ha lest litt her og i Malawi boka så trur jeg har kommet fram til et utvalg av diverse fisk.

Aulonocara:

-Jacobfreibergi, 1 han og 2 hunner
-Ethelwynnae, 1 han og 1 hun
-Stuartgranti, 1 han og 2 hunner
-Rostratum, 1 han og 1 hun
(antall hunner kan justeres på).

Ønsker også en type av Mbuna Melanochromis, usikker på hvilken eller om det går. Joanjohnsonae er vell den eneste som ikke spiser bare grønt, den spiser smådur fra bunnen.
-Auratus?
-Cyaneorhabdos?
-Joanjohnsonae?
-Interruptus?
-Johanni?

Kan selvfølgelig ha noe annet enn Melanochromis evt kun holde meg til Aulonocara, har dere noen gode forslag?


Ellers så virker det som at de fleste bare hiver inn en masse Malawi i et karr uten å tenke på adferdsel og føde, er dette tilfelle?


Fiskene skal jeg ikke ha før ut i juni/juli. Har ikke fått utstyret og må kjøre det inn først.

Hvor får man tak i akkurat disse fiskene? Er det mulig?

Vil ikke ha en "suppe" av alt mulig Malawi. Denne gangen vil jeg bruke tid på å tilrettelegge og planlegge før jeg utfører. Har hatt to 540L med amerikanske ciklider for ca. 9 år siden, kan nevne Oscar, Sjokolade ciklide, Jack Dempsey og mye annet. Den gangen rotet jeg rundt i akvariene hele tiden. Brukte mye penger, bla, bla...
Jeg vil ikke gjøre samme tabbene igjen. Nå skal alt være ferdig satt opp, steiner og huler skal være silikonert fast. Absolutt ingen forandringer etter at fiskene er på plass. Har jeg løst å bruke mere penger eller ha noe annet så skal jeg kjøpe et annet Juwel akvarie i samme utførelse og innrede dette med noe annet.

Utstyret som jeg får iløpet av uken, alt nytt:

-Juwel Rio 300 med alt utstyr(varmekolbe, bioflow 6...)
-Ekstra Juwel bioflow 6 (har bestilt diverse filtermedie og blåsvamp)
-Diverse JBL testutstyr
-Aqua Vac 15m Slamsuger (hadde in&out greia for 9 år siden)
-Jewel bakgrunn, diverse huler etc.


Er det lite aktivitet på nettet blant akvarister nå i 2013? Da jeg holdt på i 2004 var det mye liv på forumene, kanskje litt for mye siden det endte opp med to forum istedet for et.



dahls dyrerike er vel dem som har det beste utvalget i maaaaaange mils omkrets.

Veldig stille på akvaforum om dagen,men veldig stor aktivitet på akvariesider på facebook hvis du er der..f.eks gruppen "vi med akvarium".
Må vell ordne FB igjen :p Personlig så liker jeg Google+ bedre til hobby, driver litt med fotografering og til det er G+ bedre.

Takk for tipset, Mona.

krizoo i stokke har også en del malawi
Malawi
har jo ca 35-40slag for salg jeg og av eget oppdrett.har mye av det du er ute etter
Høres bra ut Anders. Det er jo ikke lange turen over fjorden.

Som sagt så skal jeg ikke ha fisker før i slutten av juni, starten av juli. Mye kan skje på den tiden, ombestemmelser og andre fristelser

"Dumt" spm; Må Malawi gå sammen med i par eller en han og flere hunner? Hvordan blir akvariet hvis det er kun hanner og ingen hunner? Vil hannen sloss like mye om revir plass uten hunner?

Er det bare ulemper og ingen fordeler med kun hanner?
Hei igjen.

Er igang med fiskeløs innkjøring.

Har fått kastet oppi litt(mye) sand/grus, 25kg med 1-2mm og 25kg med 2-5mm(skulle ha brukt mindre av 2-5mm).

Har brukt noe stein, men bruker for det meste keramiske steiner/huler, flere skal jeg ha. Og ja, æsj! Jeg har plastikk gress :p Personlig liker jeg kontrasten og fargen som den grønne plastikken gir og jeg liker at det er vedlikeholdsfritt. Jeg har ikke grønne fingre, verken i eller utenfor akvariet.


Angående fisk: Jeg ombestemmer meg annenhver dag. Leser litt her og litt der, og får ikke til å bestemme meg. Det er mulig jeg har kommet fram til noe...

3 arter av Mbuna som er forskjellig fra hverandre. (Jeg er litt rar og vil selvfølgelig ha noe som ikke er så vanlig, men det er vell en grunn til at de fiskene som er vanlig er så populære?)

Så det blir mest sannsynlig en gruppe med golden, 3 hanner og 7 hunner.
Så må jeg finne ut 2 typer til, jeg liker de som har fine og fargerike hunner, men vil ikke ha mer gult. Nå må jeg finne noen som er mørkebrå med striper og noen som er lyseblå eller noe i den retningen.


Oppdatering av utstyr:

Juwel Rio 300 (350L)
Bioflow 6.0 (2stk) 1000L/t pumpene blir byttet ut med 1500L/t

Jeg droppet bakgrunn, det ble mattsvart acrylmaling.

Sirkulasjonspumpe er innkjøpt, virker litt svak. litt over 2000L/t.

Back-up varmekolbe skal kjøpes.

Kjøpte fisk av anders, er meget fornøyd :-d
Akvariet mitt er kanskje litt overfylt, vurderer å kjøpe en Rio 240 itillegg.

Innhold i akvariet klarer jeg ikke å få til, prøvde å lage "hus/huler" av skifer, men jeg er ikke fornøyd. Nå vurderer jeg å kjøpe flere keramikk huler som ser ut som stein. De er lette og ser fine ut.

Plastikk planter/gress er fjernet. Selges billig....


De nye juwel pumpene på 1500L/t ble returnert, de lagde resonans i akvariet.




Noen bilder av fiskene jeg kjøpte av Anders;

Acei Mary Gold, Maingano og Aulonocara ?(skulle være red ruby med er litt usikker, de er fortsatt unge...)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap