Trenger sårt hjelp! akvariet går under :(

Hei!

Har et Malawikar som holder på å gå under. Etter at mitt utvendige filter begynte å leke og ble ødelagt har æ hatt en innvendig pumpe en god stund nu. Har et stort(!) problem med at karet mitt gror igjen med alger. Prøver å være nøye med å ikke ha for mye lys på for lenge, men ingenting ser ut til å hjelpe. Skraper som bare det, men kommer jo ikke særlig godt til på baksiden av avkarie uten å ta av lokket. Etter bare 12-24 timer e det helt gjengrodd igjen, da også alle stenene (som æ per dags dato har for lite av), sanda, pumpa, kolben og alt egentlig. Disse algene e grønn/brun. Det e veldig frustrerende. Har en høy PH og ganske hardt vann.

Et anna veldig frustrerende og trist problem æ har hatt i det siste e at fiskene dør. Nu har det dødd 3 stk, gamle, store fisk på bare en uke. Verdiene ser ut til å være ok.

PS: Har 4 akvarier, men bare to i bruk. Lurer på om æ må restarte alt å kjøpe nytt alt? Pluss pumpe såklart. Trenger råd om et litt rimelig alternativ til et godt utvendig filter og filtermasse som tar knekken på algene.

Vet det ble veldig mye nå, men håper noen akvarister der ute kan være å snill å hjelpe en trist jente som trur hennes små fisk pines!!

Bildene av hele karet e fra det var ganske nyoppstarta, noen uker før algene kom.
Du har mange store fisker, og et veldig lite filter, det er nok årsaken til problemene dine. Ubalanse mellom mange fisk og lite filter fører til forgiftning og algeoppblomstring.

Mål vannverdiene en gang til, nitritt, nitrat og ammoiakk. Bruk dråpetester, ikke strips.
Ok, det kan være en forklaring! :/
Vil du anbefale å restarte alt med ny sand og dekor eller bare rense skikkelig, godt vannbytte og ny pumpe? Om den dekoren æ har allerede med alger vil fortsette å smitte og lage helvette?

Tusen takk for svar!
Først og fremst bør du bytte 1/3 vann hver dag de nærmeste dagene. Deretter må du snarest mulig skaffe deg et stor utvendlig filter. Det vil ikke være til hjelp å restarte som du kaller det før du får et godt nok filter.
1. Alt for lite filter
2. For lite vannbytter..

Alger kommer somregel som en følge av 2 ting, den første kan være direkte sollys. Nr 2 er en lite omtalt årsak. Når man ikke bytter vann nok, så vil det bli en avfallsopphoping i karet, noe som videre gir algene masse god mat og vokse på. Hva som er "nok" vannbytter er så mangt mtp belastning osv osv..30-50% i uka pleier og holde det meste i sjakk og fiskene lever gode liv
Okei! Får spare litt å invistere i et godt uvendig filter. Noen som har tips til noen som ikke e så altfor dyr? Har hatt AmTop som desverre begynte å læke :/
Han fyren her på Finn.no selger en del pumper og diverse som burde fungere på ditt akvarium.

Er du sikker på at det ikke bare er en reservedel du trenger til amtopen? Rotor + stang og gummiholdere er slitedeler som må byttes fra tid til annen.
Jeg har en Tetratec 1200 pumpe som jeg er veldig fornøyd med. De er ikke så kjempedyre heller.
Husk å la det innvendige filteret fortsatt stå og gå mens du kjører inn ny pumpe/filter. Etter 4-5 uker er det nye filteret innkjørt og du kan fjerne den innvendige dersom den nye utvendige er tilstrekkelig. (Eller la den stå og gå fortsatt, som en ekstra sikkerhet.)
Takk for tips om Finn.no, har skrevet til han om den ene pumpa!

Reservedeler, hmm. Det har æ ikke tenkt på. Virker jo som at den har sprekk og leker, har ikke studert den så veldig mye.

Trieso: Ka ligger den Tetratec 1200 på i pris å kor kan æ få tak i den billigst mulig?

Takk for svar allesammen!
Hvis beholderen er sprekk kan du høre med webzoo om pris for å skaffe ny.
De forhandler am-top og har reservedeler.
Beklager, det var Akvariekjelleren ikke webzoo!
Christina Wangberg
Trieso: Ka ligger den Tetratec 1200 på i pris å kor kan æ få tak i den billigst mulig? :)

Sjekket ikke nå, men tror jeg har sett den på Webzoo eller Aquamanias til rundt 1300-1400 kr.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap