Sammensetning

Heihei,

Da ble det malawi her likevel. Endte opp med 6 ungfisk på storauksjon, så nå er jeg på utkikk etter et 400 - 500 liters kar så de får større plass

Kjøpte 5 Metriaclima Estherae OB og en Placidoochromis phenochilus «White lips» hann, disse kom fra samme kar i utgangspunktet.

Større kar betyr mer fisk, men vil ikke ha noen flere impulskjøp da jeg ikke liker "fiskesuppe". Så jeg har sett litt på arter jeg kan sette sammen med de jeg allerede har. Har gått endel etter farger og diett. Gul, blå og rødt er farger jeg vil skal være sterkt fremtredende i karet. Og herbivore er utelukket, pga de fiskene jeg allerede har anskaffet. Vil også ha skikkelige fisker, ikke noe som har blitt avlet for å få fram en sterkere farge eller noe.

Placidoochromis phenochilus «White lips» hannen er stor favoritten, så noen damer til han må man ha. Tenkte kanskje 2 - 3 stk, disse blir jo 17cm, så redd at for mange ender opp med for lite akvarie. Ellers er det 6 stk golden, vet de er vanlige, men synes de er fantastisk fine. Hongi er også på ønskelisten, samt noe som ligner red ruby, ser de er avlet for å fremheve fargen. Fine er de likevel da
Er ganske ny på malawi fronten, men jeg personlig syns det er greit å gå etter hva dem spiser. Enkelte skal ikke ha kjøttbasert mat, mens andre skal osv. Men selvfølgelig også om arten skal ha samme verdier, plassen, hissige, om dem blander seg...
Det er mange lister her inne om man søker som er fine å gå etter
Ja. har tenkt på det også
Da har jeg bestemt meg ang fisk i et kar på 460 liter.

Labidochromis caeruleus: 1 + 5
Labidochromis sp. Hongi: 1 + 2
Placidoochromis phenochilus: 1 + 2
Metriaclima Estherae OB: 0 + 5
Gyrinocheilus aymonieri: 5 stk
Vær obs på kinesisk algeeter..
Eldre eksemplarer kan bli hissige og få den mindre sympatiske egenskapen å suge seg fast til andre fisker for å "spise slim" eller hva det er de gjør.... Mulig de er mer tilbakeholdne mot Malawiciklider men...

Synes sammensetningen din ellers er preget av rolige fisker, og det er nok ikke så dumt. Tilsett de mest hissige til slutt. Her blir vel det rød zebra.
Har desverre de røde zebra allerede, kjøpte de som yngel sist søndag sammen med en enslig Placidoochromis phenochilus «White lips». Derfor utvidelse av kar Men har tenkt på dette ja, kjøpte den minste gruppen, men ser den ene er litt småhissig mot de andre rød zebraene.

Tenkte først å sette inn de røde zebraene og Placidoochromis phenochilus «White lips». Deretter kinesisk algespiser og hunner av white lips. Så Golden og deretter Hongi. Hvis de røde zebraene skaper problemer blir de solgt eller tatt ut midlertidig for så å bli satt inn igjen.
De røde zebraene vil muligens oppføre seg annerledes i et større akvarie...
Og når du har de som yngel, så vil ting "falle på plass" etterhvert. Jeg har to M. estherae som er "flekkete", dvs en MC hanne og en OB hunn. Disse danner et par, hvorav hannen er sjefen i akvariet. Han er likevel ganske fredelig, og siden han er den ubestridte sjefen, så holder han til viss grad "nestlederen" i sjakk. I dette akvariet (429 l) har jeg også tre vanlige M. estherae: to hunner og to hanner. Dette er ikke optimalt, men likevel fører stridighetene mellom de to hannene til at hunnene slipper billigere unna. Uansett er det plass til å komme seg vekk, og det går på en måte.

Det som hjelper litt med rød zebra er å ommøblere i akvariet, slik at hannene må finne seg nytt - eller finne seg i å miste - territoriet. Disse er gjerne kranglete som små, i alle fall sammenliknet med større arter.

Jeg fant i alle fall ut at Malawiciklider ER kranglete. Men det spiller en rolle om de alle er noenlunde på samme nivå - og ikke minst hvor stor plass de har å krangle på. Det er mulig at dette vil endre seg, og når du får større akvarie vil du finne det ut. Poenget er at med Malawiciklider så vil du etterhvert venne deg til at disse dyrene har behov for å ha en hakkeorden. Slik er det bare. Heldigvis er det mest rangorden innad sin egen art, og i mindre grad mellom artene.

Med ditt forslag har du valgt forholdsvis fredelige arter (skjønt det finnes alltid noen ultraaggresive hanner blant L. hongi, og M. estherae. Hvor stort akvarie går de i nå?
Kanskje er det noen med større akvarie som kan hjelpe deg med "avlastning" hvis du har et alt for lite akvarie?
Karet er kun 100l. Skulle egentlig ha et Tanganyika kar. Satte opp karet i juni, og letet etter de artene jeg hadde bestemt meg for som passet i dette karet. Fant de verken på listen til butikkene her eller privat.

Fikk fortalt at det gikk fint som ungfisk kar for malawi, så kunne jeg kjøpe et større senere. Det går jo helt greit også, det er bare litt jaging. Ikke noe frynsete haler eller noe. Får bare dårlig samvittighet, siden de burde ha et større kar, spesielt for Placidoochromis phenochilus hannen. 460 literen kommer forhåpentligvis i løpet av neste uke. Har desverre ingen som kan avlaste akkurat nå.

Det er en ting jeg lurer på. M. estherae hannene er blå, ikke sant? Alle mine er oransje og flekkete, så forstod det slik at de da er bare hunner?
Dette høres jo bra ut!
Har du et akvarie på 460 liter underveis i neste uke så går nok dette greit. Klart du kan ha dårlig samvittighet over at karet ikke er større, men du har jo gjort det du skulle og jeg kan garantere at du vil få en annen opplevelse i et så mye større kar. Det er ganske slitsomt for hannene å beherske et så stort kar, om det er mange fisker i det.

Når det gjelder M. estherae så er det ikke slik at det bare er hannene som er blå. Det er nok vanlig, men gjelder ikke bestandig. Jeg har f.eks en hanne som er gul- og svartflekket, en såkalt "Marmelade cat". Han har en hunn som er hans; en tilsvarende gul og svartflekket - en "orange blotch". Han prøver kun å leke med henne og overser de guloransje M.estherae-hunnene som går i karet. Til gjengjeld blir disse utsatt for mye oppmerksomhet av en hanne som er nesten hvit, og som jeg trodde var en hunn til å begynne med. Jeg gjetter på at du har en hann som prøver å bli sjef, eventuelt har en hunn som ønsker å bli alfahunn.

Jaging kommer til å fortsette, men om det ender opp i drap får tiden vise. Noen fisker er ekstremt aggressive, og dette er ikke alltid lett å forutse. Man kan selvfølgelig velge arter som er kjent for å være rolige, men kjønnsdriften og forplantningsatferden til disse artene kan være voldsom. Det synes som om det er viktig å være "bad guy" når det gjelder hannene, og hunnene kan også være temmelig stridbare seg i mellom.

Ettersom du venter på et såpass stort akvarium, så har du muligheten til å planlegge besetningen ut fra om du vil ha et akvarie dominert av mbunas eller frittsvømmere (Haplochromis-gruppen). Til denne gruppen hører Placidochromis-artene, Cyrtocara moorii, Scianochromis fryeri etc. Mange fine fisker som har rykte på seg for å være mer fredelige enn mbunas. En anbefaling jeg har lest er at om man vil kombinere mbunas og frittsvømmere, så bør man ha minst 50% frittsvømmere pga de ellers kan føle seg undertrykket av de tøffere mbunaene... Dette rådet står i "Back to nature. Malawiciklider" av Ad Konings (selve guruen på området).

Uansett så blir det riktig tiltak på sikt. 460-liter høres veldig bra ut.
Tusen takk for utrolig utfyllende svar!

Den boka har jeg planer om å kjøpe. Har Tanganyika boka, og synes den var utrolig bra.

50/50 frittsvømmere og mbunas var ikke dumt. Stresser ikke med kjøp av fisk, men kommer til å prøve å få tak i to white lips hunner og kinesiske algespisere rimelig fort om jeg finner det. Har hørt at white lips er noe vanskelig å få tak i, uten at jeg har prøvd enda selv..

Var litt usikker på om jeg skulle gå for flere frittsvømmere siden de ofte blir noe større. White lips hannen min blir jo opptil 17cm, og synes egentlig 460l kan virke litt knapt.

Da må jeg isåfall bytte ut en mbunas gruppe, og siden jeg vil ha mest mulig harmoni i karet så mulig de røde zebraene må gå.
Etter at jeg har lest litt mer om den kinesiske algespiseren, tror jeg at jeg dropper denne Får se om jeg finner en annen effektiv algespiser.
Ancistrus sp "oppdrettsvariant"?
De er ikke så sarte so man kan tro, de kan forsvare seg mot Malawiciklider. Og er flinke til å fjerne alger (i alle fall når de er unge)..

Ellers er et stalltips å plassere Malawiakvariet slik at det ikke kommer noe direkte sollys inn på det. Det kan lett bli mye alger da.

Om du vil satse på frisvømmere eller mbunas, og er usikker på dette, så ville jeg tatt med litt penger og besøkt Ragnar Wist. Han har en annonse her på forumet, og jeg kan anbefale å handle med ham Han har både mbunas og frisvømmere til salgs, og jeg tror du kan få hjelp til å velge oppsett av ham.

(Om det er penger til overs kan jeg også anbefale "Malawicichlids in their natural environment" av Ad Konings. 4 utgave er float, og du kan få kjøpt den på engelsk på Amazon)

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap