Hvordan fange tyggende hunn?

Jeg har to hunner som tygger, og det er snart på tide å flytte den første av de til yngelkaret for å spytte. Innredningen i hovedakvariet mitt har svært mange gjemmesteder, så jeg er redd det blir nærmest umulig å få tak i de. Jeg har ikke plass til flere fisk i hovedkaret, og har planer om å selge yngel som vokser opp når de blir store nok til dette. Det er grunnen til at jeg aller helst vil flytte tyggende mødre for at de kan spytte.

Jeg tenkte først på å få tak i en fiskefelle (sånn boks med lokk som lukker seg når den riktige fisken er inne), men jeg kom på at det sikkert er ubrukelig i og med at tyggende mødre ikke er interessert i mat overhodet. Har noen erfaringer med dette som de kan dele? Tips som helst ikke går på å ta vekk all innredning i karet da jeg ikke vil stresse de unødig heller.

Setter pris på alle svar
To håver og en god dose tålmodighet Gjerne sette en håv et sted du vet hunnen ofte svømmer, og forsiktig lede henne mot den. Genialt med huler med bunn, som du bare kan løfte opp om fisken svømmer inni.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap